تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۷۱۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به مناسبت سالروز بهره‌برداری از فولاد سنگان مطرح شد؛

تولید بیش از ۲۳ میلیون تن گندله در فولاد سنگان

تولید بیش از ۲۳ میلیون تن گندله در فولاد سنگان
‌می‌متالز - در یکی دیگر از اوراق پرافتخار تقویم گروه فولاد مبارکه از چهارشنبه ۱۰ مردادماه به‌عنوان سالروز بهره‌برداری از فولاد سنگان به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین کارخانه گندله‌سازی شرق کشور در سال ۱۳۹۶ یاد شده است؛ شرکتی که به‌عنوان یکی از کارخانه‌های تابعه گروه فولاد مبارکه از ابتدای بهره‌برداری شرکت تاکنون بیش از ۲۳ میلیون تن گندله تولید کرده و در واحد‌های مختلف تولیدی و پشتیبانی و ستادی خود برای حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت با هم‌افزایی، تدوین استراتژی‌های مناسب، کاهش توقفات با وجود چالش‌های بخش انرژی و زیرساخت حمل‌ونقل توانسته است روند روبه‌رشد تولید و فروش خود را به‌خوبی ارتقا دهد و نقش بسزایی در تأمین گندله موردنیاز فولاد مبارکه داشته است.

تطابق بالای تولید فولاد سنگان با برنامه‌های شرکت و تولید ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تن کنسانتره در سه‌ماهه ابتدایی سال منجر به تحقق ۹۶ درصدی برنامه تولید کنسانتره شده است. این شرکت مشخصاً برای خردادماه ۴۴۰ هزار تن تولید کنسانتره را در برنامه داشت که با تولید ۴۳۰ هزار تن کنسانتره توانست ۹۸ درصد از برنامه را محقق سازد.

تحقق ۱۰۵ درصدی برنامه تولید

فولاد سنگان همچنین تولید ۱ میلیون و ۴۲۵ هزار تن گندله در سه‌ماهه ابتدایی سال را در برنامه داشته و عملکرد تولیدی شرکت ۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تن بوده که با تحقق ۱۰۱ درصدی برنامه، فراتر از برنامه شرکت پیش رفته است. به‌علاوه اینکه شرکت برای خردادماه ۴۴۵ هزار تن تولید کنسانتره را در برنامه داشت که با تولید ۴۷۸ هزار تن گندله توانست از برنامه عبور کند و تحقق ۱۰۵ درصدی برنامه را رقم بزند. تولید تجمعی فولاد سنگان از ابتدای بهره‌برداری تا کنون بیش از ۲۳ میلیون تن گندله بوده و برای کنسانتره فولاد سنگان تولید تجمعی از ابتدای بهره‌برداری تا کنون بیش از ۱۰ میلیون تن بوده است.

تعریف پروژه‌های فولاد سنگان در سه بخش تولید، توسعه و زیرساخت

محور اصلی طرح‌های توسعه شرکت فولاد سنگان، تولید محصول باکیفیت است و بیشتر پروژه‌های تعریف‌شده نیز در این راستاست. در این خصوص، پروژه‌هایی در دو بخش مختلف تحت عنوان حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی و افزایش تولید در برنامه‌های بلندمدت، استراتژیک و زیرساخت‌ها تعریف شده است. همچنین عمده پروژه‌های شرکت در سال گذشته در سه بخش پروژه‌های تولیدی، توسعه‌ای و زیرساختی بوده‌اند.

در بخش زیرساخت، تصمیم شرکت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل آب و برق و در کل انرژی است؛ بنابراین پروژه‌هایی برای تأمین آب کارخانه‌های فعلی و طرح‌های توسعه‌ای تعریف شده است. دو پروژه عمده شامل انتقال آب از دشت کرات به طول ۵۰ کیلومتر است. پروژه بعدی که هم در قالب مسوولیت‌های اجتماعی و محیط‌زیست منطقه قرار می‌گیرد و هم در حوزه زیرساختی تأمین بخشی از آب موردنیاز کارخانه‌های فولاد سنگان است، تصفیه پساب شهری شهر تایباد است که با سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰۰ میلیارد ریالی در حال انجام است. جمع‌آوری فاضلاب و پساب از داخل شهر انجام می‌شود و پس از تصفیه، آب به‌وسیله خطوط انتقال به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و پس از تصفیه توسط خطوط دیگری به شرکت منتقل می‌گردد که با این پروژه حدود ۳۵ درصد از مصرف آب سالیانه شرکت تأمین خواهد شد.

تولید ۲۰۰ مگاوات برق بادی

با توجه به اینکه برق به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل شده و بیشتر شرکت‌های صنعتی با این مشکل دست به گریبان‌اند، فولاد سنگان خود را ناگزیر به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دانسته است. در این راستا پروژه‌هایی تعریف شده است که تولید ۲۰۰ مگاوات برق بادی یکی از آنهاست.

با توجه به محدوده جغرافیایی منطقه که در کریدور بادی ایران، خط سنگان به سراوان قرار دارد، ظرفیت خوبی برای تولید برق از نیروی باد وجود دارد. در حال حاضر بستر لازم برای استفاده از این ظرفیت فراهم شده و این پروژه بزرگ با همکاری گروه فولاد مبارکه انجام خواهد شد.

پروژه‌های مذکور از پروژه‌های زیرساختی فولاد سنگان هستند که برای تأمین آب و برق و به‌طورکلی انرژی شرکت به آن نیاز است. در بخش توسعه شرکت نیز پروژه‌هایی تعریف شده که با توجه به اینکه تأمین مواد اولیه فولاد مبارکه توسط فولاد سنگان انجام می‌شود اهمیت زیادی دارند؛ بنابراین افزایش زیر سقف ظرفیت گندله ۲.۵ میلیون تنی نیز در طرح‌های توسعه این شرکت گنجانده شد.

راه‌اندازی پلنت ۲.۵ میلیون تنی جدید کنسانتره

پروژه بعدی راه‌اندازی پلنت ۲.۵ میلیون تنی جدید کنسانتره است. در این پلنت جدید با توجه به کمبود منابع سنگ آهن در کشور و استفاده شرکت‌های صنعتی و معدنی از سنگ آهن مگنتیتی، با استفاده از تکنولوژی جدید، فولاد سنگان به سراغ منابع هماتیتی رفته است که در این مقیاس برای اولین بار در کشور انجام می‌شود. پروژه بعدی به دلیل کمبود ظرفیت بارگیری ریلی و نبود ظرفیت حمل ۵ میلیون تن محصول تولیدی گندله، پروژه بارگیری کامیونی با ظرفیت ۳.۵ میلیون تن در سال برای فولاد سنگان برنامه‌ریزی شده است.

تعهد فولاد سنگان به مسوولیت‌های اجتماعی

تعهد به مسوولیت اجتماعی یکی از اساسی‌ترین رویکرد‌های شرکت فولاد سنگان در این بخش از جغرافیای کشور است. مشارکت در دو بانده کردن جاده تربت‌حیدریه-سنگان، مشارکت در انتقال آب دریای عمان به استان خراسان رضوی، کمک به صندوق کارآفرینی جهت توسعه مشاغل خُرد در شهرستان و کمک به صندوق‌های خُرد روستایی از اقدامات انجام‌شده در راستای مسوولیت اجتماعی طی سال ۱۴۰۲ فولاد سنگان است. این شرکت طی سال‌های قبل نیز اقدامات بسیاری در این عرصه انجام داده است.

ساخت ۷ باب مدرسه و ۱۲۲ کلاس درس در مناطق محروم شهرستان، مطالعات پژوهشی و توسعه جامع آبادانی شهرستان خواف توسط دانشگاه تهران از دیگر فعالیت‌هاست. کمک به مراکز درمانی و مبارزه با کرونا و کمک به شهرداری خواف، احداث پل و راه‌سازی در نواحی مرزی شهرستان و مرمت جاده‌های دسترسی به روستا‌های سطح شهرستان، بازسازی و مرمت اماکن مذهبی، برگزاری مراسم مذهبی و… انجام شده است. خرید ۱۱۰ جهیزیه کامل برای زوجین تحت پوشش کمیته امداد، خرید ۵۱۰ تبلت و تهیه کتب درسی و ملزومات آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند و تحت پوشش کمیته امداد، تأمین بسته‌های معیشتی ارزاق عمومی خانواده‌های نیازمند، آب‌رسانی و مرمت قنوات روستا‌های محروم شهرستان از دیگر اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی این شرکت است. راه‌اندازی مرکز ارتقای سلامت جسم و روان شهرستان خواف، اهدای کمک به اداره ورزش و جوانان شهرستان و تجهیز اماکن ورزشی شهرستان، اهدای بیش از ۸۰۰۰ بسته معیشتی و توزیع در بین مناطق محروم شهرستان، ایجاد مرکز توسعه و ارتقای ورزش حرفه‌ای در شهرستان خواف با همکاری باشگاه سپاهان اصفهان، تجهیز بیمارستان امام رضا (ع) مشهد به دستگاه اکسیژن‌ساز و تجهیز بیمارستان و آزمایشگاه‌های شهرستان خواف به اقلام پزشکی و بهداشتی از دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای مسوولیت اجتماعی است.

روند روبه‌رشد فولاد سنگان در حوزه‌های مختلف اعم از تولید، توسعه و به‌کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، بازرگانی و فروش و توسعه و تعالی منابع انسانی ضمن افزایش بهره‌وری، این شرکت را در زمره شرکت‌های موفق و پیشرو در کشور قرار داده است. برنامه‌ریزی‌های دقیق و اثربخش برای سال ۱۴۰۳ نوید جهش تولید و تحقق شعار سال جاری را می‌دهد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم