تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۲۴
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۶۱۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
/اقتصاد در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا/

ضرر ۱۵۰ میلیارد یورویی اقتصاد اروپا از پیروزی ترامپ

ضرر ۱۵۰ میلیارد یورویی اقتصاد اروپا از پیروزی ترامپ
‌می‌متالز - پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ممکن است معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی، به اقتصاد اروپا لطمه بزند و شدیدترین آسیب را کشور‌های آلمان، ایتالیا و فنلاند متحمل خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، احتمال انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تهدید جدی برای اقتصاد منطقه یورو، دربردارد و اقتصاددانان درباره ضرر ۱۵۰ میلیارد یورویی این اتفاق که معادل یک درصد از تولید ناخالص داخلی این منطقه است، هشدار می‌دهند. این زیان ناشی از تبعات منفی سرکوب‌های تجاری و مخارج دفاعی فزاینده خواهد بود.

حمله اخیر به ترامپ در باتلر پنسیلوانیا که طی آن گوش ترامپ زخمی شد، شانس پیروزی مجدد او در انتخابات آمریکا را افزایش داده است. بازار‌ها اکنون شانس پیروزی ترامپ را ۷۱ درصد ارزیابی می‌کنند که افزایش قابل‌توجهی نسبت به برآورد‌های اولیه دارد. در مقابل، رقیب دموکرات او، جو بایدن، با افت شدید محبوبیت روبرو شده و شانس پیروزی او، از ۴۵ درصد در ۲ ماه قبل، به ۱۸ درصد رسیده است.

افزایش ابهامات تجاری و تاثیر اقتصادی تعرفه‌ها

جیمز موبرلی و سون جری استن، اقتصاددانان بانک گلدمن ساکس، زنگ خطر را نسبت به ابهامات ظهور یافته در سیاست‌های تجارت جهانی به صدا درآورده‌اند و آنها را مشابه نوسانات تجربه شده در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ترسیم کرده‌اند. بنا بر استدلال آنها، موضع تجاری تهاجمی ترامپ می‌تواند این ابهامات را دوباره شعله‌ور کند.

گلدمن ساکس در یادداشت اخیر خود گفته است: ترامپ وعده داده است بر همه کالا‌های وارداتی به آمریکا از جمله کالا‌های اروپا، تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کند.

این اقتصاددانان پیش‌بینی کردند افزایش ابهام در سیاست تجاری که قبلا باعث شده بود تولید صنعتی منطقه یورو، ۲ درصد در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۱۸ کاهش پیدا کند، اکنون می‌تواند منجر به کاهش یک درصدی تولید ناخالص داخلی این بلوک اقتصادی شود.

بدترین ضربه برای آلمان و ایتالیا

پیش‌بینی می‌شود آلمان که قدرت صنعتی اروپاست، بدترین آسیب را متحمل شود. گلدمن ساکس توضیح داد: تخمین زده می‌شود که اثرات منفی ابهامات سیاست تجاری در آلمان، نسبت به سایر کشور‌های منطقه یورو، بیشتر باشد که نشان‌دهنده باز بودن و اتکای بیشتر این کشور به فعالیت‌های صنعتی است.

در این گزارش تاکید شده است بخش صنعتی آلمان در مقایسه با سایر اقتصاد‌های بزرگ منطقه یورو مانند فرانسه، در برابر اختلالات تجاری آسیب‌پذیرتر است. پس از آلمان، پیش‌بینی می‌شود ایتالیا و فنلاند به دلیل وزن نسبتا بالاتر فعالیت‌های تولیدی در اقتصادشان، به ترتیب دومین و سومین کشوری باشند که بدترین آسیب را می‌بینند.

بنابر آمار یورواستات که در فوریه سال ۲۰۲۴ منتشر شد، آلمان (۱۵۷.۷ میلیارد یورو)، ایتالیا (۶۷.۳ میلیارد یورو) و ایرلند (۵۱.۶ میلیارد یورو)، سه صادرکننده بزرگ اتحادیه اروپا به آمریکا در سال ۲۰۲۳ بودند. آلمان همچنین بیشترین مازاد تجاری به میزان ۸۵.۸ میلیارد یورو را حفظ کرد و پس از آن ایتالیا با ۴۲.۱ میلیارد یورو قرار گرفت.

فشار‌های دفاعی و امنیتی و تغییر وضعیت مالی

پیروزی ترامپ همچنین احتمالا فشار‌های دفاعی و امنیتی جدیدی را به اروپا وارد خواهد کرد. ترامپ به طور مداوم از اعضای ناتو خواسته است تا به تعهدات خود برای انجام هزینه‌های دفاعی معادل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی عمل کنند. در حال حاضر، اعضای اتحادیه اروپا معادل حدود ۱.۷۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را برای دفاع هزینه می‌کنند که برای دستیابی به این هدف، افزایش ۰.۲۵ درصدی را ضروری می‌کند.

بعلاوه، ترامپ اشاره کرده ممکن است کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین را متوقف کند و کشور‌های اروپایی را وادار به ورود کند. آمریکا در حال حاضر، سالانه تقریبا ۴۰ میلیارد یورو معادل ۰.۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را برای حمایت اوکراین اختصاص می‌دهد. در نتیجه، عمل به الزام هزینه‌های دفاعی معادل ۲ درصد تولید ناخالص داخلی ناتو و جبران کاهش احتمالی کمک‌های نظامی آمریکا، می‌تواند سالانه معادل ۰.۵ درصد تولید ناخالص داخلی اضافی برای اتحادیه اروپا هزینه داشته باشد.

شوک‌های اقتصادی اضافی ناشی از انتخاب مجدد ترامپ شامل افزایش تقاضای خارجی آمریکا به دلیل کاهش مالیات و ریسک شرایط مالی دشوارتر تحت تاثیر تقویت دلار است. با این حال، گلدمن ساکس معتقد است که منافع حاصل از یک سیاست مالی تسهیلی آمریکا برای اقتصاد اروپا، اندک خواهد بود و فعالیت‌های اقتصادی را تنها ۰.۱ درصد تقویت می‌کند.

گلدمن ساکس نوشت: پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر احتمالا با تغییرات قابل توجهی در بازار مالی همراه خواهد بود. مشابه انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، ممکن است بازده اوراق قرضه بلندمدت افزایش یابد، قیمت سهام صعود کند و دلار به میزان قابل توجهی قویتر شود. با وجود این تحرکات، در آن زمان، شاخص شرایط مالی منطقه یورو (FCI) افت مختصری پیدا کرد، زیرا یوروی ضعیف‌تر، نرخ‌های بهره بالاتر و اختلاف گسترده‌تر بازده دولتی را متوازن کرد.

بر اساس گزارش یورونیوز، در پایان، انتخاب مجدد احتمالی ترامپ می‌تواند پیامد‌های اقتصادی گسترده‌ای برای اروپا داشته باشد، ابهامات تجاری را تشدید کند و بار مالی و دفاعی جدیدی را بر این قاره تحمیل کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده