تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۸۱۸۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

محدودیت‌های رشد بازار سهام

محدودیت‌های رشد بازار سهام
‌می‌متالز - دماسنج اصلی بازار سرمایه روز گذشته با کاهش ارتفاع ۰.۰۶درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز دوشنبه در سطح ۲‌میلیون و ۴‌هزار‌واحدی ایستاد. افت یک هزار و ۲۲۲‌واحدی شاخص‌کل در حالی اتفاق افتاد که شاخص‌کل هموزن با افت ۰.۱۵درصدی، روبه‌رو و در سطح ۶۳۶‌هزار و ۸۲‌واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص‌کل فرابورس نیز حدود ۰.۱۱درصد سرخ‌پوش شد و در نهایت در سطح ۲۰‌هزار و ۷۲۲‌واحدی کار خود را به اتمام رساند.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه روز گذشته را در کم‌نوسان به پایان رساند. یکی از اصلی‌ترین عوامل عدم‌رشد بازار را می‌توان به اولویت‌دهی مسوولان و متولیان به ناترازی‌ها و کم‌توجهی به بازار سرمایه مطرح کرد، از این‌رو توصیه به صبوری و نگاه بلندمدت به بازار از جمله توصیه‌های متولیان حال‌حاضر به سهامداران زیان دیده است که به‌تدریج بتوان ریل‌گذاری چند‌ساله بازار را تغییر داد. این توصیه‌ها در شرایطی گفته می‌شود که بازار در چند‌ساله گذشته آن چنان‌که شاید و باید کام سرمایه‌گذاران را شیرین نکرده‌است، با این‌وجود در صورتی‌که ریل‌گذاری اقتصادی دستخوش تغییر شود و شرایط و وضعیت بازار‌های مالی و اقتصاد به لحاظ چارچوب‌های ساختاری به مانند قیمت‌گذاری‌های دستوری تغییر کند، کاهش سودآوری بازار انتظار می‌رود که به اتمام برسد و بازار شرایط مساعد‌تری را تجربه کند، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد اقدامات مذکور با سرعت آهسته‌ای انجام خواهد شد.

از طرفی به دلیل اینکه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام خاصی به‌منظور بهبود وضعیت بازار صورت نگرفته و نرخ اوراق بدون‌ریسک در حدود ۳۰‌درصد است و ریسک‌های سیاسی نیز وضعیت خوشایندی ندارند، فضای نامساعد بازار سرمایه چندان دور از تصور نبوده‌است، از این‌رو به‌نظر می‌رسد تا انتخاب کابینه اقتصادی دولت چهاردهم و استقرار متولیان جدید بازار در سایه انجام اقدامات عملیاتی شرایط بازار تغییر چندانی نکند. از طرفی محدود‌شدن دامنه‌نوسان که از روز یکشنبه اعمال شد نیز از دیگر اقدامات سازمان بورس و اوراق‌بهادار بود که به موجب کنترل شرایط هیجانی در بازار ایجاد شد، با این‌وجود انتظار می‌رفت که این اقدام روز چهارشنبه همزمان با آغاز تنش‌ها رخ می‌دهد.

پس از ریزش‌های نسبتا سنگین روز‌های چهارشنبه و شنبه تاثیر محدودیت دامنه‌نوسان کاهش پیدا می‌کند، با این‌وجود به‌نظر می‌رسد اقدام فعلی به دلیل کاهش سرعت اصلاح نماد‌های گوناگون اقدام موثری می‌توان قلمداد کرد. از این‌رو با توجه به اینکه شرایط فعلی بازار‌های مالی غبارآلود و مبهم است، اقدام سازمان در محدود‌کردن دامنه‌نوسان را با تاخیر زمانی می‌توان تاثیرگذار دانست. نکته دیگر این است که بازار به انتشار اخبار مثبت به مانند افزایش دلار نیما و لغو مصوبه نرخ خوراک نیم‌نگاه کوتاهی داشته‌است. انتظار می‌رود که یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت فعلی‌افزایش دلار نیمایی تا سطح ۵۰‌هزار‌تومان دور از دسترس نخواهد بود، از این‌رو چنین به‌نظر می‌رسد که کاهش ریسک‌های فعلی می‌تواند شرایط باثبات‌تری به بازار‌ها ببخشد. در شرایط فعلی به دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک گوناگون به اعتماد سرمایه‌گذاران خدشه واردشده‌است و بر این اساس به دلیل عدم‌جذب نقدینگی موثر و عدم‌اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار نمی‌توان رشد خاصی را از بازار مطالبه کرد و بازار در محدوده‌های فعلی نوسان‌های متعادل منفی را به‌ثبت خواهد رساند.

احمد اشتیاقی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده