تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۰۷
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۶۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طلای جهانی همچنان شگفت‌آفرین خواهد شد؟

طلای جهانی همچنان شگفت‌آفرین خواهد شد؟
‌می‌متالز - قیمت طلا در روز جمعه (۲۶ جولای) افزایش یافت، اما در مسیر کاهش هفتگی باقی ماند، در حالی که معامله‌گران منتظر اطلاعات تورم ایالات‌ متحده برای نشانه‌های بیشتر در مورد مسیر کاهش نرخ بهره فدرال رزرو بودند.

به گزارش می‌متالز، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۳۶۸ دلار و ۸۹ سنت رسید، اما در هفته بیش از یک درصد کاهش داشت. قیمت طلای آمریکا با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۳۶۴ دلار و ۱۰ سنت رسید.

داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که اقتصاد ایالات‌ متحده در سه ماهه دوم سریع‌تر از حد انتظار رشد کرد، اما فشار‌های تورمی کاهش یافت و انتظارات فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر دست نخورده باقی ماند. جذابیت شمش‌های بدون بازده در محیطی با نرخ بهره پایین بیشتر خواهد بود.

آمار‌های اداره آمار هنگ کنگ نشان می‌دهد که واردات خالص طلای چین از طریق هنگ کنگ در ژوئن ۱۸ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است، زیرا افزایش اخیر قیمت طلا بر تقاضای جواهرات تاثیر گذاشته است.

طلا اغلب به عنوان محافظ در برابر تورم و نوسانات شناخته می‌شود و در ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود رسیده است. تحلیلگران انتظار دارند که قیمت طلا در نیمه دوم سال افزایش یابد و از رکورد قبلی ۲۴۸۰ دلار و ۲۵ سنت فراتر رود. سه عامل اصلی موثر بر قیمت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ شامل نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، ریسک ژئوپلیتیکی و خرید بانک مرکزی است.

اس‌پی‌دی آر گلدتراست، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان، اعلام کرد که دارایی‌های آن در روز پنجشنبه از ۸۴۱.۷۴ تن نسبت به جلسه قبل، ۰.۴۱ درصد افزایش یافت و به ۸۴۵.۱۹ تن رسید.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با قیمت ۲۷.۹۶ دلار ثابت بود، پلاتین ۰.۶ درصد افزایش یافت و به ۹۳۸ دلار و ۹۵ سنت رسید و پالادیوم با ۰.۵ درصد افزایش به ۹۱۱ دلار و ۵۰ سنت رسید.

درخشش طلا بر اثر گمانه‌زنی‌های فزاینده پیرامون کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری ادامه دارد. لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی FXTM گفت: اظهارات اخیر مقامات فدرال رزرو، به همراه کاهش ارزش دلار و کاهش بازدهی خزانه‌داری، تمایل برای این فلز گران‌بها را بیشتر کرده است.

انجمن بازار شمش لندن اعلام کرد که بسیاری از تحلیلگران از قدرت طلا در نیمه اول سال شگفت‌زده شده‌اند. بر اساس آخرین بررسی، همه تحلیلگران به جز یک تحلیلگر انتظار دارند که قیمت طلا از بالاترین رکورد ۲۴۸۰ دلار و ۲۵ سنت که در ۱۷ جولای ۲۰۲۴ به دست آمد، فراتر رود. میانگین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طلا می‌تواند به ۲۵۴۷ دلار برسد.

با این حال، افزایش قیمت طلا به دلیل عدم اطمینان در مورد نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محدود شده است. طلا در سال جاری ۱۶ درصد افزایش یافته است که آن را به یکی از دارایی‌هایی با بهترین عملکرد در سطح جهان تبدیل کرده است. با این حال، قیمت‌های بالا در سال ۲۰۲۴ منجر به کاهش تقاضا در بازار هند، دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید