تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۸
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۷۶۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهم‌ترین رویداد‌های تالار نقره‌ای

یک هفته با بورس کالا

یک هفته با بورس کالا
‌می‌متالز - در هفته گذشته رویداد‌ها و اظهارنظر‌هایی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که از مهم‌ترین آنها می‌توان به"اوراق سلف ارزی در بورس کالا منتشر می‌شود"، "تسویه اوراق سلف ارزی با طلا برای همه جذاب است" و "تحول در تامین مالی شرکت‌ها با انتشار اوراق سلف ارزی بورس کالا" اشاره کرد.

اوراق سلف ارزی در بورس کالا منتشر می‌شود

به گزارش می‌متالز، در هفته گذشته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جلسه شورای عالی بورس، انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالای ایران مطرح شد و شورا با کلیات موضوع موافقت کرد که شرکت‌های صادرات محوری که نیازمند تامین مالی هستند از طریق انتشار این اوراق در بورس کالا تامین مالی کنند.

مجید عشقی افزود: انتشار این اوراق به معنی پیش‌فروش بلندمدت کالای این شرکت‌ها با تسویه ارزی است تا شرکت‌ها بتوانند برای پروژه‌های بزرگ فعلی خود تامین مالی کنند و از محل صادرات کالا‌های تولید شده از خطوط تولید جدید، بازپرداخت مبلغ تعهدشده اوراق را انجام دهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: یک تدبیر ویژه‌ای که در این اوراق دیده شده امکان تسویه در سررسید با طلا است؛ یعنی این امکان فراهم است تا معادل کالا یا ارزی که باید در سررسید به سرمایه گذار داده شود، طلا یا گواهی سپرده طلا تحویل گردد که به بسیاری از عدم قطعیت‌ها در اوراق مشابه پایان می‌دهد.

عشقی اظهار داشت: نکته دیگری که مصوب شد این است که سرمایه‌گذاران خارجی هم مجاز به خرید این اوراق از بستر بورس کالا هستند و امیدواریم موجب بهبود سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌های ملی بزرگ شود و بهبود رشد اقتصادی صادرات محور را به همراه داشته باشد.

تسویه اوراق سلف ارزی با طلا برای همه جذاب است

مدیر بازار‌های مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: با تصویب شورای عالی بورس به منظور تامین مالی شرکت‌های صادرات محور به زودی معاملات اوراق سلف ارزی در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود تا بخشی از منابع ارزی سرگردان کشور در خدمت تولیدکنندگانی قرار گیرد که برای سرمایه گذاری و توسعه خطوط تولید خود با محدودیت‌های ارزی مواجه هستند.

رحمان آراسته اظهار داشت: عمده فرآیند‌های اجرایی انتشار اوراق سلف ارزی مشابه با تامین مالی ریالی با استفاده از اوراق سلف موازی استاندارد است که همه زیرساخت‌های این ابزار از سال‌ها پیش در بورس کالا وجود دارد. در این اوراق، دارایی معینی به عنوان دارایی پایه اوراق سلف استاندارد قرار می‌گیرد و عرضه اولیه اوراق به صورت ارزی در بازار سرمایه انجام می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند برای پروژه‌های پیش روی خود تامین مالی انجام دهند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این اوراق این است که با توجه به نوسانات قیمت ارز و آثار آن بر بازار‌های مالی، امکان تسویه نهایی در سررسید به سه صورت فراهم شده است. یعنی خریدار این اوراق در سررسید، اختیار دارد یکی از سه گزینه دریافت کالا، تسویه ارزی و یا دریافت طلا معادل ارزش ارزی دارایی خود را انتخاب کند.

آراسته گفت: منظور از طلا، شمش و سکه طلا موجود در خزانه‌های بورس کالای ایران است. اضافه شدن امکان تسویه با طلا، این امکان را به خریدار می‌دهد که ریسک ناشی از نوسانات ارزی در سرمایه گذاری در این اوراق را پوشش دهد. عرضه کننده نیز می‌تواند با استفاده از استراتژی‌های مالی و بهره برداری از سایر ابزار‌های مشتقه در بورس کالا، ریسک ناشی از نوسانات قیمت ارز و طلا را پوشش دهد و به نوعی انتشار این اوراق دارای جذابیت بالا و یک بازی برد برد برای ناشر و سرمایه گذار است.

تحول در تامین مالی شرکت‌ها با انتشار اوراق سلف ارزی بورس کالا

عضو شورای عالی بورس در خصوص صدور مجوز انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالا گفت: انتشار اوراق سلف ارزی در بورس کالا می‌تواند یک تحول در تامین مالی توسعه‌ای شرکت‌های تولیدی صادرات محور و یک سرمایه‌گذاری مطمئن ارزی برای خریداران اوراق ایجاد کند.

احسان دشتیانه افزود: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد از سال ۱۳۹۴ در بورس کالا آغاز شد و این ابزار یک مکانیزمی برای تامین مالی پروژه‌ها و توسعه شرکت‌ها به پشتوانه کالای تولیدی آنهاست.

وی افزود: اوراق سلف موازی استاندارد، قراردادی است که طی آن مقدار معینی از یک دارایی پایه با تاریخ سررسید مشخص، پیش فروش می‌شود؛ به عبارتی تولیدکننده برای تولید مقدار مشخصی کالا، اوراق منتشر می‌کند و این اوراق تا قبل از تاریخ سررسید در بازار ثانویه قابلیت خرید و فروش دارند.

دشتیانه ادامه داد: در کل اوراق سلف موازی استاندارد مکانیزمی برای تامین مالی شرکت‌ها است حالا اگر همین اوراق بر روی کالا‌های صادراتی منتشر شود تبدیل به اوراق سلف ارزی می‌شود و در واقع پروژه‌ها تامین مالی می‌شود؛ این اقدام بسیار نو است و یک تحول در تامین مالی توسعه‌ای شرکت‌ها و یک سرمایه‌گذاری مطمئن ارزی برای خریداران اوراق محسوب می‌شود.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم