تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۳۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ویژگی‏‏‌های یک وزیر صمت

ویژگی‏‏‌های یک وزیر صمت
‌می‌متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از ارگان‌های تاثیرگذار بر فضای اقتصادی کشور و حلقه واصل جامعه کارآفرین و فعالان کسب‌وکار با دولت است.

به گزارش می‌متالز، از این‌رو شخصیت سکان دار این نهاد برای بسیاری از آحاد جامعه حائز اهمیت و حتی بر سرنوشت ایشان موثر است. از تشکیل وزارت تجارت در یکصدوبیست سال پیش تا امروز، ساختار این وزارتخانه بار‌ها تغییر کرده و نگاه عمیق به چرایی این تغییرات، اعم از تفکیک‌ها و ادغام‌ها، شخصیت وزیر این مجموعه را به نقش اول اثر‌گذاری بر چگونگی کارکرد آن تبدیل کرده است؛ چرا که هر زمان در دولتی دو یا چند فرد در حوزه کاری این وزارت‌خانه حضور داشته و مدعی بوده‌اند، ساختار این وزارت‌خانه تفکیک شده و با اعلام نیاز یک وزیر به لزوم هماهنگی بیشتر بخش تجارت با تولید، دوباره با ادغام آن روبه‌رو بوده ایم.

نکته قابل‌توجه‌تر اینکه این ادغام و تفکیک، رابطه معناداری با دوره‌های رونق و رکود تولید و تجارت در کشور ندارد. این اثر‌گذاری مهم شخصیتی، ما را مجاب می‌کند با توجه به نیاز‌های کشور به معیار‌های دقیقی در مورد توانمندی و تخصص وزیر صمت دست یابیم. به نظر می‌رسد توازن در نگاه به صنعت، معدن و تجارت و عدم‌چولگی به رشته مورد علاقه با توجه به سوابق شخص وزیر یکی از مهم‌ترین شاخص هاست. ارتباط موثر با فعالان اقتصادی، اجتناب از تغییرات مستمر در مقررات، حضور در شورا‌های متعددی که وزیر عضو قانونی آنهاست، اعتقاد به فعالیت خالی از رانت و اجتناب از دخالت‌های دستوری عموما ناموفق در کسب‌وکار، از جمله قیمت‌گذاری زنجیره‌های تولید، نمی‌تواند بدون اعتقاد قلبی وزیر به صحت این گزاره‌ها اتفاق بیفتد. در بخش معادن امروز با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو هستیم، بسیاری از معادن کوچک مقیاس ما تعطیل هستند و به نظر می‌رسد باید سیاستگذاری این معادن را از ذخایر بزرگ کشور مجزا کنیم. ساختار محاسبه و دریافت حقوق دولتی به نفع فرآوری و تعمیق زنجیره ارزش به‌ویژه در کانسنگ‌های کم عیار نیست و این موضوع بخش زیادی از ذخایر ما را به باطله تبدیل کرده و بهره‌بردارانی را که از روش‌های نوآور برای استفاده از آنها بهره می‌برند جریمه می‌کند، دسترسی به ماشین‌آلات مشکل و با قیمتی فزاینده است و بخش‌های عمده قابل معدن‌کاری در کشور در حبس مقررات‌اند. 

در چنین شرایطی صرف حداقل یک‌سوم زمان وزیر برای بخش معدن و اهتمام ویژه به این بخش برای رفع مشکلات بسیار ضروری و حائز اهمیت است. دیگر خصوصیت مهم و تاثیرگذار شخصیتی وزیر صمت، اتکا به تیم متخصص و کارشناس در حوزه‌های تولی‌گری ست. باید توجه داشت که جایگاه‌های پرتعداد تحت استیلای وزارت صمت، نه صندلی‌هایی برای حیاط خلوت دوستان و نزدیکان، بلکه سکو‌های خدمتگزاری و رفع نیاز‌های فضای کسب‌وکار هستند. اعتقاد به کوچک و چابک سازی، رعایت مر قانون، حذف نیرو‌های غیر‌متخصص و ناکارآمد و سربار که بسیاری از مجموعه‌ها را کند و فربه کرده اند، می‌تواند گامی موثر باشد که جز با عزمی راسخ و توان ایستادگی شخص وزیر میسر نخواهد شد. در کنار این مهم، شناخت مرز باریک میان مشورت گیری کارشناسی و اثرپذیری مخرب در تقارن با مشاوران و رانت خواهان بسیار ضروری است.

حفظ استقلال در کنار استقبال از نظر کارشناسی نیازمند شخصیتی قدرتمند، خوش فکر و در آرزوی توسعه اقتصادی کشور است و امید کلیه فعالان اقتصادی نیز به این موضوع بوده و چشم به معرفی فردی درخور این جایگاه پرسابقه دارند. سوابق یک فرد در شخصیت‌سازی و استحکام و استقلال وی دارای اهمیت است. دارا بودن ظرفیت علمی واقعی در شرایطی که به دلیل آنچه همه می‌دانیم با پدیده‌هایی که قبلا تجربه آنها را داشته‌ایم، سیلی از مدارک بدون پشتوانه علمی کافی در سطوح مختلف در اجتماع در گردش است و همچنین حضور در سطوح بالای مدیریت در طول سابقه کاری فرد و مواجهه با فشارها، تنگنا‌ها و تصمیمات سرنوشت ساز نیز مرحله‌ای از رشد شخصیتی فرد برای قبول یک مسوولیت بزرگ است.

بهرام شکوری-رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید