تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۶۹۸۹
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

نیاز ۵ سال آینده کشور به تولید ۱۶۰ هزار مگاوات برق/ خسارت ۵ میلیارد دلاری قطعی برق به صنایع

نیاز ۵ سال آینده کشور به تولید ۱۶۰ هزار مگاوات برق/ خسارت ۵ میلیارد دلاری قطعی برق به صنایع
‌می‌متالز - مهرداد بائوج‌لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در چشم‌انداز ۵ ساله کشور ضروری است ۳۰ هزار مگاوات برق، به رقم موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن صنایع کشور نباشیم.

به گزارش می‌متالز، «مهرداد بائوج‌لاهوتی» درباره خسارتی که قطع برق به صنایع مهمی، چون فولاد و پتروشیمی و دیگر صنایع کشور وارد می‌کند، گفت: چالش ناترازی برق مشکل جدی صنعت برق کشور است که با شروع موج گرما خود را نشان می‌دهد.

خسارت ۵ میلیارد دلاری قطعی برق به صنایع

او با بیان اینکه قطع برق، صنعت کشور را زمین‌گیر کرده است، افزود: قطعی برق باعث شده صنایع سالانه حدود ۵ میلیارد دلار خسارت ببینند. بر همین اساس آسیب‌های ناشی از خاموشی‌های مکرر برق برای صنایع، تبدیل به یکی از موضوعات اساسی صاحبان واحد‌های صنعتی شده است.

لاهوتی با تاکید بر زیان‌های ناشی از قطعی برق بر صنایع گفت: برخی مشکلات زیرساختی، چون انجام نشدن سرمایه‌گذاری در بخش ساخت نیروگاه‌ها، نوسازی نشدن به موقع آنها و همچنین موضوع تحریم، بخش تولید و صنعت را با چالش‌های مختلف مواجه کرده است.

ظرفیت تولیدی برق نیروگاه‌ها

او با اعلام اینکه خساراتی که قطعی برق به تولید وارد می‌کند قابل جبران نیست، توضیح داد: کشور باید به سمت افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های کشور پیش برود. در حال حاضر ظرفیت تولیدی برق نیروگاه‌ها ۹۳ هزار مگاوات است که این رقم باید به ۱۳۰ هزار مگاوات می‌رسید.

اضافه شدن ۳۰ هزار مگاوات برق به رقم موجود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه اگر این شرایط خاموشی برای صنایع تداوم داشته باشد، صنعت کشور دچار خسارت‌های فراوان می‌شود، اعلام کرد: موضوعی که ضمن ورود زیان‌های جدی به واحد‌های تولیدی و صنعتی ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به توسعه کشور نیز خواهد زد؛ بنابراین در چشم‌انداز ۵ ساله کشور باید ۳۰ هزار مگاوات برق به وضع موجود اضافه شود تا شاهد وخیم‌تر شدن وضع موجود برای صنایع مهمی، چون فولاد و پتروشیمی و ... نباشیم.

نماینده مردم لنگرود در پایان با بیان اینکه باید اقتصاد برق را از تصدی‌گری دولت خارج و به بخش خصوصی واگذار کرد، تاکید کرد: میزان حضور بخش خصوصی در این بخش کمرنگ شده که باید شرایط لازم برای حضور این بخش در اقتصاد برق فراهم شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید