تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۱
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۶۶۹۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دریافت حقوق دولتی از معادن همدان ۲ برابر شد

دریافت حقوق دولتی از معادن همدان ۲ برابر شد
‌می‌متالز - معاون معدن و صنایع معدنی صنعت، معدن و تجارت همدان گفت: دریافت حقوق دولتی از معادن که در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، ۲۲۰ میلیارد ریال بود، در مدت مشابه امسال به ۴۳۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز، هادی احمدی روز سه‌شنبه در جلسه شورای معادن استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین معادن استان همدان در شهرستان‌های همدان، ملایر و نهاوند است، افزود: در سال گذشته ۳۱۱ پروانه بهره برداری از معادن در استان صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، ۱۲ فقره گواهی کشف معدن صادر شد، ادامه داد: از ابتدای سال جاری سه پرونده بهره برداری از معادن صادر شده است.

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت، معدن و تجارت همدان با بیان اینکه در سال گذشته شاهد رشد صددرصدی بهره برداری از معادن بودیم، افزود: پنج معدن راکد سال گذشته در همدان احیا و به فعالیت بازگشت.

وی تاکید کرد: در باره شناسایی معادنی که به حقوق و تعهدات خود اقدام نکردند، به ۲۵ معدن اعلام شد و ۱۵ معدن نیز تعیین تکلیف می‌شوند.

احمدی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، ۱۵۹ مورد پرونده اکتشاف معدن داشتیم و از ابتدای سال جاری ۴۰ محدوده معدنی را مورد رصد و آنلاین قرار دادیم.

وی با اشاره به ضرورت نوسازی تجهیزات بهره برداری از معادن گفت: سطح اکتشاف در استان حدود هفت متر و در برخی کشور‌ها ۲۰۰ متر است

معاون معدن و صنایع معدنی صنعت، معدن و تجارت همدان کمبود نقدینگی را یکی از مشکلات توسعه معادن در استان خواند.

وصول حقوق دولتی از معادن در دولت سیزدهم ۶ برابر شد

مدیرکل صمت استان همدان نیز با اشاره به ضرورت وصول حقوق دولتی از معادن گفت: در استان همدان طی دوره دولت سیزدهم شاهد وصول ۶ برابری حقوق دولتی هستیم.

احمد شانیان با بیان اینکه بیش از ۳۷ درصد صنایع استان وابسته به معادن فعالیت‌های مربوط است ادامه داد: اکثر معادنی که در استان فعال هستند هر کدام حداقل یک چرخه فناوری را در اختیار دارند.

مدیرکل صمت استان همدان از افتتاح دفتر توسعه و نوسازی معادن طی روز‌های آینده در همدان خبر داد و تاکید کرد: نوسازی صنایع معادن در استان یکی از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی درباره معادن غیرمجاز در بالادست سد اکباتان همدان گفت: ضابطه‌ای در اینگونه معادن غیرقانونی اطراف سد اکباتان همدان وجود ندارد.

از ۶۷ نوع ماده معدنی کشور ۳۰ نوع در معادن همدان استخراج و فرآوری می‌شود و در مجموع همدان حدود ۲ میلیارد تن از ذخیره ۶۰ میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را داراست.

استان همدان نیز از نظر وجود معادن و ذخایر معدنی در رتبه چهاردم تا شانزدهم و در میانه جدول قرار دارد و ذخیره اثبات شده معادن این استان، ۱.۸ میلیارد تُن است که ظرفیت بسیار خوبی است و عمده مواد استخراج شده ذخایری همچون شن و ماسه، سیلیس، سنگ‌های تزئینی مشکی، آهن، فلدسپات، دولومیت و آندالوزیت است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

عناوین برگزیده