تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۶۳۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش پیشرفت و رشد در دولت سیزدهم؛

وزیر صمت خبر داد: افزایش ۱۱۵ درصدی صادرات صنعتی در سه سال اخیر

وزیر صمت خبر داد: افزایش ۱۱۵ درصدی صادرات صنعتی در سه سال اخیر
‌می‌متالز - وزیر صمت از افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی و رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت خارجی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: نظام مسائل صنعت تدوین شده که به‌زودی منتشر خواهد شد که در آن تحلیل راهبردی از صنعت ارائه شده است.

به گزارش می‌متالز، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، امروز یکشنبه ۳۱ تیرماه در آخرین جلسه هیات دولت در ارائه گزارشی از عملکرد در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اقداماتی در وزارت صمت صورت گرفته با موفقیت‌های خوبی همراه بوده است و ارزیابی‌های، شرایط مثبت را نشان می‌دهد که آثار سرمایه‌گذاری‌ها در آینده خود را نشان خواهد داد.

وی ادامه داد: فکر می‌کردیم کشوری مملو از انرژی هستیم، این در حالی است که باید در انرژی از مزیت‌های حداکثری استفاده کنیم؛ از این رو به سمت صنعت دانش‌بنیان صادرات‌محور حرکت کردیم، به جای اینکه مواد معدنی و فولاد صادر کنیم، یعنی به سمت ارزش افزوده رفتیم.

وزیر صمت با بیان اینکه برای کاهش شدت انرژی باید بر روی راندمان سرمایه‌گذاری کنیم، تاکید کرد: این راهبرد را در وزارت صمت دنبال کردیم و در بخش صمت تمرکز را بر روی مهندسی قرار دادیم تا حداکثرسازی ساخت داخل را داشته باشیم؛ راهبرد را تاکید بر مهندسی و تجهیزاتی که ارزش افزوده حداکثری دارد، قرار دادیم و به جای صنعت مونتاژ به صنعت دانش‌بنیان حرکت کردیم.

علی‌آبادی با بیان اینکه تلاش کردیم سرمایه را به سمت زیرساخت‌های دانش‌بنیان ببریم، یادآور شد: با کنترل مصارف ارزی، صف تقاضای ارزی را شکستیم و ارز را به افرادی دادیم که در کالا‌های راهبردی و افزایش بهره وری فعالیت می‌کردند.

۴ هزار و ۶۲۷ واحد راکد صنعتی در دولت سیزدهم احیا شد

وی با اشاره به فعال‌سازی واحد‌های غیرفعال افزود: در این زمینه اتفاق مبارکی افتاد در صنایع کوچک بحث واحد‌های غیر فعال بود که آیت‌الله شهید رئیسی دنبال می‌کردند. ۱۷ درصد واحد‌های صنعتی در اول دولت سیزدهم راکد بود که این عدد به کمتر از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

وزیر صمت اظهار کرد: چهار هزار و ۶۲۷ واحد راکد فعال شده است به عنوان مثال ماشین‌سازی اراک یک واحد نیمه‌فعال بود که از ۳۰۰ به ۶۰۰ محصول در سال افزایش پیدا کرد این واحد نیمه‌فعال به واحد فعال تبدیل شد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت تعداد ۶ هزار واحد در شهرک‌ها در نواحی صنعتی گفت: این امر نشانگر ۱۰ درصد رشد است.

علی‌آبادی اضافه کرد: انعقاد ۱۵ هزار و ۷۶۵ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی صورت گرفت که سرمایه‌گذاری قابل تامل است و بهره‌برداری از هفت هزار و ۵۱۰ طرح در شهرک‌های صنعتی اقدام با ارزشی است که می‌تواند جزو آمار و عملکرد دولت باشد.

رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور

وی از رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ثبت رکورد جدید در حوزه تجارت رقم خورد افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد ۱۵ درصدی در صادرات ثبت شده است.

وزیر صمت بیان کرد: بحث دیپلماسی فعال موجب شده که بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم و تعداد زیادی توافقنامه تجاری با کشور‌های مختلف امضا کنیم که در مراحل تصویب است، اگر این اقدام انجام شود وضع تجارت کشور بهتر از این خواهد شد.

وی تاکید کرد: در ارزش تجارت ۵۶ درصد در وزن تجارت ۱۹ درصد و در صنایع معدنی ۸۰ درصد رشد را ثبت کردیم.

علی‌آبادی از افزایش ۱۱۵ درصدی ارزش صادرات صنعتی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: وزن صادرات صنعت ۱۰۲ درصد رشد داشته که شاخص‌ها به لحاظ کیفی ارتقای خوبی داشته است و جزو افتخار‌های ملی و اقدامات با ارزشی است که ناشی از رویکرد‌های این دولت بوده است.

وی با بیان اینکه در بحث محیط کسب‌وکار اتفاق‌های خوبی رقم خورده است، گفت: در ابتدای دولت تمرکز را بر روی پروانه‌های بهره‌وری قرار دادیم و ۱۷ درصد در این عرصه رشد داشته‌ایم و ۶۲۲ درصد در گواهی امضای الکترونیکی رشد را ثبت کردیم.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ۲۲۱ درصد نماد تجارت الکترونیک اعطا شده و ۱۸۲ درصد جواز سرمایه‌گذاری تاسیس و ۲۴۹ درصد تغییرات در گواهی کشف معدن در این دولت ثبت شده است.

هزار مگاوات برق صنایع وارد مدار شد

وی با اشاره به حمایت از تولید و ناترازی انرژی، اضافه کرد: در این عرصه اقدامات خوبی صورت گرفته و بیش از هزار مگاوات سال گذشته و امسال هم تا پایان سال ۸۸۰ مگاوات امسال به ظرفیت نیروگاه‌های صنایع اضافه می‌شود.

علی‌آبادی بیان کرد: انتقال آب در فاز اول به کرمان، یزد و اصفهان در حال انجام است و تا پایان سال یا اوایل سال آینده، آب به زاهدان انتقال می‌یابد که اقدام مبارکی است.

استخراج ۱.۵ میلیون تن انواع مواد معدنی

وی با اشاره به اینکه در مردمی‌سازی بخش معدن اتفاق خوبی صورت گرفته است، یادآور شد: استخراج یک و نیم میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور سه هزار و ۱۹ پروانه اکتشاف، هزار و ۶۴ پروانه بهره‌برداری معدن، توسعه محدوده‌های معدنی، معرفی ۱۰۵ بسته سرمایه‌گذاری معدنی و برگزاری ۱۶ هزار مزایده در معادن جزو رکورد‌های تاریخی می‌تواند باشد.

وزیر صمت با اهتمام بر اینکه بحث تنظیم بازار به صورت مرتب کنترل شده است، افزود: در این زمینه از مشارکت مردمی استفاده کرده‌ایم همچنین چهار هزار و ۳۳ بازرسی منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره‌ای هستیم که در بعضی از کالا‌ها افزایش قیمت نداشته و منفی هم بوده‌اند و بیشترین بار کنترل تورم در بخش صنعتی بوده است.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما امید آخر مردم هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما امید آخر مردم هستید و طرحی نو در اندازید