تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۷۱۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در کازان؛

دعوت از پزشکیان برای شرکت در نشست بریکس

دعوت از پزشکیان برای شرکت در نشست بریکس
‌می‌متالز - در روز جاری، روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، نوشت: کاخ کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهور منتخب ایران، مسعود پزشکیان، دعوت‌نامه‌ای از طرف روسیه برای شرکت در نشست رهبران گروه بریکس در کازان دریافت کرده است.

به گزارش می‌متالز، دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با این روزنامه تأیید کرد که مسعود پزشکیان دعوت‌نامه‌ای از سوی مسکو برای شرکت در نشست سران بریکس در کازان دریافت کرده است. وی گفت: «از هم اکنون برای رئیس‌جمهور منتخب ایران دعوت‌نامه‌ای رسمی ارسال شده و امیدواریم آقای پزشکیان در این نشست شرکت کند. ما خوشحال خواهیم شد که او را ببینیم و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین نیز در حال آماده‌سازی خود برای این ملاقات است.»

نشست اصلی بریکس در سطح رهبران کشور‌های عضو در سال جاری که ریاست این گروه بر عهده روسیه است، در شهر کازان و از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر برگزار خواهد شد. پیشتر، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران برای این نشست دعوت شده بود، اما در ماه می‌او در سانحه سقوط بالگردش جان باخت. پس از آن، انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران برگزار شد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید انتخاب شده است.

هیات نمایندگی روسیه به ریاست ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه، در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان که در تاریخ ۳۰ جولای (۰۹ مرداد‌ماه) برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. در سفارت ایران در روسیه اعلام شد که والودین برنامه‌ای برای دیدار دو جانبه با رئیس‌جمهور جدید ایران دارد. انتظار می‌رود که در این دیدار، دو طرف به بررسی موضوع توسعه بریکس بپردازند و پزشکیان تأیید حضور خود در نشست اصلی بریکس در کازان را اعلام کند.

از اول ژانویه سال ۲۰۲۴، ایران به همراه کشور‌های مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی به عنوان اعضای کامل به بریکس پیوسته‌اند. انتظار می‌رود پس از مراسم رسمی آغاز به کار رئیس‌جمهور جدید ایران، همکاری‌های فعال میان مسکو و تهران، به ویژه در چارچوب گروه بریکس، ادامه یابد. پیش از این، پزشکیان در گفتگوی تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که دولتش قصد دارد همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی خود با مسکو را گسترش دهد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده