تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۶۳۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد؛

تجارت رشد ۴۰ درصدی داشته است

تجارت رشد ۴۰ درصدی داشته است
‌می‌متالز - قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اعلام کرد که تجارت در سال گذشته ۱۳۲ میلیارد دلار بود که به نسبت ۳ سال گذشته دولت قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است.

به گزارش می‌متالز، «سیدمهدی فرحی» قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن، اظهارکرد: امروز در دنیا بحث توسعه فناوری و محصول یک فرآیند کاملا جا افتاده است.

وی افزود: توسعه دارای ۴ مولفه اصلی از جمله توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است، موضوع بسیار مهمی که در آن کم‌کاری انجام دادیم. در حوزه نرم‌افزار که دربرگیرنده دانش فنی است، به لطف خدا با وجود جوانان خوب و ارزشی که در کشور داریم و شرکت‌های دانش‌بنیان در بحث نرم‌افزار قابلیت خوبی به دست آوردیم.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی اضافه کرد: مولفه سوم توسعه مرز افزار یا نیروی انسانی شایسته، نخبگان و خبرگانی هستند که باید در این عرصه باشند و دستاورد بسیار خوب و مهم‌تر از همه موضوع سازمان افزار است. توسعه به معنای کامل خود مانند ماشینی است که نیازمند این چهار چرخ است.

وی ادامه داد: توسعه فناوری را باید در دو جبهه انجام دهیم، یک جبهه وضع موجود است که تلاش‌های زیادی در دولت سیزدهم شد و در عرصه‌های مختلف صنعت و معدن رشد خوبی کردیم، قدم‌های زیادی برداشته شد و، اما اکنون بیش از ۱۰ سال است که شعار رهبر از جنس اقتصاد، توسعه و جهش است.

فرحی ضمن اشاره به دستاورد‌های صمت طی ۳ سال گذشته، اظهار کرد: با وجود اینکه طی ۳ سال گذشته تولید ۳۰۰ درصدی از ۲۱ هزار دستگاه به ۸۴ هزار دستگاه افزایش داشته، افزایش ۹۶ درصدی ماشین لباسشویی، افزایش ۸۸ درصدی تولید چرم و افزایش ۵۵ درصدی تولید انواع خودرو سواری را داشته‌ایم، اما با داشتن ۷ درصد معادن دنیا متاسفانه یک عقب‌ماندگی جدی داریم و در عرصه اکتشاف ۳ الی ۴ درصد کار انجام شده است؛ با توجه به اینکه بیش از ۱۶۰۰ پروانه بهره‌برداری از معدن گرفته شده است.

وی در ادامه یادآور شد: همچنین تجارت در سال گذشته ۱۳۲ میلیارد دلار بود که به نسبت ۳ سال گذشته دولت قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است. همه اینها را جمع کنیم یک عقب‌ماندگی جدی می‌بینیم.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درباره جبهه دوم گفت: اینکه آینده چه می‌شود و دنیای امروز به چه سمت و سویی می‌رود. دنیای امروز فناوری را تغییر می‌دهد. امروزه هر ۳ ماه و ۱۰ روز یک فناوری راهبردی هنجارشکن در دنیا در حال رقم خوردن است. وزارت صمت و حوزه فناوری کشور باید به این حیطه توجه کنند و اگر توجه نکنند قافله را باخته‌ایم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید