تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۲۵
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۷۲۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

جولای ماه رکودی برای بازار جهانی شمش فولادی/ عرضه شمش فولادی صادراتی ایران در پی قطعی برق کاهش یافت

جولای ماه رکودی برای بازار جهانی شمش فولادی/ عرضه شمش فولادی صادراتی ایران در پی قطعی برق کاهش یافت
‌می‌متالز - بازار جهانی شمش فولادی در رکود به سر می‌برد و قیمت این محصول در جنوب شرق آسیا و چین با کاهش دو تا ۱۲دلاری همراه شد. درمقابل قیمت شمش فولادی صادراتی ایران ثبات باقی ماند که بیگمینت کاهش عرضه این محصول به دلیل قطعی برق را علت اصلی ثبات بهای آن عنوان می‌کند.

به گزارش می‌متالز، ماه جولای به آخرین روز‌های خود نزدیک می‌شود و بازار جهانی شمش فولادی همچنان در رکود قرار دارد. هفته گذشته فعالیت‌های تجاری در بازار جهانی محدود بود و تقاضا برای شمش فولادی در جنوب شرقی آسیا، چین و ایران ضعیف ارزیابی شد. در همین حال کاهش قیمت شمش فولادی چین و میلگرد در معاملات آتی به رکود بیشتر بازار جهانی دامن زد.

جولای ماه رکودی برای بازار جهانی شمش فولادی/ عرضه شمش فولادی صادراتی ایران در پی قطعی برق کاهش یافت

ریزش قیمت‌ها در جنوب شرق آسیا

قیمت شمش فولادی در جنوب شرق آسیا هفته گذشته بر مدار نزول باقی ماند و به گفته فعالان بازار هیچ‌گونه معامله‌ای در بازار شمش فولادی این منطقه منعقد نشد. بررسی‌های بیگمینت (BigMint) نشان می‌دهد هر تن شمش فولادی (۱۵۰*۱۵۰ mm.۳ SP) وارد شده از فیلیپین با بهای ۴۹۰ دلار عرضه شد که این رقم بیانگر کاهش چهار دلاری نسبت به دو هفته گذشته است. همچنین پیشنهادات قیمتی برای هر تن شمش فولادی ویتنام ۴۷۰ دلار بود که از ریزش قیمت دو دلاری این محصول در مقایسه با اواسط جولای ۲۰۲۴ حکایت می‌کند.

سقوط بهای شمش فولادی چین

وضعیت بازار شمش فولادی چین در طول هفته گذشته بسیار نابه‌سامان بود، تا جایی که از بهای این محصول ۱۲ دلار در هر تن کاسته شد. قیمت هر تن شمش فولادی در تانگشان (Tangshan) طی بیستم تا بیست و ششم جولای ۹۰ یوان معادل ۱۲ دلار کاهش یافت و در نهایت شمش فولادی چین با قیمت ۳۱۸۰ یوان در تن معادل ۴۳۹ دلار در تن معامله شد. در واقع کاهش قیمت مواد اولیه و بهای میلگرد در معاملات آتی چین در طول هفته گذشته، ریزش قیمت شمش فولادی در این کشور را به دنبال داشت چراکه قیمت هر تن میلگرد چین در معاملات آتی منعقد شده در ۲۶ جولای با موعد تحویل اکتبر ۲۰۲۴ با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۱۰۸ یوان در تن معادل ۱۵ دلار در تن کاهش یافت و به ۳۳۷۱ یوان در تن معادل ۴۶۵ دلار در تن رسید.

خطوط تولید فولاد ایران در انتظار انرژی

ثبات قیمت‌ها هفته گذشته مهمان بازار شمش فولادی صادراتی ایران بود. طبق آخرین بررسی‌های بیگمینت پیشنهادات قیمتی برای شمش فولادی صادراتی ایران در طول هفته گذشته ۴۷۸ دلار در هر تن بود که بیانگر ثبات قیمت این محصول نسبت به اواسط جولای است. بیگمینت مدعی است مقادیر کمی شمش فولادی در طول جولای ۲۰۲۴ توسط ایران در بازار جهانی عرضه شد، زیرا فولادسازان ایرانی به دلیل نبود انرژی و قطعی برق با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تمامی خطوط تولید آنها فعال نیست.

بازار شمش فولادی هند در انتظار پایان مناقصه

شرکت دولتی ویزاگ استیل (RINL) یک مناقصه صادراتی اقیانوسی برای ۲۰ هزار تن شمش فولادی موعد تحویل ۳۱ آگوست برگزار کرده است که آخرین تاریخ تسلیم پیشنهادات قیمتی از سوی فولادسازان هندی برای این مناقصه اواخر جولای است. از این رو فولادسازان هندی در انتظار نتیجه این مناقصه بزرگ و تعیین قیمت نهایی شمش فولادی صادراتی هستند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده