به گزارش میمتالز، این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۱۰ شرکت داخلی و همچنین شرکتهایی از ۶ کشور چین، هند، ایتالیا، ترکیه، یونان و روسیه برگزار خواهد شد. در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار بلوکهای معدنی به نمایش گذاشته میشوند.
بهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران در نشستی خبری که ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به مناسبت برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بینالمللی سنگهای تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات وابسته در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، به بررسی وضعیت صنعت سنگ ساختمانی در ایران و فرصتها و چالشهای این صنعت پرداخت و عنوان کرد: در صنعت سنگ ایران، فرصتهای بسیاری وجود دارد و در این صنعت بیش از ۶هزار واحد معدنی و فرآوری سنگ تزئینی در کشور مشغول به فعالیت هستند و برگزاری نمایشگاه سیزدهم سنگ نیز فرصت خوبی است تا علاوه بر واحدهای فرآوری، ماشین سازان نیز توانمندیهای خود را در معرض نمایش قرار دهند. با توجه به این موضوع که تعامل ما با کشورهای همسایه و منطقه از جمله عربستان آغاز شده است، میتوان از این فرصت نهایت استفاده را برد، چراکه در همسایگی کشورهای ما حدود ۶۰۰ میلیون نفر زندگی میکنند که ۸درصد جمعیت دنیا و ۱۲درصد اقتصاد جهان را شامل میشوند، پس باید این فرصت را غنیمت شمرد. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که بیشتر همسایگان ما در اثر جنگ دچار آسیبهای بسیار شده اند و این موضوع میتواند فرصت نوسازی آنها را به ما بدهد و این کشورها به نوبه خود میتوانند جزو بازار هدف صادراتی ما قرار بگیرند.
شکوری در ادامه با توضیح این موضوع که ما در صنعت سنگ صادرات قابل قبولی نداریم، گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین سنگ استخراج شده را در داخل مورد استفاده قرار میدهیم و بالای ۹۰درصد سنگ ساختمانی مصرف داخلی دارد، این درحالی است که اگر بازار داخلی دچار رکود شود، کل بازار سنگ را دچار رکود خواهد کرد، از این رو بازار صادراتی خود یک ضرورت مهم به شمار میرود؛ زیرا صادرات این صنعت کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار است و این درحالی است که ترکیه با ظرفیت کمتر و عدمتنوع در سنگهای تزئینی، سالانه بیش از ۲/ ۳میلیارد دلار صادرات انجام میدهد. چرا ما نتوانیم این بازار را به تصرف خود درآوریم. سنگ ساختمانی در ایران ظرفیت ۵ میلیارد دلار ارزآوری دارد.
وی در ادامه یادآور شد: آنچه به عنوان معدن سنگ تاکنون استخراج شده، در حقیقت رخنمونهای موجود بوده و اکتشافی برای معادن سنگ انجام نداده ایم و چه بسا معادن زیرزمینی قابل توجهی داشته باشیم که از آنها غافل هستیم. استخراج سنگ در دنیا حدود ۳ تا ۵درصد است، در حالی که استخراج ایران حدود ۵/ ۰درصد است. در حال حاضر ذخیره سنگ تزئینی در کشور افزون بر ۳ میلیارد تن است که با وجود استخراج سالانه ۱۵ میلیون تن، حداقل تا ۲۰۰ سال آینده ذخیره سنگ داریم، این در حالی است که بدون شک ذخایر جدید کشف نشده بسیاری داریم، ولی دولت با بهانه ممنوعیت خام فروشی، همواره ما را با محدودیتهای صادراتی روبه رو کرده است؛ از همین رو در این زمینه هم نیاز به تغییرات زیرساختی احساس میشود.
شکوری در ادامه تاکید کرد: بنابراین لزوم توجه به بازارهای خارجی و توسعه صادرات به عنوان راهکار نجات این صنعت، یک ضرورت به شمار میرود و برای تحقق این امر باید حفاری اکتشافی را در این صنعت افزایش داد و به نیروی انسانی آشنا و به ویژه در تجهیزات و ماشین آلات توجه بیشتری کرد. وی با بیان اینکه جهان در مسیر تازهای قرار گرفته است و سنگهای مصنوعی، شیشه و کامپوزیت جایگزین سنگ تزئینی شده اند، تصریح کرد: باوجود جایگزین شدن سایر مواد به جای سنگ ساختمانی در آینده، بدون شک سنگ طی سالهای آینده کارآیی لازم را نخواهد داشت و سرمایهای برای آیندگان به شمار نخواهد رفت؛ در صورتی که با توسعه صادرات و ارزآوری حاصل از آن میتوان سرمایه خوبی برای آیندگان فراهم کرد.
این مقام صنفی در ادامه با تاکید بر این موضوع که انجمن سنگ ایران در جهت توسعه صادرات، اقدامات مناسبی انجام داده است، گفت: انجمن سنگ ایران در گام نخست، ساختار انجمن را به تشکلهای استانی تغییر داده تا انجمن کشوری سنگ ایران با ترکیبی از انجمنهای استانی شکل گیرد. همچنین با تشکیل هیات امنای سنگ ایران، به دنبال استفاده از نظرات پیشکسوتان و کارشناسان این حوزه هستیم.
شکوری همچنین از تدوین طرح جامع سنگ با نظارت و هدایت انجمن سنگ ایران خبر داد و اعلام کرد: متولی این طرح سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خواهد بود و مسائل مرتبط با این صنعت از جمله معدن کاری، فرآوری، بازاریابی، مباحث آموزشی، ماشین آلات و تجهیزات و... برای دستیابی به صادرات ۵ میلیارد دلاری برنامه ریزی شده در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که صادرات ۵میلیارد دلاری در صنعت سنگ قابل دستیابی است، ادامه داد: یک روز برای صنعت فولاد تولید ۵۵ میلیون فولاد را برنامه ریزی کرده بودند یا برای صنعت مس، تولید یک میلیون کاتد مس در نظر گرفته شده بود که برخی گمان میکردند این برنامه ریزیها محقق شدنی نیستند، در حالی که این روزها شاهد هستیم که هم اهداف صنعت فولاد و هم مس تحقق یافته است؛ بنابراین در صنعت سنگ ساختمانی نیز میتوانیم به صادرات ۵میلیارد دلاری برسیم.
این مقام صنفی همچنین با اشاره به این موضوع که ما در صنعت سنگ اطلس نداریم، عنوان کرد: اگر خارجیها از ما انواع سنگهای ایران با مشخصات بخواهند ما هیچ اطلس سنگی برای راهنمایی آنها نداریم، بنابراین در طرح جامع نیز اطلس سنگ دیده شده است.
شکوری در ادامه به اهمیت فناوریهای روز در صنعت سنگ اشاره کرد و گفت: در صنعت سنگ باید بتوانیم فناوریهای خود را به روز کرده تا با بهره وری بیشتری در واحدهای فرآوری کار کنیم. همچنین موضوع سوخت را نیز باید دنبال کنیم، چراکه با سوخت داخلی ماشین آلات ما چندان خوب کار نمیکنند و اگر بخواهیم تجهیزات روز دنیا را وارد کنیم، با این سوخت نمیتوانند کار کنند.
همچنین مجتبی تقی زاده معاون بازرگانی و توسعه نمایشگاه بینالمللی شهر آفتاب در این نشست خبری عنوان کرد: نمایشگاه صنعت یکی از نمایشگاههای مهم کشور به شمار میرود. با وجود اینکه ایران ۱/ ۱درصد کره زمین را گرفته است و یکدرصد جمعیت کره زمین را شامل میشود، این در حالی است که ۳ تا ۷درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد. در حوزه سنگهای ساختمانی، ایران جزو پنج تا شش کشور برتر دنیاست.
تقی زاده در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه نمایشگاه سنگ باید به سمتی پیش برویم که نمایشگاههای موازی در این صنعت را کمتر برگزار کرده و به سمتی پیش برویم که یک نمایشگاه بهتری از نظر کیفیت و کمیت برگزار کنیم. وی افزود: در مورد مسائل تجاری سنگهای ساختمانی، ضعفهایی در سنوات قبل در زمینه تجاری سازی وجود داشت که بخشی از این ضعفها با همت انجمن سنگ ایران در حال برطرف شدن است. خود بخش نمایشگاهی نیز در این راستا میتواند مثمرثمر باشد، چراکه محل تجاری به شمار میرود و سالنهای کنفرانس و... میتواند در این زمینه این اهداف را تحقق ببخشد.
لازم به یادآوری است که نمایشگاه شهر آفتاب به دلایلی مانند نزدیکی به بزرگترین شهرک صنعتی کشور (شمس آباد)، نزدیکی به فرودگاه بینالمللی امام (ره)، دسترسی آسان از دو قطب معدنی و صنعتی کشور (اصفهان و محلات)، زیرساختهای به روز و بینالمللی سایت شهر آفتاب و نبود ترافیک در محدوده شهر آفتاب برای برگزاری این دوره از نمایشگاه سنگ ایران انتخاب شده است.
منبع: دنیای اقتصاد