به گزارش میمتالز، سیامک اخطاری، عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران درخصوص وضعیت سنگهای ساختمانی در ایران بیان کرد: درحال حاضر وضعیت سنگهای ساختمانی در ایران متغیر است و به عوامل مختلفی از جمله تحریمهای اقتصادی، محدودیتهای حمل و نقل، تولید و توزیع و نیز تقاضای بازار مقصد بستگی دارد.
وی افزود: به عنوان یکی از کشورهایی که دارای معادن متنوعی از انواع سنگها هستیم. پتانسیل بالایی در زمینه منابع و معادن سنگ در ایران وجود دارد. همچنین پتانسیل صادرات محصولات نیز در کشورمان وجود دارد. اما تولید صادراتی داشتن نیازمند تمرکز، دقت و مدیریت کیفی بهتر است.
اخطاری خاطرنشان کرد: با این حال تحریمهای اقتصادی و محدودیتهای حمل و نقل به دلیل تحریمها از سوی برخی کشورها، مانع صادرات سنگهای ساختمانی به برخی کشورها شده است.
عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران اظهار داشت: با وجود این موانع، ایران همچنان یکی ازبزرگترین تولیدکنندگان سنگهای ساختمانی در جهان است و محصولات آن دربازارهای مختلفی مانند چین، هند، ترکیه، امارات متحده عربی، عراق، کره، استرالیا و کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و آلمان عرضه میشود.
کمبود اعتماد به نفس تجاری که حاصل عدم آگاهی ما در دنیاست مشکلات فراوانی را برای این صنعت به وجود آورده، زیرا ایران کشوری است که ساختارهای سنگی باستانی دارد و ساخت و ساز با سنگ بخشی از تاریخ تمدن ساز ما محسوب میشود
به گفته وی؛ کمبود اعتماد به نفس تجاری که حاصل عدم آگاهی ما در دنیاست مشکلات فراوانی را برای این صنعت به وجود آورده، زیرا ایران کشوری است که ساختارهای سنگی باستانی دارد و ساخت و ساز با سنگ، بخشی از تاریخ تمدن ساز ما محسوب میشود. کشور ما میتواند با سلیقه ایرانی و ذائقه ایرانی سنگهای زیبایی را برند سازی کند مشروط بر این که به درک ارزش جایگاه خود و تلاش برای بهبود مستمر کیفیت سنگ برسد.
اخطاری تاکید کرد: باید به این درک برسیم که نیاز نیست برای شخصیت دادن به سنگ ایرانی از اسامی خارجی بهره ببریم. یا از کشور خاصی و نام سنگ خاصی وام بگیریم.
برندسازی و شخصیت سازی سنگها و معرفی تخصصی سنگها با نامهایی با ریشه ایرانی بسیار اهمیت دارد. زیرا استفاده از نامهای مشابه خارجی در آینده نزدیک براساس جلسات کمیته حفظ مالکیت حقوقی اروپا میتواند مانع جدی صادرات محصولات با نامهای مشابه خارجی میشود.
عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران اضافه کرد: برندسازی و شخصیت سازی سنگها و معرفی تخصصی سنگها با نامهایی با ریشه ایرانی بسیار اهمیت دارد. زیرا استفاده از نامهای مشابه خارجی در آینده نزدیک براساس جلسات کمیته حفظ مالکیت حقوقی اروپا میتواند مانع جدی صادرات محصولات با نامهای مشابه خارجی میشود.
به گفته وی؛ یعنی استفاده از کلمه امپرادور برای یک مرمریت ایرانی از سال ۲۰۲۴ به عنوان مانع ورود اعمال قانونی خواهد شد؛ بنابراین تولید کنندگان باید بر روی اسامی محلی و برن د شخصی اصیل ایرانی تمرکز داشته باشند. همچنین باید در این راستا هوشمندانه سنگهای ایرانی را به دنیا معرفی کنند.
اخطاری اظهار کرد: درحال حاضر یکی از راههای توسعه صادراتی محصولات فرآوری و پروژه محور بودن مشارکت با شرکتهای توانمند است که توانایی صادرات خدمات فنی و مهندسی ساخت و ساز را دارند. این امر امکان حضور در پروژهها را حداقل در سطح منطقهای مانند منا برای ایران فراهم میکند.
او عنوان کرد: همچنین تشکیل هستههای تجمیع قوا متشکل از چند معدن و کارخانه سنگبری و واحدهای تجاری صادراتی در قالب یک همکاری مشترک به فرم جوینت ونچر از جمله رویکردهای بسیار موثر است که باید مورد عملیاتی شدن قرار بگیرد.
کارشناس حوزه سنگ خاطرنشان کرد: امید میرود دست اندکاران و تصمیم سازان این صنعت معدنی بتوانند به جایگاه شایسته خود در دنیا برسند. برای این کار هم بهتر است یک مجموعهای در قالب یک تفاهم نامه تعهداتی برای یک کار تیمی و گروهی تشکیل شود.
کارشناس صنعت سنگ تصریح کرد: کمبود نیروی کارآمد در بخشهای تولید و فرآوری و تجارت بین المللی و نبود آموزش مدون و اجرایی از دیگر مشکلاتی است که در این صنعت به چشم میخورد و باید تمامی این موارد اصلاح شود.
وی درخصوص دیگر ضعفهای صنعت سنگ ایران بیان کرد: ضعف انسجام تشکلی و عدم تبین استراتژیهای توسعه صادرات، برخی ازتصمیمات توام با سوگیریهای سلیقهای و مقطعی و فصلی از دیگر نقطه ضعفهای این صنعت به شمار میآید.
عضو سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران اضافه کرد: عدم تبعیت از سیاستهای به روز و مدرن در تحقیق بازار و همچنین بازاریابی و فروش ناشی از کمبود آگاهی از نیازهای بازار بین المللی از دیگر موارد بسیار ضروری است که باید حتما در نظر گرفته شود.
به گفته اخطاری؛ عدم تبیین چیدمان صادراتی، یعنی زنجیره به هم پیوسته از اقدامات و امکانات که موجب صادرات محصولاتی شود که برای کشور ارزش افزودهی بیشتری به همراه داشته باشد. یعنی محصولات حتما به صورت فرآوری شده صادر شوند.
از جمله موارد دیگری که در حوزه سنگهای ساختمانی و به طور کلی صنعت سنگ ایران باید خیلی به آن توجه شود برداشتن محدودیتهای بانکی بین المللی و تحریم هاست.
وی تاکید کرد: از جمله موارد دیگری که در حوزه سنگهای ساختمانی و به طور کلی صنعت سنگ ایران باید خیلی به آ ن توجه شود برداشتن محدودیتهای بانکی بین المللی و تحریم هاست. گرچه سنگهای ساختمانی در لیست تحریمهای بین المللی قرار ندارد.
کارشناس صنعت سنگ درخصوص خام فروشی محصولات سنگ گفت: چرخه نامتوازن توزیع داخلی و صادراتی که معمولا ناخودآگاه منجر به تقویت و تسهیل کننده خام فروشی است. اگر چه فروش سنگهای کوپ خام به عنوان بخشی از چرخه اقتصادی معادن مهم است. اما به دلیل نواقص استراتژی حمایت از تولید و فرآوری جهت گیری صادراتی بیشتر سمت خام فروشی گرایش یافته است.
وی تصریح کرد: بنابراین استخراج بهینه کوپها درنهایت با توجه به خواست بازار منجر به کاهش ضایعات و افزایش بهره وری و توجیه اقتصادی خواهد شد؛ بنابراین مدیریت کیفی در واحد تولیدی اسلب و اندازههای برشی کوچکتر حکمی و رعایت استانداردهای کیفیتی مانند چسب و رزین و جزییات ساب خوردن تا بسته بندی و حمل و نقل از مهمترین عوامل صادراتی است که باید مورد توجه و اهمیت فراوان قرار بگیرد.
منبع: تحلیل بازار