تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۴۴
کد خبر: ۳۴۸۵۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ریزش قیمت میلگرد و تیرآهن با وجود ثبات نرخ ارز

ریزش قیمت میلگرد و تیرآهن با وجود ثبات نرخ ارز
‌می‌متالز - بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت میلگرد و تیرآهن در معاملات هفته گذشته کاهش پیدا کرد، در مقابل قیمت نبشی و پروفیل ثابت بود. آهن فروشان معتقدند تقاضا برای آهن‌آلات تا پایان ماه صفر افزایش پیدا نمی‌کند و انتظار دارند این رکود ادامه‌دار باشد.

به گزارش می‌متالز، قیمت میلگرد و تیرآهن در هفته سوم مردادماه کاهش پیدا کرد. فعالان بازار معتقدند این کاهش قیمت‌ها به دلیل ضعف شدید تقاضا در بازار است. بر اساس ادعای آهن‌فروشان سطح شهر، فروش آهن‌آلات در تابستان جاری کمتر از تابستان سال گذشته بود و افت شدید تقاضا در مردادماه به اوج رسید. همزمان با این افت تقاضا قیمت آهن‌آلات به خصوص میلگرد نیز بر مدار نزول قرار دارد.

قیمت میلگرد در معاملات هفته گذشته تا ۳ درصد کاهش پیدا کرد. قیمت میلگرد سایز ۱۴ محصول میلگرد نیشابور از کیلویی ۲۷ هزار تومان به کیلویی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش رسید. در معاملات هفته گذشته میلگرد میانه، میلگرد نیشابور، میلگرد امیرکبیر، میلگرد فولاد سیرجان، میلگرد آریان فولاد و میلگرد پرشین فولاد نیز بر مدار کاهش قیمت قرار گرفت. اکنون متوسط قیمت انواع میلگرد در بازار آزاد در کانال ۲۶ هزار تومان معامله می‌شود. ارزان‌ترین قیمت میلگرد نیز محصول میلگرد میانه است در طرف مقابل همچنان برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را با قیمتی بیشتر از کیلویی ۲۸ هزار تومان می‌فروشند.

در بازار تیرآهن قیمت‌ها مانند بازار میلگرد نزولی بود. در معاملات کیلویی محصولات یک تولیدکننده بیش از ۵ درصد کاهش یافت ولی در معاملات شاخه‌ای کاهش قیمت‌ها کمتر از ۲ درصد بود. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ محصول ذوب‌آهن از ۴ میلیون و ۲۷۲ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان کاهش یافت. در پایان معاملات هفتگی کف قیمت هر کیلوگرم تیرآهن در کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفت. یکی از آهن فروشان سطح شهر مدعی شد تقاضا برای تیرآهن در سال جاری افت بیشتری نسبت به میلگرد داشت.

در بازار نبشی بر خلاف میلگرد و تیرآهن قیمت‌ها یک دست نزولی نبود. بلکه قیمت نبشی محصول آریان فولاد کاهش پیدا کرد و محصولات نبشی شکفته و نبشی ناب تبریز بر مدار صعود قرار داشت. قیمت نبشی بسیاری از تولیدکنندگان نیز بدون تغییر نسبت به هفته‌های گذشته معامله شد. نوسانات قیمت نبشی در فصل تابستان محدود بود. در بازار پروفیل نیز نوسانات مانند نبشی محدود بود و در معاملات هفته گذشته قیمت پروفیل به طور تقریبی ثابت ماند. تقاضا برای نبشی و پروفیل در نیمه گرم سال افزایش پیدا می‌کند و در سال جاری نیز معاملات نبشی و پروفیل به مراتب بیشتر از معاملات میلگرد و تیرآهن است. اگرچه گفتگو با فعالان بازار نشان می‌دهد خریداران نبشی و پروفیل، متقاضیان خرد هستند و تقاضای عمده‌ای در این بازار وجود ندارد.

فعالان بازار معتقدند به طور سنتی تقاضا برای آهن‌آلات در ماه‌های محرم و صفر کاهش پیدا می‌کند و آنها انتظار دارند رکود حاکم بر معاملات دست‌کم تا پایان ماه صفر ادامه داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده