تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۴۴۴۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تغییر شکل بازار‌های جهانی کامودیتی‌ها

تغییر شکل بازار‌های جهانی کامودیتی‌ها
‌می‌متالز - جنگ اوکراین باعث تغییر چشم‌انداز ژئوپلیتیک روسیه که تامین‌کننده اصلی کامودیتی‌های مختلف می‌باشد شده است. تحریم‌های غرب که اقتصاد روسیه را هدف قرار داده، دسترسی این کشور به بازار‌های مهم را فلج کرده و از تلاش‌های این کشور برای پیشبرد جنگ جلوگیری می‌کند. با این حال، واکنش‌های جهانی یکنواخت نبوده و شرایط پیچیده‌ای را برای روسیه و بازار‌های جهانی ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا و گروه ۷ مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه بخش فلزات و معادن روسیه از جمله محصولات کلیدی مانند آلومینیوم، مس، نیکل و فولاد اعمال کرده‌اند. این تحریم‌ها موانع تجاری را از طریق تعرفه‌های اضافی یا ممنوعیت‌های کامل ایجاد می‌کنند که بر سودآوری بخش فلزات روسیه تأثیر می‌گذارد و برخی از خریداران سنتی آن را از تجارت با روسیه منع کرده باعث شده زنجیره‌های عرضه جهانی برای این کالا‌های ضروری مجدداً تنظیم شوند.

سازندگان درگیر در صنعت رو به رشد خودرو‌های برقی به ویژه نگران اختلالات احتمالی در عرضه فلزات باتری هستند. با این حال، بازار‌های جهانی کبالت و لیتیوم نسبتاً ثابت مانده، زیرا روسیه نقش حداقلی در تولید آنها ایفا می‌کند.

در بازار آلومینیوم، روسیه بازیگر مهمی در زنجیره تامین جهانی است، به ویژه برای آلومینیوم کم کربن. تحریم‌ها سودآوری فروش این فلز روسیه را محدود کرده و برخی از مصرف کنندگان را از خرید خارج از چین منصرف کرده است. این امر اتحادیه اروپا را در موقعیتی نامطمئن قرار داده است. اگر آنها ممنوعیت کامل آلومینیوم روسیه را در نظر بگیرند، ممکن است مجبور شوند به منابع جایگزین تکیه کنند و به طور بالقوه وابستگی خود را به تولید آلومینیوم با کربن بالاتر افزایش دهند که یک عقبگرد برای ابتکارات سبز جاه طلبانه اتحادیه اروپا خواهد بود.

در مورد زغال سنگ، ممنوعیت اتحادیه اروپا و بریتانیا بر واردات زغال سنگ از روسیه، تولیدکنندگان روسی را مجبور کرده که صادرات خود را به سمت شرق هدایت کنند. انتظار می‌رود تولیدکنندگان غیر روسی این شکاف را پر کنند که به طور بالقوه منجر به افزایش قیمت کوتاه مدت می‌شود.

این در حالی است که فولاد از مجموعه‌ای از سیاست‌ها رنج می‌برد. تأثیر تحریم‌ها بر صنعت فولاد روسیه بسته به کشور متفاوت است. آمریکا به طور کامل واردات فولاد روسیه را قطع کرده است، در حالی که اتحادیه اروپا رویکرد ظریف تری را اتخاذ کرده است. تحریم‌های اولیه در سال ۲۰۲۲ باعث کاهش شدید واردات فولاد روسیه به اتحادیه اروپا شد که با افزایش واردات از آسیا جایگزین شد. اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیت‌های بیشتری را برای محصولات نیمه تمام فولادی مانند بیلت و اسلب اعمال کرده است، اما این موارد با مقاومت برخی از شرکت‌های اروپایی مواجه شده است. به طور کلی، تغییرات قابل توجهی در جریان تجارت محصولات فولادی تا نیمه دوم این دهه پیش بینی نمی‌شود.

تحریم‌های سنگ‌ آهن روسیه در مقایسه با سایر کالا‌ها سخت‌تر بوده است. این نشان دهنده اقدام متعادل اتحادیه اروپا برای حفظ فشار تحریم‌ها بر روسیه و در عین حال محافظت از صنعت فولاد داخلی آن است که به شدت به سنگ آهن روسیه متکی است. در حال حاضر هیچ ممنوعیت صریحی برای سنگ آهن روسیه وجود ندارد، تحریم‌های هدفمند و خود تحریمی واردکنندگان اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی صادرات سنگ آهن روسیه را به چین متمرکز کرده است. تا سال ۲۰۲۴، سهم بازار چین از صادرات روسیه از ۳۸ درصد به ۹۰ درصد افزایش یافته است، "که نشان دهنده وابستگی زیاد به چین و آسیب پذیری فزاینده در برابر هر گونه اقدام حمایتی است. صادرکنندگان سنگ آهن روسیه به کشور‌های کمتری صادرات دارند. در سال ۲۰۲۱، ۲۸ کشور واردات از روسیه را گزارش کردند، در سال ۲۰۲۳، این میزان به ۱۲ کشور کاهش یافت و در سه ماهه اول ۲۰۲۴ به تنها سه کشور رسید.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران