تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۲
بازدید: ۴۳
کد خبر: ۳۴۸۵۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رقابت غول‌های معدنی برای تولید مس ارزان‌تر

رقابت غول‌های معدنی برای تولید مس ارزان‌تر
‌می‌متالز - چالش‌هایی مانند افت خلوص سنگ مس و اعتصابات کارگری منجر به رشد هزینه تولید مس شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۴ پایین‌ترین هزینه تولید مس متعلق به شرکت Rio Tinto است. هزینه تولید برای این شرکت معادل ۱۶۰ سنت به ازای هر پوند مس است.

به گزارش می‌متالز، تولید مس برای غول‌های معدنی هر روز سخت‌تر و گران‌تر می‌شود. گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد عیار سنگ معدن مس در طول ۲۰ سال گذشته روند نزولی داشت و تنها در مناطق دورافتاده زمین معادن سنگ مس با خلوص بالا وجود دارد. این مناطق یا صعب‌العبور هستند و یا استخراج مس از آنها مستلزم پرداخت هزینه‌های بیشتری است. کارگران معادن در سال‌های گذشته بار‌ها اعتصابات گسترده‌ای برای افزایش دستمزد خود انجام داده‌اند و همچنان متقاضی بالاترین دستمزد‌ها هستند. با این حساب هزینه استخراج مس هر روز افزایش می‌یابد. آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۴ هزینه تولید مس برای غول‌های این حوزه یکسان نبود.

منحنی هزینه تولید مس برای تولیدکنندگان بزرگ جهان بدین قرار است:

رقابت غول‌های معدنی برای تولید مس ارزان‌تر

هزینه تولید مس برای شرکت Rio Tinto در سال ۲۰۲۴ معادل ۱۶۰ سنت به ازای هر پوند مس است و در میان سایر تولیدکنندگان بهترین موقعیت را دارد. شرکت Southern Copper با اختلاف کم در رتبه دوم قرار می‌گیرد و Zijin در رتبه سوم قرار دارد. کمپانی BHP نیز از نظر کمترین هزینه تولید مس در رتبه چهارم قرار دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ تلاش بسیاری برای توسعه تولید مس انجام داد. پیش‌بینی می‌شود با توجه به سطح بالای سرمایه‌گذاری BHP در حوزه مس به زودی همراه با افزایش حجم تولید، هزینه تولید نیز کاهش داشته باشد. کمپانی BHP تا سال ۲۰۳۰ حجم بزرگی از بازار جهانی مس را تأمین خواهد کرد.

در طرف مقابل هزینه تولید مس برای دو تولیدکننده بیشتر از متوسط هزینه است. شرکت KGHM اکنون بالاترین هزینه را برای تولید مس می‌پردازد و اگرچه طرح‌هایی برای کاهش هزینه‌ها را به اجرا گذاشته است ولی تا کنون برای کنترل هزینه موفق نبوده‌اند. هزینه تولید مس در شرکت First Quantum نیز بالاتر از میانگین ارزیابی می‌شود. این شرکت نیز مانند KGHM در سال ۲۰۲۲ چند طرح برای توسعه و افزایش بهره‌برداری تدوین کرد ولی تاکنون موفقیت خاصی در این زمینه نداشته است.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد هزینه تولید مس تا سال ۲۰۳۰ افزایش چشم‌گیری دارد. یک مؤسسه مالی نیز مدعی شد هزینه تولید مس تا سال ۲۰۲۵ تا بیش از ۲۰ درصد رشد می‌کند. گزارش‌های مختلفی درباره تخمین هزینه تولید مس در سال‌های پیش‌رو وجود دارد و در تمام آنها ادعا شده تولید مس هر سال گران‌تر تمام خواهد شد و همین مسئله منجر به افزایش قیمت مس در بازار‌های جهانی می‌شود. گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرد با توجه به افزایش هزینه تولید مس، رشد تقاضا و ثبات عرضه احتمال صعود قیمت مس به کانال ۱۵ هزار دلار در هر تن تا سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین