تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۰۳
بازدید: ۳۲
کد خبر: ۳۴۸۵۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چشم‌اندازی تیره‌ و تار برای بازار زغال سنگ چین در آگوست ۲۰۲۴

چشم‌اندازی تیره‌ و تار برای بازار زغال سنگ چین در آگوست ۲۰۲۴
‌می‌متالز - جدیدترین بررسی‌های مای استیل از تعطیلی خطوط تولید ۳۸ کارخانه بزرگ فولادسازی چین تا انتهای آگوست ۲۰۲۴ حکایت می‌کند. تحلیل‌گران در حوزه فلزات با توجه به کاهش تقاضا برای مواد اولیه از سوی فولادسازان، چشم‌اندازی تیره و تار برای بازار زغال سنگ متالورژی چین در ماه آگوست متصورند.

به گزارش می‌متالز، هشتمین ماه میلادی از سال ۲۰۲۴ آغاز شد ولی همچنان خبری از افزایش تقاضا در بازار فولاد چین نیست. تحلیل‌گران در حوزه فلزات چشم‌اندازی تیره و تار برای بازار زغال سنگ متالورژی چین در ماه آگوست متصورند و به اعتقاد آنها کاهش پیش‌بینی شده تولید فولاد در این ماه تقاضا برای مواد اولیه از جمله زغال سنگ را کاهش می‌دهد تا بهای زغال سنگ متالورژی افت چشمگیری پیدا کند.

چشم‌اندازی تیره‌ و تار برای بازار زغال سنگ چین در آگوست ۲۰۲۴

تعطیلی خطوط تولید فولاد چین تا انتهای آگوست

نتیجه نظرسنجی‌های مای استیل (MYsteel) با ۳۸ کارخانه بزرگ فولادسازی در چین نشان می‌دهد خطوط تولید فولاد در این کارخانه‌ها تا انتهای آگوست ۲۰۲۴ با هدف تعمیرات تعطیل خواهد شد که نتیجه تعطیلی این خطوط، کاهش تولید ۳.۳۶ میلیون تنی فولاد ساختمانی در ماه جاری است. در حقیقت فولادسازان چینی به دو دلیل درصدد تعطیلی خطوط تولید خود هستند که ابتدا باید به اجباری شدن استاندارد‌های جدید برای تولید میلگرد از پایان سپتامبر اشاره کرد. بر این اساس فولادسازان باید از سپتامبر میلگرد را طبق استاندارد جدید تولید کنند و اجازه فروش تولیدات قدیمی را ندارند. از این رو تولیدکنندگان ناچار به توقف موقت خطوط تولید خود هستند. علاوه بر این کارخانه‌های فولادسازی چین طی هفته‌های اخیر به دلیل فروش فوری میلگرد متحمل ضرر سنگینی شدند و طبق ارزیابی‌ها مای استیل تنها ۶.۵ درصد از ۲۴۷ کارخانه فولاد چینی در ابتدا آگوست موفق به کسب سود در ازای فروش میلگرد خود شدند که ۶.۵ درصد کم‌ترین درصد در یک دهه اخیر چین محسوب می‌شود.

کاهش قیمت بیش‌از ۲۰۰ یوانی زغال سنگ متالورژی

فولادسازان چینی با توجه به رکود بازار و نزدیک شدن به زمان اجرای استاندارد جدید تولید تمایلی به تولید محصولات جدید در ماه جاری ندارد. به دنبال این موضوع فعالان بازار کاهش قیمت بیش از ۲۰۰ یوانی یعنی ۲۸ دلاری برای هر تن زغال سنگ متالورژی را در ماه آگوست پیش‌بینی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت زغال سنگ کک در چین در ۳۱ جولای با احتساب ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده به ۱۶۱۴.۳ یوان در رسید که این رقم بیانگر افت ۶۷.۲ یوان در هر تنی زغال سنگ کک نسبت به اوایل جولای است و انتظار می‌رود قیمت زغال سنگ در طول ماه جاری افت محسوس‌تری پیدا کند.

افزایش ذخایر زغال سنگ در چین

کاهش تقاضا برای زغال سنگ چین از ابتدای ماه جولای باعث افزایش ذخایر این محصول شده است. طبق جدیدترین آمار منتشر شده مجموع ذخایر زغال سنگ کک‌سازی در ۵۲۳ معدن زغال‌ سنگ چین با رشد ۸.۸ درصدی در ماه جولای به ۳.۰۸ میلیون تن رسید؛ بنابراین اگر معدن‌کاران چینی هیچ‌گونه زغال سنگی در ماه آگوست استخراج نکنند، حجم بالای ذخایر زغال سنگ و کاهش تقاضا منجر به افت قیمت این محصول در روز‌های پیش‌رو خواهد شد و به نوعی کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی زغال سنگ چین اجتناب‌ناپذیر است.

رونق به بازار زغال سنگ چین باز می‌گردد

اگرچه شواهد از رکود بازار زغال سنگ چین در ماه آگوست خبر می‌دهد. ولی تحلیل‌گران چینی مدعی‌اند بازار زغال سنگ متالورژی پس از یک دوره کاهش قیمتی با روند صعودی قوی مواجه خواهد شد، زیرا فولادسازان چینی پس از اتمام موجودی میلگرد خود، به سرعت برای بازیابی تولید اقدام می‌کنند. درنتیجه رشد تقاضا، صعودی شدن قیمت زغال سنگ در چین را به همراه خواهد داشت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده