تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۴۷۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم برنامه‌ریزی در بازار سنگ

می متالز - با وجود تنوع ایران در انواع سنگ‌ها، متناسب با دیگر کشورهای صنعتی پیش نرفته‌ایم.
لزوم برنامه‌ریزی در بازار سنگ

به گزارش می متالز، سنگ ساختمانی ایران می‌تواند بخشی از وضعیت اقتصادی ایران را رونق دهد اما امروز با شرایط خوبی روبه‌رو نیستیم. در داخل کشور، شرکت‌های کوچک خصوصی بنیه مالی خوبی ندارند و نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. از طرف دیگر معادنی داریم که استخراج آنها پرهزینه است و کارخانه‌هایی که از فناوری نوین فرآوری سنگ به دور هستند. متاسفانه معدنکاران و کارخانه‌های کوچک فرآوری سنگ در حال خروج از گردونه رقابت و بازار هستند. شرکت‌های قوی‌تر هم که روزی توانمند بودند، امروز با فروش داخلی و صادرات مشکلات متعددی دارند. اینها باعث شده که آینده چندان مناسبی را پیش رو نداشته باشیم. در بازارهای خارجی هم متاسفانه رونقی نمی‌بینیم و نتیجه آنکه امروز این بازار را از دست ‌داده‌ایم. با ورود کشورهایی مثل هند، چین و تحریم‌های کنونی، اوضاع مناسبی نداریم.
البته باور دارم که صنعت سنگ ایران به دلیل تنوع و کیفیت سنگ‌ها هنوز می‌تواند در رقابت باقی بماند و شرط آن، معرفی خوب سنگ ایران به جهان و رونق ‌بخشیدن آن است. از طرفی با توجه به نرخ دلار اگر صادرات سنگ‌های ساختمانی افزایش یابد، باعث تحرک در بخش صنعت سنگ ساختمانی و رونق اقتصادی خواهد شد.
به‌این‌ترتیب کشور ما یکی از معدود کشورهایی است که دارای تنوع سنگ ساختمانی است و توجه به این بخش می‌تواند بازارهای جهانی را در دست بگیرد و باعث رونق اقتصادی کشور شود. برای این منظور باید برنامه‌ریزی دقیق شود و نیروهای متخصص در این بخش پرورش‌یافته و فرآیند بازاریابی جهانی این صنعت به‌درستی انجام شود. امید است در بخش معدن و صنعت سنگ، پیشرفت بهتری را در آینده شاهد باشیم.

احمدمشکانی / استاد دانشگاه

عناوین برگزیده