تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۳۳
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۴۴۵۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

شاخص‏‏‌های کالایی صعودی شدند

‌می‌متالز - در شرایطی که سرمایه‌‎گذاران به دنبال نشانه‌هایی از سیاست‌های جدید فدرال رزرو آمریکا در پی کاهش نرخ بهره هستند، روز جمعه قیمت اغلب کامودیتی‌ها در بازار جهانی افزایش یافت، به طوری که شاخص برنت وارد کانال ۸۵ دلار به ازای هر بشکه شد.

به گزارش می‌متالز، مس نیز در روز جمعه صعودی شد، در حالی که سیاست‌های جدید چین و همچنین کاهش موجودی انبار کارخانه‌های این کشور، این تصور را به وجود آورده است که قیمت فلز سرخ به کمترین میزان سه‌ماه اخیر خواهد رسید. در حالی قیمت فلز‌هایی همچون نفت، طلا و مس در روز جمعه افزایشی شد که پیش‌بینی می‌شود طی روز‌های آتی روند قیمت‌ها معکوس شود.

شاخص نفت برنت در روز جمعه به بیش از ۸۵.۵ دلار به ازای هر بشکه رسید و برای سومین هفته متوالی در کانال افزایشی قرار گرفت، این در حالی است که تشدید تنش‌ها در منطقه خاورمیانه ابهاماتی را درخصوص میزان تقاضا به وجود آورد؛ چراکه پیش از این تقویت تقاضا با توجه به برنامه‌های جدید اوپک‌پلاس، بهای معاملات آتی نفت برنت را صعودی کرده بود. شاخص برنت در نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰‌درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و در ماه ژوئن حدود ۶‌درصد رشد به ثبت رسید. تشدید درگیری در منطقه خاورمیانه موجب می‌شود که میزان عرضه از طرف تولیدکننده‌های بزرگ نفت تحت‌تاثیر قرار بگیرد و از طرفی میزان تقاضا نیز کاهشی پیش‌بینی می‌شود که با ادامه این شرایط افت تدریجی شاخص برنت رقم می‌خورد.

سرمایه‌گذاران در حالی که به دنبال نشانه‌هایی در خصوص چشم انداز سیاست‌های فدرال‌رزرو بودند، قیمت طلا در بازار جهانی در روز جمعه بعد از افزایش بیش از یک‌درصدی در روز پنج‌شنبه به حدود ۲‌هزار دلار و ۳۲۰سنت به ازای هر اونس رسید. از این‌رو انتظار می‌رود که نرخ تورم ترجیحی فدرال‌رزرو (شاخص تغییرات قیمت کالا‌های مصرفی) تورم سالانه PCE از ۲.۷‌درصد به ۲.۶‌درصد کاهش یابد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود تورم PCE اصلی از ۲.۸‌درصد به ۲.۶‌درصد کاهش پیدا کند. در همین حال، داده‌های دیروز حاکی از کاهش شتاب اقتصادی در ایالات‌متحده است. با موجودی‌های عمده‌فروشی کمتر از حد انتظار، رقم نهایی تولید ناخالص داخلی به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و ادعای بیکاری به بالاترین سطح خود از اواخر سال ۲۰۲۱ رسید که از آرام شدن بازار کار حکایت دارد. از این‌رو شمش طلا برای نخستین بار طی پنج‌ماه گذشته با افت قیمت همراه شد.

نزدیک شدن مس به پایین‌ترین قیمت سه‌ماه اخیر

مس نیز به عنوان یکی دیگر از کامودیتی‌ها در روز جمعه روند رشد را در پیش گرفت، به طوری که به بیش از ۴.۳۵دلار به ازای هر اونس رسید با وجود این، مس همچنان به سمت بزرگ‌ترین کاهش ماهانه خود از ماه مه سال گذشته نزدیک می‌شود. این وضعیت در شرایطی در حال رقم خوردن است که میزان تقاضا از طرف چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز سرخ کاهشی شده و موجودی انبار این مصرف‌کننده ۵.۵‌درصد کاهش داشته است. آخرین گزارش‌های اقتصادی در چین تاکنون بازار‌ها را ناامید کرده است، در حالی که مقامات نتوانستند سرمایه‌گذاران را با اقدامات محرک جدید ترغیب کنند. در همین حال، داده‌های بورس آتی شانگهای نشان می‌دهد که موجودی مس در هفته گذشته از حدود ۳۰‌هزار تن در ژانویه به ۳۲۲‌هزار و ۹۱۲تن افزایش یافت که نشان‌دهنده عرضه قوی در چین است. مس و سایر کالا‌ها نیز تحت‌تاثیر افزایش ارزش دلار و بازدهی خزانه داری در میان سیگنال‌های انقباضی از سوی فدرال‌رزرو ایالات‌متحده که موجب افزایش نرخ تورم در ایالات‌متحده می‌شود، قرار گرفته‌اند. قیمت محموله‌های سنگ‌آهن با عیار ۶۲‌درصد روز جمعه اندکی کاهش یافت و به ۱۰۶.۳دلار به ازای هر تن رسید و قرار بود در ماه ژوئن بیش از ۱۰‌درصد کاهش یابد؛ چراکه عدم‌قطعیت تقاضا از طرف چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این ماده معدنی و نشانه‌هایی از عرضه فراوان در این کشور، بر بازار تاثیر گذاشته است. از این‌رو سرمایه‌گذاران منتظر شاخص PMI تولیدی چین در روز‌های آینده هستند تا بتوانند آینده اقتصادی چین را بهتر پیش‌بینی کنند. در همین حال، پکن اقدام به کاهش محدودیت‌های خرید مسکن کرده است که می‌تواند به حمایت از بازار املاک و افزایش تقاضای فولاد برای ساخت‌وساز مسکن کمک کند. این شهر در ۲۶ژوئن از اقداماتی مانند کاهش نرخ وام مسکن و حداقل نسبت‌های پیش‌پرداخت رونمایی کرد که در آینده اجرایی می‌شود. در سمت عرضه، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که تولید سنگ‌آهن توسط شرکت‌های معدنی چین ۱۳.۴‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در دوره ژانویه تا ماه مه افزایش یافته، در حالی که واردات سنگ‌آهن ۷‌درصد افزایش یافته است. با این حال، تولید فولاد در ماه ژانویه تا ماه مه ۱.۴‌درصد کاهش یافته؛ چراکه سود با حاشیه‌های کم بیشتر شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده