تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۰۲
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۴۶۹۳۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ضربه کاری خودروساز چینی به رقبا

ضربه کاری خودروساز چینی به رقبا
‌می‌متالز - رشد بی‌امان بی‌وای‌دی، سازنده خودرو‌های برقی چینی به رقبای کوچک‌تر آسیب می‌زند و لی آتو به همکار خود اکسپنگ می‌پیوندد تا درآمد‌های ناامیدکننده‌ای را منتشر کند.

به گزارش می‌متالز، بی‌وای‌دی، جهش ۳۳ درصدی در سود سه ماهه دوم را به ثبت رساند، در حالی که تقریباً در همان زمان لی آتو کاهش ۵۲ درصدی بیشتر از تخمین را در سود ثبت کرد و سهام آن در بورس آمریکا سقوط کرد. اکسپنگ هفته گذشته درآمد سه ماهه سوم را بسیار کم‌تر از انتظارات تحلیل‌گران در بحبوحه جنگ قیمت در چین پیش‌بینی کرد. لی آتو و اکسپنگ نتوانستند از نظر میزان فروش به ۱۰ تولیدکننده بزرگ خودرو‌های برقی چینی راه پیدا کنند.

رشد بی‌وای‌دی، برای تبدیل شدن به نیروی مسلط در بازار خودروی چین با سبقت گرفتن از خودروسازان معتبر غربی مانند فولکس واگن برای فروش سه میلیون دستگاه در سال گذشته و در بحبوحه کاهش گسترده تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی در سطح جهان انجام می‌شود.

فورد موتور، پورشه و گروه مرسدس بنز همگی در ماه‌های اخیر از جاه‌طلبی‌های خودرو‌های برقی خود عقب‌نشینی کرده‌اند، در حالی که تسلا از سرعت فروش ۱.۸ میلیون خودرو در سال گذشته فاصله زیادی دارد.

کارشناسان اظهار کردند که در یکی دیگر از نشانه‌های کاهش تقاضا برای خودرو‌های برقی، مدل‌های باتری‌دار تنها ۹ درصد از فروش ایالات‌ متحده در سال جاری را به خود اختصاص خواهند داد که کم‌تر از پیش‌بینی قبلی آن ۱۲.۴ درصد بود.

تحلیل‌گران گفتند، نتیجه بی‌وای‌دی تاثیرگذار است، زیرا بسیاری از همتایان برقی آن در چین و در سراسر جهان برای مدتی متحمل ضرر‌های قابل‌توجهی شده‌اند و با مشکلات نقدینگی روبه‌رو هستند.

در حالی که تسلا اولین سازنده بزرگ خودرو‌های برقی در بازار چین بوده که نزدیک به دو سال پیش قیمت‌ها را کاهش داده است، بی‌وای‌دی جنگ قیمت را تشدید کرده است. کاهش قیمت این شرکت، دیگر تولیدکنندگان خودرو‌های برقی و خودروسازان قدیمی را مجبور به پیروی از خود کرد.

بلومبرگ گزارش کرد داده‌های منتشر شده خودروسازان ژاپنی نشان می‌دهد که فروش بی‌وای‌دی در جولای برای چهارمین ماه متوالی از فروش هوندا موتور و نیسان موتور پیشی گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده