تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۴۷۸۰۴
سرویس خبر : انرژی
در سال گذشته رقم خورد؛

صادرات ۳۰ میلیون تنی محصول پتروشیمی ایران به بازار‌های جهان

صادرات ۳۰ میلیون تنی محصول پتروشیمی ایران به بازار‌های جهان
‌می‌متالز - معاون وزیر نفت از صادرات ۳۰ میلیون تنی محصول پتروشیمی ایران به بازار‌های جهانی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران اظهار داشت: جشن بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی که در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی استفاده می‌شود را خواهیم کرد.

او با بیان اینکه "تصمیم‌گیران صنعت نفت باید برای رفع نقایص تأمین خوراک پتروشیمی چاره‌اندیشی کنند"، گفت: مساله تأمین خوراک واحد‌های پتروشیمی از مهم‌ترین اولویت‌های صنعت پتروشیمی است تا ظرفیت‌های خالی این صنعت، مورد استفاده بهینه قرار گیرد.

وی افزود: کلان روند‌های جهانی تمامی موازنه مصرف فعلی را برهم می‌زند، با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف جهانی نفت از ۱۰۲ میلیون بشکه در روز به حدود ۹۰ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و ما با داشتن اولین ذخایر نفت و گاز جهان که حدود ۱۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجای معادل داریم که یک رقم افسانه‌ای است و در آینده در کاهش استفاده جهانی از نفت، متاثر خواهیم شد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه دانش اقتدار و قدرت خلق می‌کند، گفت: امروز ایران از منظر نیروی انسانی متخصص و تحصیل‌کرده و امکانات اقتصادی و توسعه دانش در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند با توسعه صنعت پتروشیمی، در شرایطی که مصرف انرژی اولیه در جهان تغییر می‌کند، اما استفاده از محصولات پتروشیمی رو به افزایش خواهد بود، روند را به نفع ایران تغییر دهیم و لز ظرفیت‌های جهانی بهره بگیریم.

وی افزود: اگر تقاضا برای خرید نفت ایران تا ۱۰ سال آینده کاهش یابد، با توسعه صنعت پتروشیمی که همه تصمیم‌گیران باید پای کار بیایند، می‌توانیم در شرایط جدید جهانی، رشد اقتصادی کشور را تضمین کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: باید در روند‌های توسعه پتروشیمی از تخصیص زمین تا صدور مجوز و تخصیص تسهیلات سرعت بگیرد و از بروکراسی‌ها عبور کنیم تا شاهد سرعت‌گیری روند توسعه پتروشیمی‌ها باشیم.

وی افزود: تلاش شده سرعت طرح‌ها به صورت ملموسی افزایش یابد و ۶ طرح را حدود یکی دوماه اخیر با حضور معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد و در آینده نزدیک هم ۳ یا ۴ مجتمع پتروشیمی جدید افتتاح می‌شوند و ۱۵ یا ۱۶ طرح زیرسازی و برخی از مجتمع‌ها آماده شده‌اند تا امسال به چرخه تولید کشور اضافه شوند.

شاهمیرزایی با اشاره به توافق ۶.۵ میلیارد دلاری با واحد‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در میادین گازی گفت: این اتفاق می‌تواند کمک موثری در زمینه تامین پایدار خوراک پتروشیمی‌ها باشد.

معاون وزیر نفت تکمیل زنجیره ارزش از اولویت جدی صنعت پتروشیمی دانست و گفت: تکمیل زنجیره ارزش ضمن تأمین مناسب نیاز محصولات تکمیلی، ارزش افزوده قابل توجهی به دنبال دارد و صادرات محصولات نهایی را جایگزین صادرات محصولات نیمه خام خواهد کرد.

وی افزود: توسعه صنعت پتروشیمی به صورت چندوجهی و گسترده، به توسعه بخش‌های مختلف کشور منجر می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه امسال تولید صنعت از مرز ۸۰ میلیون تن خواهد گذشت، گفت: سال گذشته ۳۰ میلیون تن محصول پتروشیمی ایران به بازار‌های جهانی صادر شد که رقم قابل توجهی است و قابلیت بازاریابی بیشتر و توسعه آن وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز بزرگ‌ترین کارگاه کشور، صنعت پتروشیمی است و بیش از ۱۳۰ طرح و پروژه پتروشیمی در نقاط مختلف کشور درحال اجرا است.

معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: با لایحه‌ای که در برنامه هفتم گنجانده شد، خوراک‌های مایع تا ۱۷ درصد و خوراک‌های گازی تا ۳۰ درصد می‌توانند از تخفیف‌های خوراک بهره‌مند شوند و این تحول اساسی در توسعه ایجاد می‌کند.

وی افزود: شرط بهره‌مندی از این تخفیف‌ها این است که ۴۰ درصد از سود سالیانه خودشان را باید صرف توسعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده
همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم
دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ دوره چهاردهم ریاست جمهوری:

همه کسانی که در انتخابات شرکت کردند یا از سر نقد وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار تحول دارند/ موفقیت بنده و دولت آینده، منوط به پایبندی به چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و عمل به قانون برنامه توسعه است/ تنها با همگرایی و قانون‌گرایی در منظومه حکومت می‌توانیم از تنگنا‌های پیش‌رو عبور کنیم