تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۳۷
کد خبر: ۳۴۸۵۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان تأیید شد

طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان تأیید شد
‌می‌متالز - رییس اتاق اصناف ایران از تایید ‍طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران ضمن اشاره به تأیید «طرح اصلاح قانون نظام صنفی» و پایان تبعیض در انتخابات صنفی، اظهار کرد: موضوع اصلاح بخش اول قانون نظام صنفی، خوشبختانه به نتیجه مطلوب رسید.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات طرح اصلاح قانون نظام صنفی مربوط به تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی است که به موجب آن، افراد صنفی که پس از دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب خدمت در «هیأت مدیره اتحادیه‌ها» و «هیأت رئیسه اتاق‌های اصناف» از نامزدی در انتخابات بعد منع می‌شدند. با اصلاح این تبصره، از این پس افراد مشمول این قانون می‌توانند در انتخابات حضور داشته و به شرط کسب دو سوم آرا در ترکیب هیأت مدیره/ هیأت رئیسه اتحادیه‌ها و اتاق‌ها حضور داشته باشند.

صفایی تصریح کرد: این به معنای آزادی اعضای صنفی در انتخاب و رعایت حقوقی است که پیشتر، از آن منع شده و در واقع به منزله رفع تبعیض و آغاز دوباره رقابتی آزاد در انتخابات صنفی خواهد بود.

همچنین مهدی امیدوار سخنگو و عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران از تأیید طرح اصلاح قانون نظام صنفی خبر داد و گفت: امروز، پس از ۱۰ سال، طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان تأیید شد.

امیدوار افزود: اصلاح تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی یکی از ماده‌های بسیار مهمی بود که در قالب طرح دو فوریتی به مجلس رفته بود، نگرانی از حذف بزرگان و پیشکسوتان اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف از ترکیب هیأت مدیره/ هیأت رئیسه اتحادیه‌ها و اتاق‌ها پس از دو دوره متوالی و چهار دوره متناوب رفع شد.

وی گفت: به عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی باید این حق را می‌داشتیم که مثل نمایندگان مجلس و سایر انجمن‌های خصوصی در انتخاباتی آزاد شرکت کنیم؛ لذا از این پس افراد پس از دو دوره متوالی می‌توانند با کسب دو سوم آرا دوباره در ترکیب هیأت مدیره / رئیسه اتحادیه‌ها و اتاق‌ها فعالیت داشته باشند.

گفتنی است، طبق اعلام طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور که در مراحل قبل با ایرادات و ابهاماتی مواجه شده بود، پس از انجام اصلاحات از سوی مجلس و بررسی مجدد در شورای نگهبان خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده