تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۸۶۶۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ایجاد ۷ هزار شغل با احیای ۱۱۰۰ واحد نیمه فعال

ایجاد ۷ هزار شغل با احیای ۱۱۰۰ واحد نیمه فعال
‌می‌متالز - مطابق آمار‌های صندوق کارآفرینی امید در راستای حمایت و احیای یک هزار و ۱۰۰واحد اقتصادی نیمه فعال حدود ۷ هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال و رونق تولید نهضت ملی احیا و راه‌اندازی مجدد واحد‌های تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال یا افزایش ظرفیت تولید، رفع مشکلات و اعطای تسهیلات است.

در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل در کشور وجود داشت و همین مساله ضرورت احیای واحد‌های صنعتی راکد را بیش از پیش نشان می‌داد. دولت سیزدهم وعده داد که برای حل مشکلات واحد‌های صنعتی از هیچ فعالیتی دریغ نمی‌کند. در این راستا نهضت احیا واحد‌های اقتصادی راه‌اندازی شد.

نهضت احیا واحد‌های اقتصادی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر خنثی‌سازی تحریم‌ها و مردمی کردن اقتصاد، لزوم ایجاد‌ساز و کاری منعطف، چابک، پاسخگو و مردم پایه جهت رصد محیط و اتخاذ تدابیر و تصمیات به هنگام با هدف احیا، نوسازی و فعال‌سازی واحد‌های اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد.

یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای ایجاد اشتغال و رونق تولید نهضت ملی احیا و راه‌اندازی مجدد واحد‌های تولیدی و صنعتی راکد و غیرفعال یا افزایش ظرفیت تولید، رفع مشکلات و اعطای تسهیلات است؛ که بخشی از این تعهد بر عهده صندوق کارآفرینی امید بود که مطابق اظهارات مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با حمایت مالی و احیای یک هزار و ۱۰۰ بنگاه اقتصادی حدود ۷ هزار شغل ایجاد شد.

هادی آقابابایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: تقریباً بیش از ۵۰ درصد تسهیلات بانکی صندوق کارآفرینی امید به کسب و کار‌ها تعلق گرفته است؛ همچنین کمتر از ۱۰ درصد از تسهیلات بانکی به کسب و کار‌های خرد تعلق پیدا کرده که نیاز است از این گروه حمایت‌های خاصی صورت بگیرد.

وی افزود: در دوره جدید مدیریتی، صندوق توانسته نقش موثری در این مسیر ایفا کند. رشد ۳۰۰ درصدی در پرداخت تسهیلات حوزه اشتغال میزان تسهیلات در این صندوق را از ۵.۵ همت به ۱۷ همت رسانده است. اکنون ۱۰۰ همت تسهیلات پرداخت شده است. نرخ تسهیلات صندوق نرخ ترجیحی است و به صورت قرض‌الحسنه یا با نرخ پایین اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تاکید کرد: یکی از کار‌های موثر در سال‌های گذشته که توسط صندوق انجام شده احیای واحد‌های نیمه راکد یا راکد است. می‌توان گفت بانک موثر این حوزه صندوق کارآفرینی بوده و حمایت مالی برای احیای یک هزار و ۱۰۰ واحد اقتصادی حمایت انجام داده که با ایجاد ۷ هزار شغل منجر شده است.

وی افزود: یکی از قوانینی که در ۳ سال اخیر در صندوق وضع شده مربوط بر حمایت از بانوان است. ۴۳ درصد تسهیلات پرداخت شده در این صندوق مربوط به بانوان و کارآفرینان زن است. سعی کردیم تسهیلات را به نقاط محروم سوق دهیم و زنجیره ارزش‌هایی که در این مناطق تعریف شده را شناسایی و حمایت کنیم. به طور مثال در سیستان و بلوچستان ۵۵ درصد تسهیلات به بانوان تخصیص پیدا کرده است.

آقابابایی با بیان اینکه نقشه راه جدید توسعه صندوق کارآفرینی امید تدوین شده است افزود: در تلاش هستیم تا صندوق را به یک نهاد فناور پایه تبدیل کنیم. امروز چندین سامانه را در صندوق احیا کردیم. سامانه ارتباط با مشتریان، سامانه غیرحضوری برای پرداخت تسهیلات تا سقف ۱ میلیارد تومان، سامانه اعتبارسنجی برای ۴ میلیون سپرده‌گذار و چابک سازی ساختار صندوق از جمله سامانه‌هایی است که در راستای تسهیل امور انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: در بعضی از شهر‌ها و نقاط محروم کشور که شعب بانکی هم وجود ندارد یا اندک است، صندوق حضور فعال دارد. در ۱۹ استان، شهر به شهر حضور پیدا کردیم تا مشکلات را شناسایی کنیم. در یک روستا با پرداخت تسهیلات ناچیزی که توسط صندوق پرداخت شده تقریباً تمام جوانان مشغول به کار شدند که این برای ما نقطه امید است.

آقابابایی افزود: هر قدر در این حوزه، از کسب‌وکار‌های خرد حمایت کنیم زودتر به سمت توسعه یافتگی قدم برمی‌داریم. امروز شرکت‌های بزرگ دنیا از روش‌هایی مانند بازار سرمایه تامین مالی می‌کنند و تسهیلات بانکی را با نرخ ارزان قیمت به سمت کسب‌وکار‌های خرد سوق می‌دهند.

وی گفت: در سال پیش رو سعی داریم با تسهیلات بیش از ۳۰ همت از کارآفرینان حمایت کنیم با تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه‌های اجرایی به امضا رسیده، تسهیلات را به سمتی سوق می‌دهیم که منجر به پول پاشی نشود. اکنون سامانه‌ای توسعه داده شده که بر پرداخت تسهیلات نظارت دارد تا پرداخت به شکل مرحله‌ای انجام شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: پایداری اشتغال یکی از موارد مهمی است که باید بر آن توجه کنیم، نظارت برخط یکی از راه‌هایی است که باعث پایداری مشاغل می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده