تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۴
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۴۷۱۴۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
علیمردانی طی پیشنهادی به دولت آینده مطرح کرد:

توسعه ساخت‌وساز مسکن با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی

توسعه ساخت‌وساز مسکن با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی
می متالز - نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس، پیشنهاد خود را در خصوص بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای بهبود روند ساخت و ساز مسکن و حل چالش های طرح نهضت ملی تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، منصور علیمردانی؛ با بیان پیشنهادی برای توسعه روند ساخت‌وساز مسکن در کشور، گفت: پیشنهاد بنده در خصوص استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با هدف بهبود ساخت‌وساز مسکن و تحقق شعار سال مبنی بر افزایش تولید با مشارکت مردم است.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس با بیان اینکه ساخت‌وساز مشا‌رکتی در دنیا امری پذیرفته شده است، عنوان کرد: در این پیشنهاد دولت، زمین مناسب برای ساخت‌وساز را از منابع طبیعی گرفته و پس از آماده سازی با اعلام عمومی در اختیار پیمان کاران و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی جهت ساخت‌وساز قرار می‌دهد و برای ساخت ساختما‌ن‌های ۴ الی ۵ طبقه واحد‌ها ۵۰/۵۰ و یا ۶۰/۴۰ میان دولت و سرمایه‌گذار تقسیم می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: واگذاری زمین‌ها به بخش خصوصی از یک قواره تا ۱۰۰۰ قواره امکان‌پذیر می‌شود، به عنوان مثال اگر هزار قواره به جهت ساخت‌وساز به بخش خصوصی واگذار شود از این میزان حدود ۴۰ درصد سهم دولت و حدود ۴۰۰ واحد مسکونی می‌شود که با فروش ۲۰ درصد آن می‌تواند هزینه‌های ساخت مسجد، درمانگاه و مدرسه را تامین کرد و باقی مانده را به صورت اجاره به شرط تملیک به افراد واجد شرایط و فاقد مسکن واگذار نماید.

نماینده مردم ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس با اشاره به وضعیت متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تصریح کرد: هم اکنون افرادی که متقاضی مسکن‌های حمایتی و طرح نهضت ملی هستند، مستاجر بوده و هزینه زیادی را بابت اجاره و ودیعه مسکن می‌پردازند لذا با این شرایط و حقوق‌های کمتر از ۱۰ میلیون تومان، توان پرداخت اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی را نداشته و مجبور به واگذاری آنها می‌شود. تداوم این شیوه موجب ورود دلالان به طرح نهضت ملی و خالی ماندن دست متقاضیان واقعی از مسکن می‌شود. این درحالی است که اگر خانه‌ها به صورت اجاره به شرط تملیک به مردم واگذار شوند متقاضیان واقعی صاحب خانه می‌شوند.

علیمردانی تاکید کرد: پیشنهاد دیگر در خصوص تعاونی‌های مسکن است، برخی از تعاونی‌های مسکن با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی به مسکونی، اراضی را به وسیله‌ای برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده و ساخت‌وساز انجام نمی‌دهند؛ لذا مطابق با پیشنهادی که طرح کردیم، دولت باید با ضرب العجل یک الی دو ساله به تعاونی‌های مسکن غیر فعال، آنها را وادار به ساخت‌وساز نماید و در صورت عدم توجه به این امر، اراضی پس گرفته شده و اشخاص دیگری واگذار شود.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: هم اکنون شهرک‌های زیادی در کشور هستند که بدون ساخت و ساز رها شدند در حالی که زمین در مناطقی که ساخت‌وسازی صورت گرفته رشد نجومی داشته و تا حدود ۶۰ میلیارد تومان هم به فروش می‌رسد؛ لذا این موارد نیازمند توجه بیشتر و اصلاح است. این موارد بخشی از طرح بنده برای بهبود روند ساخت‌وساز در کشور و بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی برای به حرکت این حوزه مهم است. در صورت لزوم بنده حاضرم در حوزه ساخت‌وساز مسکن با افرادی که راهکار‌ها دیگری دارند، مناظره نیز داشته باشم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم