تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۲۸
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۴۸۵۱۸

نقش هوش مصنوعی در توسعه مهارت آموزی

نقش هوش مصنوعی در توسعه مهارت آموزی
‌می‌متالز - رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، از برنامه مدون برای نقش آفرینی در تحولات نوین دنیای امروز خبر داد.

به گزارش می‌متالز، در ایران، هوش مصنوعی یک حوزه رو به رشد است و در حال توسعه و گسترش است. دولت به توسعه و پیشرفت در این زمینه توجه ویژه‌ای دارد. برخی از کاربرد‌های هوش مصنوعی در ایران شامل صنعت، صنایع مختلف از جمله خودروسازی، الکترونیک، پزشکی، معدن و ... از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیندها، کاهش هزینه‌ها، پیش‌بینی تقاضا و بهبود کیفیت استفاده می‌کنند.

در حوزه آموزش نیز هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی نیز به تدریس و تحقیقات در حوزه هوش مصنوعی اختصاص داده‌اند و دانشجویان نیز در این زمینه فعالیت دارنددر حوزه پزشکی در حوزه پزشکی، هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌ها، پیش‌بینی تحولات بالینی، تحلیل تصاویر پزشکی و ... استفاده می‌شود.

به طور کلی، هوش مصنوعی در ایران در حال پیشرفت است و کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. از جمله می‌توان به هوش مصنوعی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد که استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی می‌تواند به شکل‌های مختلفی انجام شود.

جایگاه پررنگ آموزش‌های مهارتی در سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران

مهرداد عظیمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه در سند نهایی ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، نقش و اهمیت آموزش‌های مهارتی به صورت ویژه و ملموس دیده شده است گفت: در چندین بند و محور سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت توجه به مهارت آموزی تأکید شده است.

وی افزود: پررنگ شدن آموزش‌های مهارتی در این سند، منطبق با بند ۱۷ ماده ۴ اساسنامه مبنی بر شناسایی تغییرات بازار آموزش مهارتها، فناوریها، شایستگی‌ها و شیوه‌های نوین مهارت آموزی در سطح ملی و بین المللی و نیاز‌های بازار کار فعلی و آتی و مشاغل آینده بوده است.

عظیمی با اشاره به حضور فعالانه و چشمگیر مدیران و کارشناسان سازمان در مراحل تدوین این سند راهبردی گفت: بر اساس سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در شورای ملی راهبری هوش مصنوعی کشور عضویت دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تبیین اهمیت تطابق آموزش‌ها با فناوری روز دنیا و فاصله گرفتن از آموزش‌های صرفاً سنتی گفت: با این هدف و رویکرد، در گام نخست اجرایی و مبتنی بر سند ملی هوش مصنوعی، هم اکنون برنامه آموزش فناوری هوش مصنوعی با هدف توانمندسازی ۱۱۷ مربی بخش دولتی در حال اجراست.

افتتاح ۳۱ کارگاه فناوری هوش مصنوعی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر برخورد و حضور فعالانه با موضوع هوش مصنوعی گفت: هم‌زمان با سومین جشنواره ملی مهارت ۳۱ کارگاه فناوری هوش مصنوعی در مراکز آموزش فنی و حرف‌های دولتی کشور به بهره برداری رسید. وی افزود این کارگاه‌ها مبتنی بر «طرح آموزش فناوری‌های نوظهور و مشاغل آینده برای تحول اقتصاد رقومی» بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده