تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۴۷۹۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

توسعه معادن لیتیوم، قیمت‌ها را ریزشی کرد

توسعه معادن لیتیوم، قیمت‌ها را ریزشی کرد
‌می‌متالز - همزمان با رالی صعودی قیمت لیتیوم کربنات از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بسیاری از تولیدکنندگان از برنامه‌های جدید خود برای توسعه تولید لیتیوم خبر دادند، اکنون در شرایطی عرضه لیتیوم به بازار افزایش یافت که قیمت لیتیوم کربنات به کف ۳ سال اخیر رسیده است.

به گزارش می‌متالز، افزایش شدید قیمت لیتیوم از نوامبر ۲۰۲۰ تا نوامبر ۲۰۲۲ با افزایش سرمایه‌گذاری برای استخراج سنگ لیتیوم کربنات همراه بود. گزارش‌ها از طرح‌های توسعه ظرفیت و جست‌وجوی ذخایر لیتیوم کربنات توسط غول‌های معدنی جهان حکایت می‌کرد. شیلی برنامه داشت تولید لیتیوم را طی ۱۰ سال پیش‌روز بیش از ۲ برابر افزایش دهد ولی رؤیای لیتیوم با سقوط قیمت آن در بازار‌های جهانی برباد رفت، به خصوص اینکه قیمت هر تن لیتیوم کربنات در معاملات هفته گذشته به کمترین سطح طی ۳ سال گذشته رسید.

توسعه معادن لیتیوم، قیمت‌ها را ریزشی کرد

قیمت لیتیوم کربنات در مدت ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و از سطح کمتر از ۶۰ هزار یوآن در هر تن به نزدیک ۶۰۰ هزار یوآن در هر تن رسید ولی بیش از ۹۵ درصد از این رشد تاریخی را در مدتی کمتر از ۲ سال از دست داد و همچنان قیمت‌ها در این بازار بر مدار نزول قرار دارد. نگرانی از عرضه فزاینده لیتیوم کربنات هر روز بیشتر می‌شود، زیرا پس از رالی صعودی ۲ سال قبل بسیاری از شرکت‌های معدنی طرح‌های توسعه‌ای جدیدی را آغاز کردند و انتظار می‌رود تنها در سال پیش‌رو عرضه لیتیوم بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در طرف مقابل سطح تقاضا برای لیتیوم کربنات پایین ارزیابی می‌شود.

سال گذشته وقتی قیمت لیتیوم کربنات ریزشی شد بسیاری از تامین‌کنندگان حجم بالایی لیتیوم خریدند و امروز تقاضای جدیدی در بازار وجود ندارد. ضمن اینکه چشم‌انداز منفی به رشد تقاضا برای خودرو‌های برقی نیز بازار لیتیوم را کم رونق‌تر می‌کند. خودروسازان بزرگ جهان تخمین خود برای فروش خودرو‌های برقی را کاهش دادند، این مسئله در کنار صحبت‌های ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضد خودرو‌های برقی نیز دلیلی شد تا چشم‌انداز فروش این اتومبیل‌ها ضعیف شود.

درصد بالایی از مصرف لیتیوم کربنات از سال ۲۰۲۱ به بعد توسط خودروسازان چینی به خصوص بی وای‌دی بود. این خودروسازان بر تولید خودروی برقی متمرکز شده بودند ولی در کنار رکود شدید حاکم بر بازار داخلی، آنها سهم بازار خود در اروپا را نیز از دست داده‌اند.

اتحادیه اروپا در قوانین جدید ضد دامپینگ تعرفه واردات خودرو‌های برق چین را با افزایش ۴ برابری از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد رساند و این قانون بر اساس آمار گمرک چین تنها در ماه ژوئن منجر به کاهش ۱۵ درصد خودروی برقی شد. اکنون با توجه به افت شدید تقاضا برای خودرو‌های برقی بازار لیتیوم از هر زمان دیگری تقاضای کمتری دارد و از طرف برنامه افزایش تولید لیتیوم نیز منجر به رشد عرضه شده است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند پیک بعدی افزایش تقاضا برای لیتیوم در سال ۲۰۲۸ به بعد باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده