تاریخ: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۴۸۰۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ابهام قیمتی در بازار سیمان؟

ابهام قیمتی در بازار سیمان؟
‌می‌متالز - صنعت سیمان این روز‌ها با چند مساله دست‌وپنجه نرم می‌کند. مساله اول به موضوع افزایش چشمگیر هزینه‌ها بر می‌گردد؛ به این معنا که بهای آب، برق، سوخت و... به‌شدت افزایش یافته است و شرکت‌ها به‌ویژه آنهایی که در مراکز تقاضا نیستند، با توجه به افزایش بسیار محدود نرخ پایه سیمان در بورس کالا دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، علاوه بر این، به روال هرسال از خردادماه محدودیت‌های برق آغاز می‌شود و از آنجا که برق برخلاف گاز، انرژی بدون جایگزین است، شرکت‌ها صرفا باید با برنامه‌های وزارت نیرو خودشان را هماهنگ کنند. این اتفاق در حالی می‌افتد که به روال معمول هر ساله، تابستان با افزایش محسوس تقاضای سیمان همراه است و از طرفی آمار‌ها از رشد تقاضای ۱۰درصدی سیمان در سال‌جاری حکایت دارد. کمااینکه سال گذشته هم نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان مصرف ۱۰‌درصد رشد یافته بود. با وجود این، اخیرا طرح اظهاراتی از سوی برخی افراد در مورد قیمت‌ها به التهاب بازار و فضا‌سازی برای دلالان در کلان‌شهری همچون تهران منجر شده و البته وزارت نیرو با افزایش تخصیص برق شرکت‌های سیمانی اطراف تهران، افزایش عرضه را در بورس‌کالا برای آرامش فضای روانی بازار با هماهنگی شرکت‌ها در پیش گرفته است.

در همین خصوص، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان گفت: از سال گذشته تاکنون هزینه‌های صنعت سیمان، به‌ویژه در بخش خدمات دولتی، به‌شدت افزایش یافته است که از جمله این موارد می‌توان به رشد ۱۰۰درصدی بهای سوخت و افزایش ۸۴درصدی تعرفه برق اشاره کرد. ضمن اینکه در کنار این موارد افزایش ۳۵درصدی دستمزد‌ها در سال جدید و رشد ۳۰درصدی نرخ حمل‌ونقل در تمامی صنایع اتفاق افتاده و این در حالی است که هیچ‌گاه رشد قیمت سیمان متناسب با هزینه‌ها نبوده است. امسال هم نرخ پایه سیمان در بورس‌کالا برخلاف برخی اظهارنظر‌های غیر‌کارشناسی فقط ۲۵‌درصد رشد یافته است. علی‌اکبر الوندیان ضمن اشاره به این مطلب، افزود: همان‌طور که هزینه‌های تولید سیمان افزایش می‌یابد، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات هم با توجه به تورم و رشد چشمگیر نرخ ارز روند صعودی را با شیب تند طی می‌کند و متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که کارخانه‌ها به‌سختی خرید قطعات و اورهال خطوط تولید را انجام می‌دهند. وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته شاهد افزایش ۱۰درصدی میزان مصرف بودیم، گفت: در سال‌جاری هم پیش‌بینی‌ها از رشد ۱۰درصدی مصرف حکایت دارد که در این صورت باید گفت مصرف داخلی سیمان به ۷۰میلیون تن می‌رسد و بر همین اساس شرایط تامین انرژی در طول سال باید به‌گونه‌ای باشد که صنعت سیمان بتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان با اشاره به حواشی ایجادشده در خصوص افزایش قیمت سیمان اظهار کرد: اگرچه مانند سال ۱۴۰۲ هماهنگی‌های لازم برای تابستان امسال با مسوولان محترم وزارت نیرو انجام شده بود، اما کاهش تولید ناشی از محدودیت برق در کنار افزایش تقاضا و همچنین اظهارات غیر‌کارشناسی در مورد قیمت سیمان برخی کلان‌شهر‌ها مانند تهران، بازار را تا حدودی ملتهب کرد و متاسفانه به دلیل فضاسازی در فضای مجازی و همچنین هیجانات و انتظار تورمی شکل‌گرفته، دلالان از این فضا استفاده و شروع به موج‌سواری کردند. وی با اشاره به قیمت‌های مطرح‌شده در فضای مجازی گفت: افزایش قیمت‌های مطرح‌شده توسط برخی افراد صحت ندارد. قیمت فروش واحد‌های تولیدی با توجه به مقررات وضع‌شده در بورس‌کالا تحت کنترل است و در بسیاری از مناطق در هفته گذشته سیمان کیسه‌ای ۵۰ تا ۷۰‌هزار تومان درب کارخانه فروخته شده و در کارخانه‌های محدوده تهران قیمت فروش هرکیسه ۶۵ تا ۸۵‌هزار تومان بوده است، اما مساله و چالش را دلالان ایجاد کرده‌اند. دبیر انجمن سیمان در ادامه اظهار امیدواری کرد که به دنبال موج‌سواری برخی دلالان در کلان‌شهری مانند تهران، برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های با وزارت نیرو برای تخصیص برق بیشتر و در نتیجه افزایش تولید و عرضه بیشتر در بورس‌کالا انجام شده است تا از این طریق حباب سیمانی بازار خالی شده و آرامش بر بازار حاکم می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده