تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۷۴۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

احتمال کاهش استفاده از ظرفیت تولید در زنجیره/ به تغییر شرایط صادرات فولاد نیازمندیم

احتمال کاهش استفاده از ظرفیت تولید در زنجیره/ به تغییر شرایط صادرات فولاد نیازمندیم
‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: در مقایسه با پیش‌بینی‌هایی که در برنامه‌ها وجود داشت و با توجه به میزان عرضه محصولات بالادستی زنجیره، احتمالاً از ظرفیت تولید امسال کمتر استفاده خواهیم کرد؛ مگر اینکه شرایط خصوصاً در صادرات تغییر کند.

به گزارش می‌متالز، سعید عسکرزاده با اشاره به ابطال شدن ابلاغیه نرخ خوراک صنایع بیان کرد: در حال حاضر، وضعیت قیمتی به شدت در فضای کسب‌وکار موثر است و هر آن چیزی که قیمت تمام شده را حتی به مقدار کمی کاهش دهد، می‌تواند قطعا در فضای کسب‌وکار و بهبود وضعیت سودآوری بنگاه‌ها تاثیرگذار باشد. در شرایط فعلی قیمت تمام شده و رقابت در داخل کشور نسبت به قیمت‌های جهانی در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس، می‌توان گفت هر اتفاقی بتواند حتی به صورت بسیار کم در قیمت تمام شده موثر باشد، مطلوب بوده و مورد استقبال قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، مشکلی که وجود دارد این است که در بالادست زنجیره فولاد زمانی که گندله کمتر از ظرفیت ثبت شده در کارخانه مورد استفاده قرار بگیرد، به همان نسبت تقاضا برای کنسانتره کاهش می‌یابد و طبیعتاً این مشکل به حلقه‌های بعدی زنجیره نیز سرایت می‌کند.

به گفته دبیر انجمن سنگ آهن ایران، در حال حاضر واحد‌های مختلف در بخش گندله تا حدودی شرایط خود را با بازار و وضعیت تقاضا هماهنگ کرده‌اند.

عسکرزاده افزود: در واقع چنین روندی به معنی عدم استفاده کامل از ظرفیت‌ها محسوب می‌شود که گریبان‌گیر واحد‌های بزرگ و کوچک می‌شود. این درحالیست که واحد‌های کوچک فولادی تاب آوری پایین‌تر و شرایط کار سخت‌تری دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین در مقایسه با پیش‌بینی‌هایی که در برنامه‌ها وجود داشت و با توجه به میزان عرضه محصولات بالادستی زنجیره، احتمالاً از ظرفیت تولید امسال کمتر استفاده خواهیم کرد؛ مگر اینکه شرایط خصوصاً در صادرات تغییر کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین