تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۳۹
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۴۸۵۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس کنترل کیفیت پروژه سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو توضیح داد:

آشنایی با سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو

آشنایی با سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو
‌می‌متالز - در همایش رونمایی از سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو (چادرملو در مسیر توسعه بر بستر تکنولوژی) که با حضور مدیران شرکت چادرملو (کچاد)، شرکت سی پی جی پارس و شرکت‌های دارای پروژه در تهران سالن تلاش وزارت کار روز چهارشنبه ۱۷ مردادماه ۱۴۰۳ برگزار شد، کارشناس کنترل کیفیت سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو به توضیح جامع این سامانه پرداخت.

به گزارش می‌متالز، «محمد دزیونی» کارشناس کنترل کیفیت سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملوعنوان کرد: این سامانه حاصل تلاش دو ساله همکاران بنده و به‌ ویژه مدیریت ارشد شرکت سی پی جی پارس است که جهت تکمیل سامانه اطلاعاتی شرکت چادرملو ایجاد و راه‌اندازی شده است.

دزیونی در ادامه با اشاره به این موضوع که جهت آموزش کامل این سامانه، همکاران بنده تحت عنوان راهبران مبین سامانه در خدمت شما قرار دارند، عنوان کرد: برای ورود به این سامانه در ابتدا نیاز به آدرس سایت است که با وارد کردن داخل مرورگر‌ها وارد بستر سامانه می‌شویم. هر نام کاربری و نام رمز، مختص هر پروژه است.

وی افزود: پروژه که سابقا تکمیل شده را با هم مرور می‌کنیم؛ در فضای ابتدایی اسامی پروژه قرار دارد که دوستان با وارد کردن نام کاربری و کد رمز فقط می‌توانند پروژه‌های خود را رصد کنند. بنده به تمام پروژه‌ها دسترسی دارم، یعنی در حقیقت با نام کاربری ادمین وارد شده‌ام. برای ورود به پروژه باید روی گزینه مشاهده جزئیات کلیک کنیم. پس از ورود به پروژه مد نظر با ۱۲ سرفصل که بر اساس استاندارد PMBOK طراحی شده، مواجه می‌شویم. اطلاعات اصلی پروژه شامل منشور پروژه، اطلاعات مالی و قراردادی، زمان‌بندی پروژه، تاخیرات پروژه، ریسک‌ها، موانع و مشکلات پروژه، درس‌آموخته‌ها، اهم اقدامات، تغییرات، تصاویر پروژه، گزارش‌ها و صورت جلسات است؛ بنابراین سعی کردیم که هدایت و کنترل در پروژه مغفول نماند. برای نمونه سرفصل ابتدایی پروژه، منشور پروژه است که شامل اطلاعات اصلی پروژه اعم از شناسنامه پروژه، اهداف و معیار‌های موفقیت پروژه، مشخصات محصول، ذی‌نفعان پروژه، ماینستون‌های کلیدی، ریسک‌های کلان پروژه، الزامات پروژه و  در نهایت مطالعات امکان‌سنجی است. 

این کارشناس کنترل کیفیت سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو افزود: شناسنامه پروژه اطلاعاتی قابل استخراج در قرارداد ما نسبت به آن پروژه است. سایر اطلاعات جامعی مانند هزینه‌های سرمایه‌گذاری پروژه، مدت زمان پروژه، واحد پولی پروژه، محل اجرای پروژه، اهداف پروژه و معیار‌های موفقیت پروژه است که اطلاعاتی هستند که به‌ صورت منظم و مدون می‌توان آنها را رصد کرد، برای نمونه مطالعات امکان‌سنجی را نیز در اختیار داریم که اطلاعاتی از Feasibility Study است که از ابتدا تدوین شده و شامل دوره نرخ بازگشت سرمایه IRR، ارزش فعلی خالص NPV و ... می‌شود.

دزیونی گفت: اطلاعاتی مالی و قراردادی پروژه با انواع پیمانکاران مشخص شده است. در اطلاعات اصلی پروژه با موضوع پرداخت‌ها، پیش‌پرداخت‌ها و صورت‌وضعیت‌ها و ... مواجه می‌شویم که به تمامی در این بستر فراهم شده‌اند.

وی ادامه داد: موضوع مهم بعدی، بحث زمان‌بندی پروژه است؛ قابلیتی که این سامانه داراست، آپلود نرم‌افزار‌های مختلف زمان‌بندی است که مهم‌ترین آن را در داخل سامانه بارگذاری کرده‌ایم که به‌ صورت مدون و ماهانه قادر هستیم، زمان‌بندی پروژه را رصد کنیم تا پیشرفت واقعی پروژه را به‌ صورت ماهانه به‌روزرسانی کنیم.

آشنایی با سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو

این کارشناس کنترل کیفیت سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو با اشاره به گزینه بعدی، تصریح کرد: موضوع دیگر، تاخیرات پروژه است که برگرفته از برنامه زمان‌بندی پروژه است. در حقیقت تمام سعی ما بر این بوده که در تمام دیسیپلین‌های مختلف پروژه، مهندسی، تامین و تدارکات، اجرا و سایر قسمت‌های پروژه را در این سامانه در نظر بگیریم. بخش تاخیرات حوزه مهمی برای مدیران پروژه به‌ شمار می‌رود و می‌توان در بانک اطلاعاتی در اختیار خود تمام آنها را کامل کرد.

دزیونی خاطرنشان کرد: ریسک پروژه را در منشور پروژه به صورت اختصاری وارد کرده‌ایم و به‌ صورت جامع و کامل ریسک‌ها قابل بررسی هستند. ریسک‌های پروژه وقایعی هستند که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. با برنامه‌ریزی‌ها می‌توان تمام ریسک‌هایی که متوجه پروژه هستند را در این بستر مثل ریسک‌های مالی، ریسک‌های زمانی، اسکوپ پروژه، هر نوع ریسکی که پروژه را تهدید می‌کند و ... را کنترل کرد. موضوع مهم دیگر داخل پروژه‌ها، موانع و مشکلات پروژه است که این مشکلات از ابتدا مانند مجوزات پروژه آغاز می‌شود تا سایر مشکلات را دربرمی‌گیرد تا هیچ موضوعی از دست مدیران پروژه خارج نشود. در انتهای پروژه امری که دارای اهمیت است، بحث درس‌آموخته‌های پروژه در ابعاد مختلف آن است.

وی همچنین با اشاره به تغییرات پروژه عنوان کرد: تغییرات پروژه از نظر اسکوپ پروژه، موارد زمانی، فنی و یا مالی در این بستر فراهم شده است. تصاویر پروژه و گزارش‌ها را نیز می‌توان داخل سامانه بارگذاری کرد. در بخش گزارشات، گزارش‌های روزانه، ماهانه و مدیریتی در این سامانه جهت ایجاد و تهیه بانک اطلاعاتی امکان‌پذیراست. صورت‌جلسات به‌صورت دسته‌بندی آمده است. آموزش‌های لازم و تکمیلی این سامانه توسط همکاران بنده به اعضای محترم داده خواهد شد.

دزیونی افزود: پس از تکمیل اطلاعات، بانک اطلاعاتی جامع تبدیل به داشبورد‌های مدیریتی پروژه می‌شود. این داشبوردها گزارش‌های جامع و تحلیلی برای ارکان مختلف پروژه هستند. اگر بخواهید پروژه در یک نما در بستر گرافیکی دیده شود، می‌توان داشبورد‌های مختص به هر پروژه را دید. جهت ورود به این داشبورد نام کاربری و رمز عبور الزامی است. تعداد پروژه‌ها، هزینه‌کردها، موقعیت جغرافیایی پروژه، مبالغ پروژه‌ها، مبالغ سرمایه‌گذاری، مبالغ باقیمانده پروژه، شاخص‌های پروژه مثل CPI, SPI و ...، پیشرفت‌های پروژه، پلن اکچوال و واریانس‌ها در یک نگاه در این داشبورد قابل مشاهده هستند. در زمان‌های مختلف پروژه می‌توان فیلترهایی را اعمال کرد. به عنوان نمونه در بحث سهامداری تمام اطلاعات آن پروژه به‌روزرسانی می‌شود. اطلاعات مالی پروژه نیز با نرخ تسعیر به سرعت به‌روزرسانی شده و می‌توان آن را به سرعت تغییر داد. در اطلاعات جامع نیز فهرستی از پروژه با سرفصل مختص به خود پروژه را داریم.

وی افزود: داشبورد مختص قرارداد‌ها را نیز در نظر گرفته‌ایم که دراین داشبورد تعداد قرارداد‌ها در یک نگاه قابل مشاهده است که در این بخش تعداد قراردادها، قرارداد‌های در حال جریان، قرارداد‌های متوقف شده، قرارداد‌های اتمام یافته با اسامی شرکت‌ها قابل مشاهده است. داشبورد ریسک‌ها نیز جداگانه در نظر گرفته شده که ریسک پروژه‌ها به تفکیک وضعیت دسته‌بندی‌شده آمده است. ریسک‌ها می‌توانند دربردارنده فرصت یا تهدید باشند. داشبورد مشکلات نیز جداگانه است که در این بخش مشکلات در آن دسته‌بندی شده‌اند. تمام داشبورد‌ها یک لیست پشتیبان نیز دارند. همچنین هر پروژه یک پروفایل جداگانه دارد که شامل اطلاعات کامل پروژه است.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

آشنایی با سامانه جامع مدیریت پروژه‌های چادرملو

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین