تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۳
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۰۳۴۹۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رییس انجمن سنگ ایران خبر داد:

پتانسیل ۵ میلیارد دلاری صنعت سنگ تزئینی/ توسعه صادرات، راه نجات این صنعت

‌می‌متالز - رییس انجمن سنگ ایران با اشاره به قابلیت پنج میلیارد دلاری صادرات سنگ ایران، بر لزوم توجه به بازار‌های خارجی و توسعه صادرات به عنوان راهکار نجات این صنعت تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، «بهرام شکوری» امروز در نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های ساختمانی تهران افزود: با وجود پتانسیل‌های فراوان در این صنعت از جمله بیش از ۶ هزار واحد معدنی و فراوری سنگ تزئینی، صادرات این صنعت کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است، در حالی که ترکیه در همسایگی ما که تنوع سنگ تزئینی ایران را ندارد، اما سالیانه بیش از ۳.۲ میلیارد دلار صادرات دارد.

وی بیان‌داشت: برای تحقق صادرات پنج میلیارد دلاری، باید حفاری اکتشافی را در این صنعت افزایش دهیم، به تربیت نیروی انسانی زبده به ویژه در تجهیزات و ماشین‌آلات بپردازیم و در سیاستگذاری‌ها در این صنعت دقت کنیم.

شکوری به اعمال عوارض ۷۵ درصدی بر محصولات این صنعت در سال‌های گذشته اشاره کرد که سبب شد صادرات ۳۵۰ میلیون دلاری این حوزه به کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یابد و گفت: بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ تزئینی در کشور وجود دارد که اگر با سرعت فعلی (سالیانه ۱۵ میلیون تن) به استخراج بپردازیم، دست‌کم برای ۲۰۰ سال سنگ در اختیار داریم.

وی تصریح‌کرد: این در حالی است که اتفاقات جدیدی را در جهان شاهدیم و سنگ‌های مصنوعی، شیشه، کامپوزیت و دیگر محصولات در حال جایگزینی سنگ تزئینی هستند؛ بر این اساس هرگونه اهمال در سیاستگذاری‌های درست در این حوزه ما را از درآمد‌های صادراتی و ارزآوری محروم خواهد کرد.

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: برای نیل به این هدف و توسعه صادرات، در وهله نخست ساختار انجمن را با سر و شکل دادن نبه تشکل‌های استانی تغییر دادیم تا انجمن کشوری سنگ ایران با ترکیبی از انجمن‌های استانی شکل بگیرد.

وی ادامه‌داد: همچنین با تشکیل هیات امنای سنگ‌ایران، به‌دنبال استفاده از نقطه نظرات خبرگان و پیشکسوتان این حوزه هستیم.

رییس انجمن سنگ ایران به تشکیل نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سنگ با حضور معاون معدنی وزارت صمت در روز یکشنبه (فردا) اشاره کرد و اظهار داشت: این شورا محل مناسبی برای طرح چالش‌های این صنعت و سیاستگذاری درست برای آن است.

تدوین طرح جامع سنگ

وی همچنین از در دست تدوین بودن طرح جامع سنگ با تولی‌گری ایمیدرو و با نظارت و هدایت این انجمن خبر داد و گفت: همه موارد مرتبط با این صنعت از جمله معدن‌کاری، فرآوری، بازاریابی، مباحث آموزشی و ... در آن برای دستیابی به صادرات پنج میلیارد دلاری دیده شده است و معتقدیم دسترسی به این میزان صادرات دور از دسترس نیست.

شکوری خاطرنشان‌کرد: اکنون در کشور واحد‌هایی وجود دارد که در حد و اندازه شرکت‌های پیشروی جهان، ماشین‌آلات و تجهیزات در اختیار دارند و عملیات برش و فرآوری انجام می‌دهند و در این طرح جامعف به دنبال افزایش تعداد افراد موفق و کارخانجات به‌روز هستیم.

این مقام صنفی اظهار داشت: همچنین اطلس سنگ ایران در این طرح جامع دیده شده که در کنار برگزاری نمایشگاه دائمی، به شناساندن سنگ‌های موجود در کشور به خارجی‌هایی که قصد سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه دارند، بسیار کمک خواهد کرد و بالطبع در توسعه صادرات موثر خواهد افتاد.

استقبال خوب خارجی‌ها از نمایشگاه سنگ تهران

وی با اشاره به سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران، استقبال شرکت‌های خارجی به‌ویژه حضور شرکت‌هایی از ۶ کشور را در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار خوب توصیف کرد و گفت: امروز شاهد حضور چینی‌ها در این رویداد هستیم که در گذشته سابقه نداشت و این کشور می‌تواند بازار بزرگی برای محصولات سنگ کشورمان باشد.

این مقام صنفی اضافه‌کرد: همچنین ایتالیایی‌ها و هندی‌ها که بازار‌های مهمی برای ما هستند در این دوره از نمایشگاه حضور دارند و اگر همچنانکه دولت سیزدهم در مسیر درستی گام برداشته و توسعه مراودات با همسایگان و دیگر کشور‌ها را در دستور کار دارد، حرکت کنیم، حضور خارجی‌ها در این صنعت بیش از پیش تقویت خواهد شد.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران با حضور ۱۱۰ شرکت ایرانی همراه با شرکت‌هایی از ۶ کشور چین، روسیه، هند، ایتالیا، ترکیه و یونان در فضایی به وسعت ۱۲هزار متر مربع در محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

شرکت‌های حاضر در این دوره از نمایشگاه در سه گروه اصلی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی، ملزومات مصرفی و فرآوری معادن حضور دارند.

این نمایشگاه هشتم تا دوازدهم خردادماه در محل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده