تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۸۷۶۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

فروش خودرو‌های تمام‌برقی در چین افزایش یافت

فروش خودرو‌های تمام‌برقی در چین افزایش یافت
‌می‌متالز - فروش خودرو‌های تمام‌برقی در اروپا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ کاهش یافت، این در حالی است که در کشور چین در مدت یادشده این فروش ۴۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش می‌متالز به نقل از اداره کل امور اوپک، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی وزارت نفت، طبق گزارش شرکت فولکس واگن، فروش خودرو‌های تمام‌برقی در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ در بازار‌های اروپا و آمریکای شمالی کاهش یافته است. درمقابل، در این بازارها، مصرف‌کنندگان خودرو‌های برقی هیبریدی را ترجیح می‌دهند.

با این حال، چین با رشد ۴۵ درصدی در این مدت، بیشترین رشد بازار خودرو‌های برقی را تجربه کرده است. با توجه به این موضوع، شرکت فولکس واگن، قصد دارد ۴ میلیارد یورو در خودروسازی برقی چین سرمایه‌گذاری کند.

گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان گزارش داد تقاضا برای خودرو‌های تمام‌برقی این گروه به دلیل تمایل نداشتن خریداران در بازار‌های اروپا و آمریکای شمالی کاهش یافته، اما افزایش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در چین نتیجه داده است، به طوری که بازار در حال گسترش این کشور، رشد قابل توجهی را در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ داشته است.

شرکت فولکس واگن در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۳۱۷ هزار و ۱۸۵ دستگاه خودروی تمام‌برقی به مشتریان خود تحویل داده که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۱.۴ درصد کاهش داشته است. سهم خودرو‌های برقی در کل فروش این شرکت در نیمه نخست سال جاری میلادی، ۷.۳ درصد بود.

با وجود کاهش تقاضای خودرو‌های تمام‌برقی، فروش سالانه مدل‌های پلاگین هیبرید (plug-in hybrid) شرکت فولکس واگن ۱۷.۴درصد در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ افزایش یافت که این موضوع سبب شد کل فروش خودرو‌های برقی این شرکت ۳.۶ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یابد. این روند، مشابه بازار‌های خودرو‌های برقی آمریکاست که در مقایسه با خودرو‌های برقی باتری‌دار (BEVs) بسیاری از مصرف‌کنندگان خودرو‌های برقی هیبریدی را ترجیح می‌دهند.

چین با افزایش ۴۵ درصد فروش سالانه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت نیمه اول سال ۲۰۲۳، شاهد بیشترین رشد بازار خودرو‌های برقی بود. اولیور بلوم (Oliver Blume) مدیرعامل شرکت فولکس واگن، گفت: رقابت در چین «شدید» است، اما افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و «استقبال از خودرو‌های برقی با باتری» به این کشور اجازه داد رشد قابل توجهی را در ۶ ماهه اخیر در این بازار تجربه کند.

در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ فروش خودرو‌های تمام‌برقی در اروپا بر اساس ارقام سالانه ۱۴.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش یافته و در ایالات متحده نیز در ۶ ماه گذشته، طبق ارقام سالانه، دو برابر شده است.

ارزش سهام شرکت فولکس واگن در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ تحت‌تأثیر اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تعرفه‌های تنبیهی بر خودرو‌های برقی چینی دچار نوسان شد؛ زیرا فعالان بازار بورس انتظار اعمال تعرفه‌های تلافی‌جویانه بر خودرو‌های اروپایی توسط دولت چین را داشتند.

با وجود این تنش‌ها، همکاری شرکت فولکس واگن با خودروساز‌های چینی ادامه و توسعه یافته است، به طوری که بلوم، مدیرعامل این شرکت، گفت قرارداد همکاری فولکس واگن با خودروساز چینی XPeng Motors که به تازگی اعلام شد، به ایجاد زیرساخت‌های تازه خودرو‌های برقی در این کشور منجر خواهد شد. به گفته وی، سرمایه‌گذاری مشترک جدید با خودروساز خودرو‌های برقی ریوین (Rivian Automotive) که در ماه ژوئن اعلام شد، بستر‌های جدیدی را برای توسعه نسل بعدی خودرو‌های برقی فولکس واگن و ریوین ایجاد خواهد کرد.

شرکت فولکس واگن در ماه ژوئن یک میلیارد دلار در شرکت ریوین چین سرمایه‌گذاری کرد. در صورت موفقیت این سرمایه‌گذاری مشترک، فولکس واگن قصد دارد ۴ میلیارد دلار دیگر در این شرکت سرمایه‌گذاری کند.

منبع: شانا

عناوین برگزیده