تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۳۹
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۶۴۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ایران به ترکمنستان از روسیه پیشی گرفت

صادرات ایران به ترکمنستان از روسیه پیشی گرفت
‌می‌متالز - سازمان توسعه تجارت اعلام کرد حجم صادرات ایران به ترکمنستان در فاصله سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نسبت به صادرات روسیه ۱.۲ برابر بیشتر بوده است.

به گزارش می‌متالز، ترکمنستان، بازاری جذاب و مهم برای صنایع غذایی ایران است؛ به نظر می‌رسد یکی از راه‌های ورود به بازار ترکمنستان حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و تعامل مستقیم با تجار و بازرگانان این کشور است. از این‌رو باهدف ورود و تصاحب سهم بیشتر از بازار صنایع غذایی ترکمنستان، نمایشگاه تخصصی کشاورزی و مواد غذایی محصولات حلال، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ و بسته‌‍بندی (ایران آگروفود) در بازه زمانی ۶ الی ۸ شهریورماه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران در ترکمنستان- عشق‌آباد برگزار خواهد شد.

ترکمنستان، بازاری جذاب و مهم برای صنایع غذایی ایران است؛ به نظر می‌رسد یکی از راه‌های ورود به بازار ترکمنستان حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و تعامل مستقیم با تجار و بازرگانان این کشور است. از این‌رو باهدف ورود و تصاحب سهم بیشتر از بازار صنایع غذایی ترکمنستان، نمایشگاه تخصصی کشاورزی و مواد غذایی محصولات حلال، تجهیزات و ماشین‌آلات چاپ و بسته‌‍بندی در بازه زمانی ۰۶ الی ۰۸ شهریورماه با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران در ترکمنستان- عشق‌آباد برگزار خواهد شد.

در همین رابطه حسن مرتجی، رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارج از کشور، گفت: نمایشگاه اگروفود ترکمنستان ۶ تا ۸ شهریورماه با حمایت سفارت ایران در عشق آباد و سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه ترکمنستان با دارا بودن حدود ۶ میلیون نفر جمعیت و ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران بازار هدف مناسبی برای صادرات است، گفت: طبق آمار حجم صادرات ایران به ترکمنستان در فاصله سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ نسبت به صادرات روسیه ۱.۲ برابر بیشتر بوده است.

مرتجی به ذائقه و سلیقه غذایی مشترک شهروندان ترکمنستان با مردم ایران اشاره و بیان کرد: صیفی‌جات، سبزیجات و میوه ایران به وفور به ترکمنستان صادر می‌شود و شرایط توسعه بازار صنایع غذایی و زیرساخت‌های آن فراهم است.

رئیس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه‌های خارج از کشور، افزود: این نمایشگاه شش تا هشت شهریورماه با حمایت سفارت ایران در عشق آباد و سازمان توسعه تجارت ایران برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: صادرات مواد غذایی و کشاورزی ایران به ترکمنستان حدود ۱۴۰ میلیون دلار در سال است که این عدد بدون محاسبه صادرات تجهیزات و ماشین آلات است.

مرتجی از تمایل اتاق بازرگانی ترکمنستان برای حضور برند حلال در این نمایشگاه خبر داد و گفت: محصولات کشاورزی و غذایی، چاپ و بسته بندی و ماشین آلات و تجهیزات گروه کالایی‌های مشارکت کننده در نمایشگاه ترکمنستان خواهند بود.

مجری برگزاری نمایشگاه تخصصی اگروفود در ترکمنستان در نهایت گفت: باهدف معرفی بازار ترکمنستان، ارتقاء سطح صادرات و آشنایی با کسب‌وکار و قوانین روز ترکمنستان همایش تجاری فرصت‌ها و چالش‌های توسعه صادرات پایدار به بازار کشور‌های ترکمنستان و آسیای میانه چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن مروارید خلیج فارس برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده