تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۷۷۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازار سرمایه وزنی را به اخبار مثبت نمی‌بخشد؛

تأثیر حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی پلی استایرن بر بازار سهام

تأثیر حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی پلی استایرن بر بازار سهام
‌می‌متالز - حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی پلی استایرن وزن کوچکی را در بهبود شرایط بازار به دوش می‌کشد؛ باید در نظر داشت که بازار در حال حاضر وزنی را به اخبار مثبت نمی‌بخشد. اصلاح مصوبه قیمت‌گذاری اوره سازان، خوراک پالایشی‌ها و بازگشت نرخ ۵ ماهه ۱۴۰۲ نیز از جمله اخبار مهمی بودند که پیش از این مطرح شدند، اما اعتماد به بازار سرمایه به اندازه‌ای کاهش یافته که اخبار مثبت در این شرایط راهگشا نخواهند بود.

به گزارش می‌متالز، مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه درخصوص حذف دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی پلی استایرن مطرح کرد: این تصمیم لاجرم باید توسط دولت اخذ می‌شد، زیرا نمی‌توان با یک نظام چند نرخی در ارز روبه‌رو بود.

وی ادامه داد: از یک سو دولت ادعا می‌کند ارز صادرکنندگان در سامانه نیما اخذ می‌شود و یارانه را بابت کالای اساسی به مردم پرداخت می‌کند؛ اما تجربه چند سال اخیر بیانگر این است که یارانه‌ای که از جیب سهامداران برداشته می‌شود، در عمل به مردم پرداخته نخواهد شد و بنابراین بهتر است فاصله ارز کاهش یابد.

دلبری عنوان کرد: پیش از این، این اتفاق درخصوص چند محصول کشاورزی و دامی رخ داده و این انتظار نیز وجود داشت که به سمت تک نرخی شدن حرکت کنیم. از سوی دیگر امید است فاصله نرخ ارز نیما و آزاد نیز همچنان کاهش یابد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد استقرار یک نظام پوششی در سیستم آموزشی و بهداشتی می‌تواند کمک کند تا با کاهش هزینه آموزش و بهداشت، نظام یارانه‌ای مناسبی ایجاد شود. این تجربه را در زمان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیز شاهد بودیم که به صورت یارانه معیشتی در اختیار اقشار کم درآمد قرار گرفت و تصمیم نسبتا مناسبی شناخته شد.

وی بیان کرد: در بازار سرمایه گروه‌هایی حضور دارند که این ارز بر قیمت گذاری بورس کالای آنها موثر بوده و پس از این بهای تمام شده این گروه افزایش خواهد یافت. احتمالا چند تک سهم در گروه‌هایی که مواد اولیه را دریافت می‌کردند تاثیرگذار خواهد بود و به‌طور کلی این تصمیم، اثر مثبتی را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

دلبری افزود: این خبر وزن کوچکی را در بهبود شرایط بازار به دوش می‌کشد؛ باید در نظر داشت که بازار در حال حاضر وزنی را به اخبار مثبت نمی‌بخشد. اصلاح مصوبه قیمت گذاری اوره سازان، خوراک پالایشی‌ها و بازگشت نرخ ۵ ماهه ۱۴۰۲ نیز از جمله اخبار مهمی بودند که پیش از این مطرح شدند، اما اعتماد به بازار سرمایه به اندازه‌ای کاهش یافته که اخبار مثبت در این شرایط راهگشا نخواهند بود

وی یادآور شد: در حال حاضر در مقطعی قرار داریم که گزارشات فصلی بهار منتشر شده و کاهش حاشیه سود نسبت به فصل زمستان را شاهد بوده‌ایم. از سوی دیگر گزارشات ماهانه تیرماه نیز بیانگر این موضوع بود که حدود ۱۰ درصد مبالغ فروش کاهش یافته است. گزارشات فصلی، گزارشات ماهانه تیرماه و همچنین اخباری که در مجامع به استحضار سهامداران رسید، فضای مثبتی را نمایان نساخت

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: هرچند دولت جدید با شعار‌هایی روی کار آمد و امید‌هایی را ایجاد نمود، اما اتفاقاتی که در صورت‌های مالی و گزارشات تولید و فروش بنگاه‌ها منتشر گردید، سبب نگرانی سهامداران شده است. اتفاقات سیاسی نیز مزید بر علت شد تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که افت شدیدی را در یک یا دو هفته اخیر شاهد باشیم.

وی افزود: هرچند بازار سهام از لحاظ p/e در شرایط نسبتا مناسبی قرار دارد، اما دورنمای بازار مثبت نیست و همچنان در فضای انتظار جهت معرفی کابینه اقتصادی و بیان سیاست‌های اقتصادی دولت قرار دارد تا پس از آن مسیر آینده بازار قابل پیش‌بینی شود. بازار سرمایه همچنان منتظر اقدامات و به میدان آمدن دولت است، اما احتمالا مسیر اشتباه دولت سیزدهم در این دوره نیز ادامه خواهد یافت.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم