تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۱۵
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۴۸۶۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد تولید بیش از پنج درصدی فولاد ضدزنگ در چین

رشد تولید بیش از پنج درصدی فولاد ضدزنگ در چین
‌می‌متالز - گزارش‌های اداره گمرک چین حاکی از رشد تولید ۵.۸۸ درصدی فولاد ضد زنگ در این کشور طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ است که ۵۰.۱۵ درصد از کل تولید این محصول به سری ۳۰۰ اختصاص دارد. به اعتقاد فولادسازان چینی روند صعودی تولید فولاد ضدزنگ در نیمه دوم سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، تولید فولاد خام ضدزنگ چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۸.۷۵ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولید ۵.۸۸ درصدی یا ۱.۰۴ میلیون تنی را نشان می‌دهد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی گمرک چین، طی شش ماه نخست سال میلادی جاری ۱.۱۱ میلیون تن فولاد ضدزنگ وارد چین شد که بیانگر افزایش واردات ۳۱.۴۳ درصدی نسبت به سال گذشته است. بیشترین میزان واردات فولاد ضدزنگ در این دوره زمانی به ماه ژوئن اختصاص دارد و تاجران چینی در این ماه حدود ۱۳۱ هزار تن فولاد خام ضدزنگ یعنی ۱۱ درصد بیشتر از ژوئن ۲۰۲۳ وارد کرده‌اند. همچنین میزان صادرات فولاد ضدزنگ چین در این دوره زمانی به ۲.۳۶ میلیون تن رسید که حدود ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. طبق جزئیات آمار گمرک چین صادرات فولاد ضدزنگ در ژوئن ۲۰۲۴ نسبت به ژوئن ۲۰۲۳ رشد چشمگیر ۲۳ درصدی پیدا کرد، به‌طوری که در این ماه ۴۵۳ هزار تن از این محصول راهی بازار جهانی شد. مجموع مصرف فولاد ضدزنگ در چین در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نیز حوالی ۱۵.۶۹ میلیون تن برآورد شد که بیانگر افزایش مصرف سالانه ۵.۸۲ درصد یا ۸۶۲۲۰۰ تن است.

رشد تولید بیش از پنج درصدی فولاد ضدزنگ در چین

مطابق نمودار فوق چینی‌ها در شش ماه نخست سال جاری موفق به تولید ۹.۴۰ تن فولاد ضدزنگ سری ۳۰۰ شدند که بیانگر رشد تولید ۷۹۷۶۰۰ تنی یا ۹.۲۷ درصدی این محصول در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۴ است. درمجموع سری ۳۰۰ حدود ۵۰.۱۵ درصد از کل تولید فولاد ضدزنگ چین در سال جاری را به خود اختصاص داد که نشان دهنده افزایش ۱.۵۶ درصدی سهم آن در میان انواع سری فولاد ضدزنگ نسبت به سال قبل است. مجموع تولید فولاد ضدزنگ سری ۲۰۰ در این دوره زمانی نیز به ۵.۶۱ میلیون تن رسید که رشد ۳۲۶۰۰ تن یا ۰.۵۸ درصدی نسبت به سال گذشته را تجربه کرد. سهم سری ۲۰۰ در میان انواع فولاد ضدزنگ چین طی این شش ماه معادل ۲۹.۹۴ درصد بود که نسبت به سال قبل ۱.۵۸ درصد کاهش یافته است. میزان تولید فولاد ضدزنگ سری ۴۰۰ و دوبلکس نیز در این دوره زمانی به ترتیب ۳.۵۳ میلیون تن و ۲۰۲۹۴۸ تن بود که میزان تولید هر دو نسبت به سال ۲۰۲۳ بالا رفته است.

چشم‌اندازی مثبت برای تولید فولاد ضدزنگ چین

گزارش‌های اداره گمرک چین حاکی از رشد قوی تولید و مصرف فولاد ضدزنگ چین در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ است. در مقابل تقاضا داخلی برای فولاد ضدزنگ در این کشور ضعیف بود و اکنون حجم بالایی از این محصول فولادی در انبار تولیدکنندگان و تاجران وجود دارد. با این حال فولادسازان چینی چشم‌انداز مثبتی برای تولید فولاد ضدزنگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ متصورند و به اعتقاد آنها میزان تولید و صادرات این محصول در ادامه سال جاری روند صعودی خود را طی خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده