تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۴۸۴۵۹
سرویس خبر : انرژی

تولید نفت از ۳.۲ میلیون بشکه در روز فراتر رفت

تولید نفت از ۳.۲ میلیون بشکه در روز فراتر رفت
‌می‌متالز - ارقام اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت ایران امسال به طور میانگین از ۳.۲ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس منابع کشتیرانی و داده‌های به دست آمده توسط رویترز، ایران محموله‌های کوچک نفت خام خود را به مقاصد جدیدی مانند بنگلادش و عمان ارسال کرده است که نشان می‌دهد تهران به دنبال حفظ تولید خود در نزدیکی بالاترین سطح خود در ۵ سال گذشته است.

فروش نفت منبع اصلی درآمد ایران است؛ چون این کشور به دنبال یافتن راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌های بر صادرات نفت است، تحریم‌هایی که توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ پس از خروج وی از توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد.

به گزارش رویترز، ایران که از سهمیه تولید اوپک معاف است، به دنبال افزایش حداکثری تولید و صادرات است.

در همین راستا یک خبرگزاری از قول جواد اوجی، وزیر نفت ایران در ماه ژوئیه اعلام کرد که ایران به ۱۷ کشور از جمله کشور‌های اروپایی نفت می‌فروشد.

بر اساس گزارش کلر جونگمن از "کشور‌های متحد علیه ایران هسته‌ای" مستقر در ایالات متحده: یکی از قرارداد‌های جدید نشان می‌دهد که نفتکش "گولدن ایگل" در اوایل امسال پس از دریافت نفت از کشتی دیگری که نفت را از جزیره خارک ایران حمل کرده بود، در نزدیکی بندر چیتاگونگ بنگلادش حرکت کرد.

جونگمن گفت که "گولدن ایگل" بر اساس اطلاعاتی که گروه او از داده‌های ماهواره‌ای مربوط به حرکت نفتکش‌های مرتبط با ایران به دست آورده بود، بخش‌هایی از محموله را در ماه آوریل در انتقال کشتی به کشتی در اطراف چیتاگونگ به تانکر‌های کوچک‌تر تخلیه کرد.

منبع دیگری که به طور مستقل صادرات نفت را دنبال می‌کند، این محموله به بنگلادش را به رویترز تایید کرد.

یکی از مقامات شرکت دولتی نفت بنگلادش که پالایشگاه اصلی این کشور را اداره می‌کند، گفت که این شرکت این محموله را خریداری نکرده است و شناسایی خریدار دشوار است.

ارقام اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت ایران امسال به طور میانگین از ۳.۲ میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. این بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸، پس از دستیابی به یکی از بزرگترین افزایش تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا است.

شرکت پترو لجستیک مستقر در ژنو که متخصص ردیابی نفتکش‌های نفتی است، اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران امسال به سطوح جدیدی رسیده است و دوره مارس تا مه بالاترین سطح را برای یک دوره سه ماهه از اواسط مارس ۲۰۱۸ به ثبت رسانده است.

با این حال، ویرجینی پانیک از شرکت پترو لجستیک به رویترز گفت که «به نظر می‌رسد که حجم در حال حاضر تثبیت شده است». منابع کشتیرانی گزارش دادند که حداقل ۸ محموله نفت، عمدتاً از ایران، عازم سوریه شده است که برخی از آنها قبلا تخلیه شده است.

به گزارش رویترز، ایران همچنین ارسال محموله به بندر دالیان در شمال شرقی چین را آغاز کرده و مقصد جدیدی برای نفت خود اضافه کرده است.

صادرات ایران به چین که تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد، همچنان به این بندر سرازیر می‌شود و این کمک می‌کند واردات نفت چین نزدیک به رکورد باقی بماند.

ردیاب‌ها و بازرگانان نفتکش می‌گویند که تاجران نفت ایران را که به چین می‌رود، به‌عنوان نفت کشور‌های دیگری مانند مالزی، عمان یا امارات طبقه‌بندی می‌کنند. همایون فلکشاهی، تحلیلگر ارشد شرکت کپلر، گفت که صادرات نفت ایران اکنون به اوج خود رسیده و از فوریه تاکنون در حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده