تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۱۱
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۶۴۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هشدار سازمان بازرسی درباره عدم رعایت قوانین مربوط به گشایش اعتبار اسنادی داخلی

هشدار سازمان بازرسی درباره عدم رعایت قوانین مربوط به گشایش اعتبار اسنادی داخلی
‌می‌متالز - معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به عدم رعایت قوانین و مقررات در گشایش اعتبار اسنادی داخلی از شبکه بانکی خواست ضمن ابلاغ لزوم رعایت دستورالعمل قانونی به شعب، نتایج را به همراه مستندات به سازمان بازرسی منعکس کنند.

به گزارش می‌متالز، به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، «ستار شیرعالی» معاون نظارت و بازرسی امور اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور طی نامه‌ای هشداری خطاب به شبکه بانکی با اشاره به بازنگری و ابلاغ دستورالعمل نحوه گشایش اعتبار اسنادی داخلی در سال جاری و بررسی نحوه عملکرد شبکه بانکی در گشایش اعتبار اسنادی داخلی توسط سازمان بازرسی کل کشور، تاکید کرد که یکی از موارد حائز اهمیت در دستورالعمل سابق و کنونیِ حاکم بر گشایش اعتبار اسنادی، موضوع اخذ پیش­ دریافت و میان­ دریافت از متقاضی گشایش اعتبار اسنادی داخلی است.

وی با اشاره به دستورالعمل نحوه گشایش اعتبار اسنادی داخلی افزود: بانک‌های گشایش‌کننده اعتبار اسنادی مکلفند در رابطه با اعتبار اسنادی داخلی دیداری و مدت‌دار، حداقل ۱۰ درصد مبلغ اعتبار را در زمان گشایش اعتبار به عنوان پیش‌دریافت و در اعتبار اسنادی مدت‌دار حداقل ۱۰ درصد مبلغ اسناد ارائه شده را به عنوان میان‌دریافت در زمان مقرر اخذ نمایند.

بر اساس نامه معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور به رغم الزام قانونی، برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری، دستورالعمل نحوه گشایش اعتبار اسنادی داخلی را در خصوص اخذ پیش‌دریافت و میان‌دریافت رعایت نکرده و با دریافت مبالغ معادل ۵ درصد یا کمتر به عنوان پیش‌دریافت، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام می‌کنند.

شیرعالی تاکید کرد که عدم رعایت دستورالعمل گشایش اعتبار اسنادی موجب بروز رقابت ناسالم بین بانک‌ها در جذب مشتریان شده است.

وی در پایان با اشاره به بند ج ماده ۱۱ قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده ۴۲ آیین‌نامه اجرایی آن به منظور اجرای صحیح مفاد دستورالعمل اعتبارات اسنادی داخلی، از شبکه بانکی خواست: ضمن ابلاغ لزوم رعایت درصد‌های تعیین شده پیش‌دریافت و میان‌دریافت به شعب، ترتیبی اتخاذ گردد تا حوزه‌های نظارتی در بازرسی‌های دوره‌ای نسبت به کنترل مبالغ دریافتی اقدام و نتیجه به همراه مستندات، به این سازمان اعلام شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده