تاریخ: ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۶۴۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

پروژه‌های آبی فولاد هرمزگان به بار نشست

پروژه‌های آبی فولاد هرمزگان به بار نشست
‌می‌متالز - شرکت فولاد هرمزگان با اجرای پروژه‌های مختلفی از جمله پروژه اصلاح سیستم پسش تصفیه آب شیرین‌کن موفق شده است تا کیفیت آب‌های صنعتی را ارتقا دهد، موضوعی که در کاهش مصرف آب و همچنین هزینه‌ها موثر است و فولاد هرمزگان را به توسعه پایدار نزدیک‌تر می‌کند.

به گزارش می‌متالز، آب یکی از الزامات اصلی برای توسعه صنعت فولاد محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر بحران تامین آب برای واحد‌های فولادی در فلات مرکزی باعث شد تا طرح انتقال آب از خلیج فارس کلید بخورد.

درواقع اصلی‌ترین ایراد وارده به طرح‌های فولادی کشور عدم توجه به آمایش سرزمین و عدم طراحی و ساخت واحد‌های فولادی در نزدیکی دریا‌ها است.

اما در این بین فولاد هرمزگان در منطقه استراتژیکی احداث شده است که دسترسی به آب‌های آزاد علاوه بر توسعه صادرات در بحث تامین آب با چالش‌های کمتری مواجه است، با این وجود طرح‌های مختلفی در بحث اصلاح مصرف آب در دستور کار قرار گرفت.

فولاد هرمزگان با تعریف پروژه‌های متفاوتی به سراغ بازچرخانی آب صنعتی و افزایش کیفیت آن رفت. یکی از پروژه‌های اجرایی در این زمینه پروژه اصلاح سیستم پسش تصفیه آب شیرین‌کن است. البته پروژه‌های دیگری از جمله کاهش هدر رفت آب صنعتی از طریق بازچرخانی با احداث تصفیه خانه پساب صنعتی در دستور کار فولاد هرمزگان قرار گرفت. 

با اجرای این پروژه‌ها کیفیت آب تصفیه شده در فولاد هرمزگان افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند در قسمت‌های مختلف تولید مورد استفاده قرار بگیرد. اما بخشی دیگر از اجرای این پروژه منجر به کاهش هزینه‌های مصرفی در حوزه انرژی می‌شود. بازچرخانی و استفاده دوباره آب علاوه بر صرفه جویی می‌تواند هزینه‌های این مجموعه در بحث تامین آب را کاهش دهد. 

نکته حائز اهمیت آن است که در سال‌های گذشته همیشه انگشت اتهام به سمت صنعت فولاد روانه بوده و از آن به عنوان صنعت آب بر یاد می‌شود. سرمایه‌گذاری فولاد هرمزگان در اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند با کاهش مصرف آب، چنین نگاه اشتباهی را اصلاح کند. 

میزان مصرف آب در صنعت کشور ۳ درصد است در حالی که ۸۸ درصد آب در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود. اما با این حال چنین نگاهی به اشتباه شکل گرفته است که فولاد یک صنعت پر مصرف در آب است. اقدام فولاد هرمزگان گامی موثر در اصلاح این موضوع خواهد بود. 

در نهایت کاهش مصرف انرژی در حوزه آب می‌تواند در افزایش بهره‌وری و رسیدن به توسعه پایدار نقش به سزایی داشته باشد و امروز فولاد هرمزگان از سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های کیفی در این حوزه جا نمانده است. 

روند عملکرد فولاد هرمزگان نشان می‌دهد تمامی موضوعات موثر در تولید فولاد از چشم مدیران این مجموعه دور نمانده است. وجود نگاه کارشناسی در بین مدیران فولاد هرمزگان باعث شده تا این مجموعه توسعه خود را با سرعت بالایی پیش برده و سودآوری بالایی را بدست بیاورد. 

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده