تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۱۹
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۶۵۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

مسکن دیگر محرک اصلی مصرف فولاد نیست

مسکن دیگر محرک اصلی مصرف فولاد نیست
‌می‌متالز - مصرف جهانی فولاد در بخش ساخت‌وساز طی ۴ سال ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و امروز در نیمه سال ۲۰۲۴ دیگر مسکن محرک اصلی مصرف فولاد نیست. در مقابل داده‌ها نشان می‌دهد با رشد ۱۰ درصدی مصرف فولاد در بخش ماشین‌آلات، این بخش با سهم ۳۰ درصدی از بازار، اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد است.

به گزارش می‌متالز، رکود در بخش ساخت‌وساز چین به چالش بزرگ فولادسازان چینی و به دنبال آن صنعت فولاد در جهان تبدیل شده است. بخش ساخت‌وساز چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده محصولات فولادی جهان بود ولی بر اساس گزارش‌ها بازار مسکن چین در رکود است و قیمت خانه‌های نوساز نیز هر ماه کاهش می‌یابد. غول‌های ساخت و چینی مانند اورگراند ورشکست شدند، تعدادی از آنها مانند کانتری گاردن نیز از انبوه بدهی‌ها رنج می‌برند و بسته‌های حمایتی دولت چین تا کنون موفق به کنترل رکود در بازار مسکن نشده است. جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهد مصرف فولاد بخش ساخت‌وساز طی سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته است و امروز دیگر مسکن محرک اصلی مصرف فولاد نیست.

مسکن دیگر محرک اصلی مصرف فولاد نیست

سهم مصرف فولاد در بخش ساخت‌وساز از ۴۲ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۲۳ رسید و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۲۰۲۴ بیش از ۲ درصد دیگر کاهش پیدا کند. افت مصرف فولاد در بخش ساخت‌وساز مربوط به یک بازه زمانی بلند مدت نیست بلکه تا سال ۲۰۲۰ سهم بخش ساخت‌وساز از محصولات فولادی در حال افزایش بود تا اینکه با آغاز سیاست‌های انقباضی توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان، تقاضا برای محصولات فولادی در بخش ساخت‌وساز کاهش پیدا کرد. تنها در مدتی کمتر از ۴ سال مصرف فولاد در بخش ساخت‌وساز حدود ۲۰ درصد ریخت. در مقابل مصرف فولاد از بخش ساخت‌وساز به بخش ماشین‌آلات انتقال پیدا کرده است.

در بخش ماشین‌آلات تقاضا برای فولاد از ۲۰ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳۰ درصد تا پایان سال ۲۰۲۳ رسید و پیش‌بینی می‌شود به روند صعودی خود ادامه دهد. با این حال ماشین آلات فقط بخشی از افت تقاضای فولاد در بخش ساخت‌وساز را پوشش می‌دهد. بخش زیرساخت‌ها نیز با افزایش مصرف فولاد از ۱۳ درصد به ۱۷ درصد نیز بالاتر از محصولات فولادی گرفت و در بخش کالا‌های با دوام مصرف فولاد ۱ درصد افزایش یافت ولی مصرف فولاد در بخش حمل‌ونقل از ۱۲ درصد به ۹ درصد رسید.

در مجموع مصرف فولاد در دو بخش ساخت‌وساز و حمل‌ونقل از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۱ درصد کاهش داشت ولی در بخش ماشین‌آلات، زیرساخت و کالای با دوام ۱۵ درصد رشد کرد. ۶ درصد باقی مانده نیز در سایر بخش‌ها استفاده شده‌است. اکنون در نیمه سال ۲۰۲۴ محرک اصلی مصرف فولاد بخش ماشین‌آلات است و در صورت ادامه رکود بازار مسکن چین پیش‌بینی می‌شود سهم بخش ساخت‌وساز از مصرف فولاد به رتبه سوم کاهش پیدا کند. بخش ساخت‌وساز سال‌ها شاخص بزرگی در بازار محصولات فولادی بود ولی در یک سراشیبی بزرگ قرار دارد و دیگر محرک اصلی مصرف فولاد نیست.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده