تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۸۱۶۸
سرویس خبر : انرژی

رشد ۹ درصدی مصرف برق کشور بر اثر تغییر اقلیم

رشد ۹ درصدی مصرف برق کشور بر اثر تغییر اقلیم
‌می‌متالز - وزیر نیرو تغییر اقلیم و در پی آن «رشد متوسط درجه حرارت» کشور و «بالا رفتن کمینه دمای هوا» و ۲۴ساعته شدن فعالیت سیستم‌های سرمایشی را عامل تشدید مصرف برق کشور عنوان کرد و گفت: بدبینانه‌ترین سناریوی اوج بار مصرف برق در دوره اوج بار مصرف امسال ۶‌درصد پیش‌بینی شده بود که در عمل به ۹‌درصد رسیده است.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر محرابیان، به مساله تغییرات اقلیمی اشاره و بیان کرد: مساله تغییرات اقلیمی بسیار جدی است، این پدیده شرایط حدی هر جامعه‌ای را تغییر می‌دهد و موضوع آب و انرژی یک بخش این مساله است.

وزیر نیرو افزایش تعداد و شدت سیلاب‌ها و نیز گسترش خشکسالی‌ها را از اثرات تغییرات اقلیمی در سطح جهان عنوان کرد و افزود: تغییرات اقلیمی که با اوج‌گیری دمای هوا در جهان و ایران همراه شده است، موجب شد در تابستان امسال رشد مصرف برق از ۴‌درصد در سال به ۹‌درصد افزایش یابد. این در شرایطی است که ۹‌درصد ۸۰‌هزار مگاوات عدد بزرگی معادل ۷هزار مگاوات است که به معنی ۷میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نیروگاهی است.

وی با اشاره به ارائه جداول برنامه ریزی‌شده و اعمال خاموشی در برخی کشورها، اظهار کرد: ایران برای عبور موفق از پیک تابستان و تامین برق پایدار همه بخش‌ها در سراسر کشور، سه سناریوی خوش‌بینانه (۳‌درصد رشد مصرف)، میانه (۴.۵‌درصد رشد مصرف) و بدبینانه (۶‌درصد رشد مصرف) را پیش‌بینی کرد. این سناریو‌ها براساس تراز رشد مصرف طی ۳۰ تا ۵۰سال اخیر تحلیل و با آخرین فناوری‌ها تدوین شده است، این در حالی است که رشد مصرف به ۹‌درصد رسیده است.

دو رهاورد تغییر اقلیم و رشد فزاینده مصرف برق کشور

محرابیان رشد متوسط درجه حرارت کشور و بالارفتن کمینه دمای هوا را دو عامل مهم در رشد فزاینده مصرف برق عنوان کرد و گفت: متوسط رشد دمایی مرداد امسال برابر با ۲.۶درجه افزایش یافته، این در شرایطی است که با هر یک درجه افزایش دمای هوا به میزان مصرف برق ۱۸۰۰مگاوات افزوده می‌شود.

وزیر نیرو درباره تاثیر بالارفتن کمینه دمای هوای کشور بر مصرف آب و برق نیز خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته، زمانی که دمای هوا مثلا در شب و ساعات غیر‌اوج بار کاهش می‌یافت، اگر سیستم سرمایشی کولر گازی بود، به طور اتوماتیک خاموش می‌شد و اگر کولر آبی بود با قرار گرفتن روی دور کند، مصرف آب و برق کاهش می‌یافت، اما در حال حاضر با بالارفتن کمینه دمای هوای کشور، سیستم‌های سرمایشی خاموش نمی‌شود و مصرف برق افزایش قابل‌توجهی می‌یابد.

وی تصریح کرد: در شرایط عادی و کمینه دمای هوا انتظار می‌رود سیستم‌های سرمایشی طی ۱۲ساعت عصر و شب در حالت کند و خاموش قرار گیرد، اما با بالا رفتن این شاخص، کولر‌های آبی و گازی به صورت ۲۴ساعته فعال هستند که با افزایش مصرف آب و برق همراه است.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود ریشه هر نوع ناترازی را اقتصاد دانست و افزود: ناترازی در انرژی به دلیل عدم‌تعادل در موضوع اقتصاد است. «نرخ» در کفه ناترازی مثل ترمز خودرو عمل می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده