تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۰۳
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۸۷۱۲
سرویس خبر : انرژی

تصویب کلیات طرح ضربتی افزایش تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام کشور

تصویب کلیات طرح ضربتی افزایش تولید روزانه ۲۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خام کشور
‌می‌متالز - طرح ضربتی افزایش تولید نفت‌خام در ۳۴ میدان نفتی کشور به‌همت شرکت ملی نفت ایران در نشست شورای اقتصاد تصویب شد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست امروز (دوشنبه، ۲۲ مرداد) شورای اقتصاد با اشاره به اهمیت سازمان برنامه و بودجه و تأکید بر ارتقای جایگاه این سازمان در نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی کل کشور بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه نقشی مهم و اساسی در ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی در جهت‌دهی و برنامه‌ریزی منابع مالی مورد نیاز طرح‌های بزرگ زیرساختی و عمرانی در کشور دارد.

وی با تأکید بر اینکه شورای اقتصاد از نهاد‌های مهم و باسابقه تاریخی در کشور است که باید در جایگاه واقعی خود قرار گیرد، افزود: باید با توجه ویژه به نقش و عملکرد شورای اقتصاد و ارتقای جایگاه آن، از ایجاد شورا‌ها و کمیته‌های موازی برای تصمیم‌گیری اقتصادی جلوگیری شود تا راهبردها، وعده‌ها و برنامه‌های رئیس‌جمهوری هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت توجه به دیدگاه‌های بخش خصوصی و غیردولتی ازجمله تعاونی‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی، تصریح کرد: امروز انتخاب بخش خصوصی در اداره اقتصاد کشور یک اختیار نیست، بلکه تکلیف و الزام است و باید در نشست‌های تصمیم‌گیری اقتصادی دولت، نهاد‌هایی همانند شورای اقتصاد بخش خصوصی، فعالان و کارآفرینان اقتصادی نقش پررنگ ایفا کنند و از نظر‌های آنها در تصمیم‌گیری اقتصادی و بودجه‌ریزی استفاده شود.

عارف با بیان اینکه تعهد به آرمان‌های انقلاب و نظام، خدمت به مردم، و به‌کارگیری افراد دردمند و متعهد از مهم‌ترین معیار‌های به‌کارگیری و انتخاب افراد در جایگاه‌های مدیریتی در دولت چهاردهم است، گفت: راهبرد انتخاب مدیران و وزیران در این دولت توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم به‌دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مطالبه‌های مردم و وعده‌های داده‌شده از سوی رئیس‌جمهوری و در رأس همه آنها حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند.

حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در این نشست با اشاره به اینکه هدف اصلی شورای اقتصاد گره‌گشایی از دستگاه‌ها و فعالان اقتصادی است، بیان کرد: شورای اقتصاد با نزدیک به یک قرن تجربه در قالب‌های مختلف و با برگزاری نشست‌هایی در کمیسیون‌های تخصصی با حضور معاونان وزیران، نمایندگان بخش‌های خصوصی و تعاونی و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقشی مهم در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور دارد.

در این نشست که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، وزیران نفت، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رؤسای سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط‌زیست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، رویکردها، سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های کلان بودجه ۱۴۰۴ طرح، و ضمن تأیید کلیات پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه مقرر شد دیدگاه‌های اعضا دریافت و در متن پیشنهادی برای طرح در هیئت دولت اعمال شود.

همچنین درخواست وزارت نفت درباره طرح ضربتی افزایش تولید نفت خام به مقدار روزانه ۲۵۰ هزار بشکه در ۳۴ میدان نفتی کشور به همت شرکت ملی نفت ایران مصوب و مقرر شد سازوکار اجرایی این مصوبه در تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران تعیین شود.

سازمان برنامه و بودجه هم گزارشی از وضع اقتصادی و جهت‌دهی بودجه سال آینده در چهار شاخص کلان اقتصادی بخش حقیقی، بازار کار، بخش اسمی و شاخص نابرابری ارائه کرد که اعضا و برخی وزیران نظرها، رویکردها، پیشنهاد‌ها و طرح‌های خود را در این زمینه مطرح کردند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده