تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۸۲۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

از کاهش تولید فولاد تا مشکلات صادرات/ پشت پرده تفاوت قیمت محصولات در بورس و بازار آزاد

از کاهش تولید فولاد تا مشکلات صادرات/ پشت پرده تفاوت قیمت محصولات در بورس و بازار آزاد
‌می‌متالز- رئیس هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: دلیل اصلی تفاوت نرخ محصولات فولادی در بورس کالا و کف بازار این است که هم‌اکنون موجودی‌های دپو شده در انبار‌ها به بازار عرضه می‌شوند و بازار راکد است.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی در خصوص تفاوت قیمت محصولات فولادی در بورس کالا با کف بازار بیان کرد: دلیل اصلی تفاوت نرخ محصولات فولادی در بورس کالا و کف بازار این است که هم‌اکنون موجودی‌های دپو شده در انبار‌ها به بازار عرضه می‌شوند و بازار راکد است. در واقع دو عامل اصلی این تفاوت قیمت‌ها را به وجود آورده‌اند که اولین دلیل این است که موجودی‌های انبار‌ها در حال عرضه به بازار هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: از طرفی، مصرف داخلی کاهش یافته و در بورس نیز تقاضایی برای خرید وجود ندارد. این دو مسئله باعث شده که قیمت‌ها در بازار ارزان‌تر از بورس کالا تمام شود.

رئیس هیات اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به راه حل این موضوع گفت: در حال حاضر، راه‌حل اصلی این است که مشکلات صادرات حل شود. متاسفانه تعهدنامه‌های ارزی هنوز برداشته نشده و بخش اعظم محصولات فولادی که باید صادر می‌شدند، در حال عرضه به بازار داخلی هستند.

سلیمانی افزود: در این راستا، تولیدکننده داخلی مجبور می‌شود ارز حاصل از صادرات را به نرخ ۴۲ هزار تومان در سامانه نیما عرضه کند، در حالی که هزینه تولید با افزایش قیمت‌های انرژی به حدود ۶۰ هزار تومان رسیده است؛ این وضعیت باعث ضرر دوطرفه خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، درخواست داریم تعهدنامه‌های ارزی برداشته شود و شرایط برای صادرات مهیا گردد. از این طریق می‌توانیم ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور ایجاد کنیم که متاسفانه در شرایط فعلی از دست رفته است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده