تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۱۲
کد خبر: ۳۴۸۰۳۲
سرویس خبر : انرژی
سقوط قیمت‌های جهانی، ترمز بازار داخل را نکشید

رشد قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها با اهرم دلار مبادله‏‏‌ای

رشد قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها با اهرم دلار مبادله‏‏‌ای
‌می‌متالز - قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بازار جهانی تحت‌تاثیر تشدید تنش در منطقه خاورمیانه و سقوط قیمت نفت، کاهشی شد. این در حالی است که قیمت ۵۰‌درصد از محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار داخلی افزایشی گزارش شده است. با توجه به حذف دلار ۲۸‌ هزار و ۵۰۰ تومانی در قیمت‌گذاری برخی از محصولات پلیمری، همه گروه‏‏‌های کالایی پتروشیمی با دلار حواله‏‏‌ای ۴۴‌ هزار و ۲۸۹ تومانی تعیین قیمت می‏‏‌شوند و در نتیجه محصولات گروه‏‏‌های پلیمری و شیمیایی تحت‌ تاثیر افزایش ۵۶۰ تومانی دلار مبادله‏‏‌ای برای دهمین هفته متوالی افزایشی اعلام شدند.

رشد قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها با اهرم دلار مبادله‏‏‌ای

به گزارش می‌متالز، بهای شاخص برنت در آخـــــرین روز معاملاتی با کاهش ۲ درصدی در کانال ۷۶ دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت که پایین‌ترین نرخ طی دوماه گذشته به حساب می‌آید. افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه نگرانی‌ها را نسبت به عرضه نفت افزایش داده است. همچنین داده‌های منتشرشده در روز جمعه نشان می‌دهد که رشد مشاغل ایالات‌متحده به‌شدت کاهش و نرخ بیکاری به ۴.۳‌درصد افزایش یافته و رشد دستمزد‌ها کند شده است. شاخص مدیران خرید تولیدی چین انقباض بیش از حد انتظار را در فعالیت کارخانه‌های ایالات‌متحده نشان داد، در حالی که فعالیت کارخانه‌های چین به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت که اولین سقوط از ماه اکتبر گذشته به حساب می‌آید. همه این موضوع‌ها موجب شده است تا شاخص برنت از کانال ۸۰ دلار به ازای هر بشکه عقب نشینی کند و قیمت پایه محصولات پتروشیمی نیز در مسیر نزولی قرار بگیرد. این در حالی است که قیمت‌های پایه محصولات شیمیایی و پلیمری در بازار داخلی تحت‌تاثیر دلار حواله‌ای در بازار مبادله‌ای افزایشی اعلام شدند.

رشد قیمت‌های پایه پتروشیمی‌ها

قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه ۱۴ مردادماه در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری روند افزایشی را در پیش گرفته اند. نرخ دلار مبادله‌ای برای دهمین هفته متوالی حدود ۵۶۰ تومان افزایش داشت. به عبارت بهتر دلار مبادله‌ای از ۴۳‌هزار و ۷۲۹ تومان در روز ۳۱ تیرماه به ۴۴‌هزار و ۲۸۹ تومان در روز ۱۴ مردادماه رسید و در واقع با ۱.۲‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش ۵۰‌درصد از قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد. این موضوع در حالی رخ داده است که قیمت‌های جهانی در کانال نزولی قرار دارند و از طرفی قیمت نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌ای به مسیر تدریجی رشد خود ادامه می‌دهد و موجب افزایش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده است. قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالا‌ها به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده اند.

بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز ۱۴ مردادماه نشان می‌دهد که ۵۰‌درصد محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین استایرن‌بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ با رشد ۲.۵‌درصدی معادل ۲‌هزار و ۱۸۰ تومان به ۸۹‌هزار و ۴۵۳ تومان رسید و برای سومین هفته متوالی در صدر جدول گروه پلیمری‌ها قرار گرفت. در گروه کالا‌هایی که با دلار مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند، PVC-E۶۸۳۴ با ۲.۵‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی در این گروه بود که نسبت به هفته گذشته یک‌هزار و ۳۸۸ تومان کاهش قیمت را به ثبت رسانده است و قیمت جهانی این محصول پلیمری نسبت به هفته گذشته ۴۹‌درصد کاهش را گزارش می‌کند. به طور کلی ۵۰‌درصد گروه محصولات پلیمری با افزایش قیمت همراه بودند و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌ای اتفاق افتاده است و پلی اتیلن سبک فیلم، PVC-S۶۵ و PVC-E۶۸۳۴ سه محصول کاهشی در قعر جدول پلیمری‌ها بودند.

در گروه کالا‌هایی که پیش‌تر با دلار مبادله‌ای ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت‌گذاری می‌شوند، همه محصولات پلیمری با افزایش قیمت نسبت به هفته گذشته همراه بودند و در این گروه پلی اتیلن ترفتالات گرید GT۶۴۵ با ۵۵‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرار گرفته است. این در حالی است که دلار مبادله‌ای موثر بر قیمت‌گذاری این گروه در روز ۱۴ مرداد به یک‌باره افزایش ۵۵ درصدی داشت و به ۴۴‌هزار و ۲۸۹ تومان رسید. به عبارت بهتر دلار ۲۸‌هزار و ۵۰۰ تومانی از قیمت‌گذاری‌ها برای همیشه حذف شد. از این‌رو همه محصولات این گروه به صورت یکپارچه افزایش قیمت ۵۰ درصدی را به ثبت رسانده اند.

در گروه کالایی شیمیایی‌ها نیز ۵۰‌درصد گروه‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و اسید استیک با ۴.۸‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و در روز ۱۴ مردادماه قیمت پایه این محصول ۱۶‌هزار و ۲۳۵ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شد و گاز پروپان با ۳‌درصد افزایش قیمت در رتبه دوم افزایشی‌های گروه شیمیایی‌ها قرار گرفت. ایزوبوتانول با ۳.۳‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات ۵۶۰ تومانی نرخ دلار مبادله‌ای رقم خورده است.

رونق به تالار پلیمری‌ها بازگشت

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی طی بازه زمانی ۶ تا ۱۲ مردادماه نشان می‌دهد که در این بازار ۱۱۲‌هزار و ۳۸۷ تن انواع محصول پلیمری عرضه شد که با استقبال ۱.۲ برابری نسبت به عرضه مواجه شد و به عبارت بهتر در مدت مورد بررسی ۱۴۲‌هزار و ۵۲۱ تن تقاضا برای این محصولات به ثبت رسید و در پایان معاملات هفته ۹۱‌هزار و ۵۵۶ تن محصول پلیمری مورد معامله قرار گرفت. مقایسه آمار و ارقام هفته گذشته با بازه زمانی ۳۰ تیر تا ۵ مرداد نشان می‌دهد که رونق به تالار فیزیکی محصولات پلیمری بازگشته است. به عبارت بهتر، میزان عرضه انواع محصول پلیمری در هفته ابتدایی مردادماه ۱۱۰‌هزار و ۳۳ تن بود که با تقاضای ۱۱۷‌هزار و ۹۶۵ تنی مواجه شد که ۸۲‌هزار و ۳۴۹ تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. بررسی و مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات دو هفته متوالی به ترتیب ۲‌درصد و ۱۰‌درصد افزایش را به ثبت رسانده اند. این رشد آمار در حالی رخ داده است که قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری افزایشی بوده است. بازار فیزیکی محصولات شیمیایی در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ مردادماه نشان می‌دهد که این رینگ برخلاف پلیمری‌ها رقم خورده است و بررسی آمار نشان از افت عرضه و معاملات دارد. در هفته دوم مردادماه سال‌جاری تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی میزبان ۴۶‌هزار و ۵۷ تن انواع محصول شیمیایی بوده است که با استقبال ۴۱‌هزار و ۲۹۵ تنی مواجه شد و در نهایت ۳۲‌هزار و ۴۱۱ تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفت. مقایسه آمار رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران طی دوهفته متوالی نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات هر یک به صورت مجزا ۶‌درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده