تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۱۴
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۸۴۹۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر آموزش و توسعه سرمایه انسانی شرکت فولاد مبارکه خبر داد:

برنامه‌ریزی و پذیرش ۸۹۲ نفر کارآموز در فولاد مبارکه در راستای تحقق مسوولیت اجتماعی

برنامه‌ریزی و پذیرش ۸۹۲ نفر کارآموز در فولاد مبارکه در راستای تحقق مسوولیت اجتماعی
‌می‌متالز - مدیر آموزش و توسعه سرمایه انسانی شرکت فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه در راستای عینیت بخشیدن به مسوولیت‌های اجتماعی خود در تابستان سال جاری در مقاطع متوسطه دوم (پایه یازدهم)، کاردانی و کارشناسی از ۵۱ هنرستان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و ۸۹ دانشگاه از سراسر کشور پذیرای ۸۹۲ نفر کارآموز بوده است.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم کاظمی، مدیر آموزش و توسعه سرمایه انسانی فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر گفت: در راستای تحقق مسوولیت‌های اجتماعی شرکت، فرآیند نیازسنجی و جذب کارآموز بر اساس گردشکار مربوطه و مطابق سال‌های گذشته در سه مقطع متوسطه دوم (پایه یازدهم هنرستان)، کاردانی و کارشناسی در تابستان ۱۴۰۳ انجام شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، هم‌اکنون کارآموزان مقطع کارشناسی در حال گذراندن دوره کارآموزی خود هستند.

وی با اشاره به اینکه برقراری ارتباط میان صنعت و مراکز آموزشی از طرق مختلفی حاصل می‌شود، گفت: یکی از راه‌های انجام کارآموزی برای دانشجویان و فراگیران مراکز آموزشی در دنیای واقعی کار و تولید است. در این زمینه انجام جهت‌دار و برنامه‌ریزی‌شده کارآموزی نقش زیادی در پرورش کارآموزان دارد.

به گفته کاظمی، فولاد مبارکه در این فرآیند اهداف ذیل را دنبال کرده است: ۱- عمل به مسوولیت‌های اجتماعی شرکت و فراهم ساختن فرصت مناسب برای کارآموزان جهت تحقق بخشیدن به تئوری‌ها و آموخته‌های علمی؛ ۲- تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه؛ ۳- ایجاد فضای یادگیری در شرکت در ایام کارآموزی و استفاده از ایده‌ها، موضوعات و پیشنهاد‌های جدید دانشجویان.

در این زمینه رئیس اجرای آموزش فولاد مبارکه نیز گفت: فرآیند کارآموزی شامل چهار مرحله است: ۱- نیازسنجی کارآموزی؛ ۲- دریافت مدارک و ثبت‌نام؛ ۳- پذیرش، آموزش و تقسیم؛ ۴- ارزیابی و ترخیص. این روند برای هر مقطع تحصیلی مطابق برنامه زمان‌بندی انجام می‌گیرد.

احسان لطفیانی تصریح کرد: قسمت کارآموزی طبق گردشکار مربوطه می‌تواند با توجه به نیازسنجی کارآموزی، معادل ۵ درصد تعداد کارکنان شرکت کارآموز جذب کند. به همین منظور امسال در مقطع دیپلم تعداد ۴۰۲ کارآموز از ۵۱ هنرستان، در مقطع کاردانی تعداد ۶۳ کارآموز از ۱۰ دانشگاه و هنرستان و در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز ۴۳۶ کارآموز از ۸۹ هنرستان و دانشگاه و جمعاً ۸۹۲ کارآموز پذیرفته شدند.

وی در تشریح روند پذیرش کارآموز از سوی واحد‌های شرکت خاطرنشان کرد: هرسال تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه، هماهنگ‌کنندگان آموزش نواحی از طریق سامانه IS-Suite نیازسنجی کارآموزی را متناسب با ظرفیت و شرایط واحد برای دوره تابستان انجام می‌دهند و بعد از بررسی و تأیید مدیران مربوطه، گزارش نیاز‌های کارآموزی توسط واحد اجرای آموزش از سامانه اخذ و مطابق آن برنامه‌ریزی جذب کارآموزان براساس مقاطع تحصیلی انجام می‌شود.

امیر انتظامی، تکنسین اجرای آموزش نیز در خصوص نحوه ثبت‌نام و اختصاص سهمیه به مراکز دانشگاهی و هنرستان‌ها افزود: در مقطع دیپلم مشتمل بر مقطع متوسطه دوم (پایه یازدهم هنرستان) فرزندان کارکنان شاغل و بازنشسته فولاد مبارکه و شرکت‌های زیرمجموعه با ارائه معرفی‌نامه کارآموزی از هنرستان‌های مربوطه و اخذ فرم کارآموزی از پرتال کارکنان قسمت آموزش-کارآموزی به همراه مدارک قیدشده در آن ثبت‌نام می‌گردند.

به گفته انتظامی، در این مقطع هر سال با توجه به تعداد فرزندان کارکنان ثبت‌نام‌شده و نیازسنجی، بین ۷۰ تا ۱۰۰ سهمیه کارآموزی نیز به اداره آموزش‌وپرورش شهرستان مبارکه جهت ثبت‌نام سایر متقاضیان از استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: کارآموزی پایه یازدهم در تیرماه انجام می‌شود و کارآموزان بعد از طی کردن دوره‌های ایمنی عمومی و ایمنی تخصصی ناحیه مربوطه و آشنایی با قوانین و مقررات فولاد مبارکه، با توجه به رشته‌های تحصیلی خود به نواحی مختلف فولاد اعزام می‌شوند. همچنین در این فرآیند مربیان اعزامی از آموزش‌وپرورش شهرستان مبارکه به‌صورت روزانه از محل‌های کارآموزی بازدید و از نزدیک بر روند کارآموزی دانش‌آموزان نظارت می‌کنند.

تکنسین اجرای آموزش، با تأکید بر اینکه پذیرش کارآموزان در مقطع کاردانی و کارشناسی بر اساس سهمیه اختصاص‌یافته و ثبت‌نام اینترنتی توسط دانشگاه در سامانه کارآموزی شرکت فولاد مبارکه انجام می‌گردد، ادامه داد: واحد‌های ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها هرساله تا ۱۵ خردادماه باید درخواست‌های خود را به مدیریت آموزش و توسعه سرمایه انسانی ارسال کنند. در ابتدا به درخواست‌های رسیده از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، طی جوابیه‌ای، نام کاربری و کلمه عبور و همچنین ضوابط مربوط به پذیرش اعلام می‌گردد. سپس مسوولین مربوطه در هر دانشگاه با ورود به سامانه کارآموزی تعداد سهمیه موردنیاز خود را در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف ثبت می‌کنند. در ادامه، قسمت کارآموزی، با توجه به نیازسنجی انجام‌شده در شرکت و سوابق همکاری، سهمیه‌ای را به هر دانشگاه اختصاص می‌دهد و بعد از آن، مراکز آموزشی می‌توانند جهت ثبت‌نام دانشجویان و همچنین ثبت سیلابس کارآموزی تا تاریخ تعیین‌شده اقدام نمایند و در پایان ثبت‌نام، کارت موقت تردد را از سیستم چاپ و جهت ورود به شرکت تحویل کارآموزان نمایند.

انتظامی با اشاره به اینکه کارآموزان مقطع کارشناسی در مردادماه وارد شرکت شده‌اند و کارآموزان مقطع کاردانی در شهریورماه جهت گذراندن دوره خود به بخش‌های مختلف فولاد مبارکه معرفی خواهند شد، گفت: ازآنجاکه این فرآیند فقط با همکاری و کار تیمی امکان‌پذیر است، در این فرصت از کلیه مدیران، رؤسا، تکنسین‌ها و کارشناسان نواحی که واحد آموزش را در این امر یاری نمودند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فولاد مبارکه در تیرماه از ۵۱ هنرستان مستقر در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان پذیرای ۴۰۲ نفر دانش‌آموز در قالب ۳۸ رشته تحصیلی به‌عنوان کارآموز بود. همچنین در مرداد و شهریور نیز تعداد ۴۹۰ نفر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی از ۸۹ دانشگاه از سراسر کشور در قالب ۹۲ رشته دانشگاهی دوره کارآموزی خود را در نقاط مختلف فولاد مبارکه خواهند گذراند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین