تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۴۷۹۰۹

بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی تا پایان سال

بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی تا پایان سال
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: تا پایان سال ۳۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، سیدمیعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌ آهن در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه در طول ۳۳ ماه گذشته اقدامات گسترده‌ای در حوزه بازسازی، نوسازی و تعمیرات ناوگان ریلی انجام شده است گفت: در ابتدای دولت سیزدهم با شرایط کرونا روبرو بودیم که کار را برای بخش ریلی کشور دشوار کرده بود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۷ دلار ۱۲ هزار تومان بود و هزینه‌های ریلی سه برابر شده بود در حالی که بودجه ریلی از ۲هزار و۷۰۰ میلیارد به ۲هزار و ۲۰ میلیارد تومان و پس از آن به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسید که این کاهش چشم‌گیر بودجه زمینه‌ساز ایجاد مشکلات بسیار زیاد برای بخش ریلی و واگنی کشور شده بود.

صالحی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲، با وجود آنکه بودجه عمرانی کاهش یافته بود، اما توانستیم بودجه ریلی را افزایش دهیم. از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۳ بودجه ریلی را ۵۰ درصد افزایش داده و تخصیص بودجه را ۱۵۰ درصد رشد داده ایم.

مدیر عامل شرکت راه آهن افزود: با دریافت استجازه نفت از سوی مقام معظم رهبری فرآیند جدیدی در حوزه تخصیص بودجه کسب کردیم که بخشی از آن ماه‌های گذشته دریافت کردیم و بخش دیگری را هم طی چند روز آینده کسب خواهیم کرد.

وی بیان کرد: واگن‌های زیمنس مسافری ۴۸ لوکوموتیو نیاز به اورهال سنگین داشت و از ۱۵۰ لوکوموتیو موجود با عمر زیر ۱۰ سال تنها ۱۷ لوکوموتیو در دایره تردد داشتیم.

او گفت: در ۳۳ ماه گذشته اقدامات گسترده در واگن‌های باری انجام دادیم به طوری که ۹۳ لوکوموتیو نوسازی و بازسازی شده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد رشد داشته است. ۴هزار و۵۸ واگن باری تماما به تولید داخل و تسهیل گری راه آهن تولید و وارد شبکه ریلی شد و ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در ۳۳ماه گذشته ۸۸۳کیلومتر خط ریلی را احداث و بهره‌برداری کنیم و به هیچ عنوان این خطوط نیمه کاره افتتاح نشده بود از این میزان ۱۶۶ کیلومتر که مربوط به اتصال به بنگاه‌های بزرگ صنعتی است.

صالحی گفت: تا پایان سال حدود ۳۰۰ کیلومتر دیگر که بخشی از آن در هفته دولت است به بهره‌برداری می‌رسد همچنین رکود ترانزیت در جابه جایی بار در بخش بین‌الملل شکسته ایم.

وی تصریح کرد: ۹هزار و۲۳۶ واگن را ایمن کردیم و مجهز به کفش ترمز کردیم و امسال حتی یک واگن هم بدون ترمز سیر نمی‌کند. رکورد جابه‌جایی مسافران را با جابه‌جایی ۳۱ میلیون نفر در کشور شکسته شد.

صالحی تاکید کرد: در حوزه مسافری هم رکورد تعداد مسافر را دوبار شکستیم که برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ بود که به ۲۹ میلیون مسافر رسیدیم و در سال ۱۴۰۳ هم تعداد مسافر را به ۳۱ میلیون نفر رساندیم و در این مدت ما شاهد ثبت کمترین سوانح ریلی در این حوزه بوده ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه ترانزیت هم در دولت سیزدهم رکورد تاریخ حمل‌ونقل ترانزیت شکسته شد و ما توانستیم یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ترانزیت را به ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن با رشد ۷۰ دصدی برسانیم.

صالحی در خصوص راه آهن سریع سیر گفت: برقی‌سازی و ساخت راه آهن سریع‌سیر مخالفان و موافقان زیاد در ۲۱ سال گذشته داشته است که در ۲۱ سال گذشته نه یک کیلومتر برقی شده و نه یک کیلومتر پرسرعت شده است؛ و در حال طراحی مسیر طی شده است و پیش از شهادت رئیس‌جمهور ایشان تاکید بسیار زیادی در این حوزه داشته‌اند.

تعداد بازدید : 0


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین