تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۴۷۹۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سقوط ۲۲ درصدی شاخص بورس ژاپن در ۱ ماه

سقوط ۲۲ درصدی شاخص بورس ژاپن در ۱ ماه
‌می‌متالز - در ادامه نابسامانی در بازار سهام جهان شاخص نیکی ژاپن در معاملات روز دوشنبه ۷.۴ درصد سقوط کرد که جمع کاهش ارزش این شاخص در یک ماه گذشته به ۲۲ درصد رسید.

به گزارش می‌متالز، آمار ضعیف مشاغل در ایالات متحده باعث سقوط بیشتر بورس‌های جهان به ویژه بورس‌های آسیایی شد.

شاخص نیکی ژاپن در معاملات بعد از ظهر ۷.۴ درصد سقوط کرد. این شاخص طی یک ماه گذشته بیش از ۲۲ درصد سقوط کرده است. در روز جمعه، این شاخص ۵.۸ درصد کاهش یافت که بزرگترین افت روزانه خود از مارس ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد، زیرا معامله‌گران از تأثیر تقویت ین بر شرکت‌های ژاپنی پس از اینکه بانک ژاپن هشدار داد افزایش بیشتر نرخ بهره در راه است، نگران بودند.

افزایش ارزش ین به صادرکنندگان و شرکت‌هایی که درآمد‌های خارجی دارند آسیب می‌زند. با توجه به اینکه نرخ بهره برای چندین دهه در ژاپن بسیار پایین بوده است، بسیاری از سرمایه گذاران در آنجا پول نقد وام گرفته و آن را به ارز‌های دیگر تبدیل کرده و در دارایی‌های با بازده بالاتر سرمایه گذاری کرده اند.

هفته گذشته، ارزش ین در برابر دلار آمریکا حدود ۵ درصد افزایش یافت. ین در روز دوشنبه، بیشتر تقویت شد و ۲.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۴۳.۳ به ازای هر دلار آمریکا معامله شد.

استفان اینس، فعال بازار ارز گفت: ین قوی‌تر یک اثر دومینویی ایجاد کرد و باعث کاهش معاملات جهانی و سقوط بورس‌ها شد. از این جا، آشفتگی بازار به یک «بهمن تمام عیار» تبدیل شد که با اعلام افزایش شدید نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن، کند شدن سرعت اقتصادی چین به سمت خزیدن و درآمد ضعیف فناوری ایالات متحده، به وجود آمد.

هفته گذشته، بانک مرکزی ژاپن در دومین افزایش خود در سال جاری، نرخ بهره را ۱۵ واحد پایه افزایش داد و به ۰.۲۵ درصد رساند و اعلام کرد که قصد دارد خرید اوراق قرضه خود را کاهش دهد.

معامله گران انتظار دارند که ژاپن در اواخر سال جاری افزایش نرخ بهره بیشتری داشته باشد، زیرا بانک مرکزی تلاش می‌کند تورم را مهار کند.

چین چهارشنبه گذشته گزارش داد که شاخص تولید این کشور در ماه ژوئیه کاهش یافته است که نشان دهنده تداوم ضعف در فعالیت‌های کارخانه‌ای است. در ایالات متحده، نیز شرکت‌های بزرگی مثل آمازون و اینتل از کاهش شدید درآمد خود خبر داده اند.

سایر بازار‌های آسیا و اقیانوسیه نیز در روز دوشنبه سقوط کردند. شاخص بورس کره جنوبی ۶.۷ درصد کاهش یافت در حالی که بورس استرالیا ۳.۱ درصد کاهش یافت. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ ۰.۲ درصد کاهش یافت.

در آمریکا شاخص داو جونز با کاهش ۱.۵ درصدی بسته شد، اس اند پی ۱.۸ درصد و نزدک نیز ۲.۴ درصد کاهش یافت. شاخص نزدک از ۱۰ جولای به این سو بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین