تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۴۸۴۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

استقبال بریکس از پیشنهاد ایران برای مبادلات مالی

استقبال بریکس از پیشنهاد ایران برای مبادلات مالی
‌می‌متالز - اعضای گروه بریکس از پیشنهاد کشورمان در زمینه طراحی سازوکار‌های مبادلات مالی که کشور‌های عضو را از سازوکار‌های غربی بی نیاز می‌کند، استقبال کردند.

به گزارش می‌متالز، کاظم جلالی سفیر جمهوری‌اسلامی ایران در فدراسیون‌روسیه در تشریح چرایی ارائه این پیشنهاد گفت: در شرایط کنونی، شمار کشور‌های تحت‌ تحریم در جهان در حال افزایش است و غربی‌ها و در راس آنها، آمریکایی‌ها تلاش دارند از ابزار تحریم به‌عنوان یک سلاح نهایت سوءاستفاده را انجام دهند. وی تصریح کرد: بدترین نوع تحریم در حوزه بانکی و مبادلات پولی و بانکی است و از این‌رو، کشور‌های تحت‌تحریم باید برای تقابل با این رویکرد غرب آماده باشند. سفیر ایران در مسکو یادآور شد: بسیاری از سازوکار‌های پولی و بانکی بین‌المللی در غرب متمرکز است. به‌عنوان مثال، وقتی از اف‌ای‌تی‌اف (FATF) صحبت می‌کنید، محل اصلی استقرار آن در فرانسه و آمریکا است؛ سایر مکانیزم‌ها در حوزه پولی و بانکی نیز همین‌گونه است.

نقش طراحی سازوکار‌های جدید پولی و بانکی در ارتقای همکاری‌ها

جلالی گفت: کشور‌های عضو گروه بریکس می‌توانند با طراحی سازوکار‌های جدید پولی و بانکی در مبادلات متقابل، همکاری‌ها را ارتقا دهند. وی افزود: وقتی این پیشنهاد را با مقامات کشور روسیه (به‌عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال‌۲۰۲۴) و دیگر کشور‌های عضو مطرح کردیم، آنها از پیشنهاد ایران برای طراحی سازوکار‌های جدید مالی در این گروه، استقبال کردند. این دیپلمات جمهوری‌اسلامی ایران گفت: سازوکار‌های جدید مالی گروه بریکس می‌تواند شامل اتصال پیام‌رسان‌های کشور‌های عضو شود و حتی می‌تواند مباحثی همچون مبارزه با پولشویی در کشور‌های عضو را دنبال کند؛ یعنی عملا سازوکار‌ها را بومی سازی کنیم. وی ادامه‌داد: این به‌معنای ملی‌کردن این سازوکار‌ها نیست، بلکه مقصود از بومی سازی، اقدام کشور‌های مستقل و تاثیرگذار در اقتصاد جهان برای ایجاد سازوکار‌ها و سازمان‌های جدید است. جلالی ادامه‌داد: یکی از سازوکار‌های در حال بررسی در بریکس، اتصال پیام‌رسان‌ها است که از این پیشنهاد استقبال شده و با قوت در حال پیگیری است.

ارز بریکس در دست بررسی است

سفیر ایران در مسکو گفت: با توجه به اینکه بیشتر مبادلات مالی در جهان با دلار و در رده‌های بعدی با یورو و یوآن صورت می‌گیرد، همت جدی درمیان کشور‌های عضو بریکس وجود دارد که در مسیر دلارزدایی گام بردارند. وی یادآور شد: جمهوری‌اسلامی ایران پیش از این ایده کار مشترک با ارز‌های ملی و همچنین جایگزینی ارز دیگری در مقابل دلار را دنبال می‌کرد، چندین‌بار هم آقای پوتین (رئیس جمهور روسیه) این ایده را مطرح کرد. جلالی اظهار کرد: اکنون این ایده که بریکس دارای ارز جداگانه‌ای باشد، در حال مطالعه و بررسی است. وی افزود: با توجه به موثر‌بودن کشور‌های عضو گروه بریکس در اقتصاد جهان، حتما تصمیم‌گیری درباره ارز بریکس، می‌تواند نقش مهمی در فرآیند دلارزدایی داشته‌باشد.

پیشنهاد ایران به بریکس

سخنگوی وزارت امورخارجه پیش از این نیز یادآور شده بود که ایران و روسیه در چارچوب تحکیم همکاری‌های دوجانبه به‌ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری و تراکنش‌های مالی در طول سال‌های اخیر به توافق خوبی برای ایجاد تراکنش‌های مالی با استفاده از پول‌های ملی دو کشور دست‌یافته‌اند. ناصر کنعانی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی افزود: پیشنهاد جمهوری‌اسلامی ایران این است که این مدل همکاری‌های مالی، بانکی و تجاری در چارچوب گروه بریکس، به همه اعضای این گروه تسری و توسعه یابد. در این پیوند، رئیس بانک‌مرکزی روسیه نیز اعلام کرد: کشور‌های عضو گروه بریکس در حال تبادل نظر و کار بر روی ایجاد سیستم پرداخت برای کشور‌های عضو این گروه هستند. الویرا نابیولینا در این‌باره افزود: ایجاد سامانه پرداخت بریکس به‌عنوان پروژه‌ای کاملا پیچیده در حال بحث و بررسی توسط کشور‌های عضو است و تا نهایی‌شدن این مباحث، ما از روش‌ها و ابتکارات دیگر برای تسویه‌حساب‌های مالی همچون پلتفرم پل بریکس استفاده خواهیم کرد.

محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز تیرماه ۱۴۰۳ در جمع فعالان اقتصادی روسیه با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور و استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌های منطقه‌ای و ارز‌های محلی برای دوری جستن از تحریم‌های ظالمانه و سلطه دلار بر مبادلات مالی بین‌المللی خواستار تشکیل نهادی مشابه FATF میان کشور‌های عضو بریکس شد. وی همچنین از امضای نخستین قرارداد پیمان پولی دوجانبه برای مبادلات تجاری میان ایران و روسیه خبر داد و اعلام کرد: زیرساخت معاملات توافقی‌ریال برون مرزی (ریال آفشور) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد. محسن کریمی معاون امور بین‌الملل بانک‌مرکزی هم چهارم مردادماه ۱۴۰۳ در سخنانی از طریق ارتباط ویدئوکنفرانس در سومین نشست معاونان مالی و بانک‌مرکزی کشور‌های عضو بریکس که در شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد، یادآور شد: کاهش اتکا به دلار و افزایش استفاده از ارز‌های محلی در مبادلات اقتصادی، استفاده از طرح تسویه حساب مالی چند‌جانبه میان اعضای بریکس و به‌کارگیری کانال‌های تبادل اطلاعات بانکی سریع و امن بریکس (پیام‌رسان‌های بانکی مستقل از سوئیفت) مورد تاکید اعضای بریکس قرار گرفته‌است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین