تاریخ: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۸۷۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با مدیران صنایع، انجمن‌های صنفی و اتاق بازرگانی؛

بیش از ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی، در قالب سوبسید و رانت طی دو سال گذشته از دست رفت؛ انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی علاوه بر بازار سرمایه گریبان دولت را هم گرفت!

بیش از ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی، در قالب سوبسید و رانت طی دو سال گذشته از دست رفت؛ انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی علاوه بر بازار سرمایه گریبان دولت را هم گرفت!
‌می‌متالز - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بیست‌وپنجمین میز صنعت و در دیدار با مدیران صنایع، انجمن‌های صنفی و اتاق بازرگانی گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی به صورت سوبسید و رانت از دست رفته است.

به گزارش می‌متالز، «مجید عشقی» در بیست‌وپنجمین میز صنعت با موضوع قیمت‌گذاری دستوری و در دیدار با مدیران صنایع، انجمن‌های صنفی و اتاق بازرگانی به بیان ریشه‌های رکود دامنه‌دار بازار سهام، به‌ویژه در ماه‌های اخیر پرداخت و اظهار داشت: این جلسه برای هماهنگی بیشتر اقدامات مورد نیاز از سوی شرکت‌ها، انجمن‌ها، سازمان بورس و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای ارائه پیشنهادات لازم جهت سیاست‌گذاری‌های صحیح، تدقیق استراتژی‌های توسعه صنعتی و مقابله با بحث قیمت‌گذاری دستوری بر طبق برنامه هفتم توسعه برگزار شده است تا موضوعات کلیدی را به مجلس و دولت جدید ارائه و در جلسات کمیسیون‌های مرتبط در این دو قوه تبیین کنیم.

عشقی ایجاد اعتماد را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک رکن اساسی توسعه و رشد مورد نیاز اقتصاد کشور خواند و تاکید کرد: این روز‌ها اعتماد سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف سلب شده است. قیمت‌گذاری دستوری نیز یکی از مهم‌ترین عوامل از بین بردن این اعتماد است. در دوره جدید، مراجعی از جمله شورای رقابت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و همچنین مجلس شورای اسلامی با برگزاری جلسات به صورت تخصصی و با همکاری و هماهنگی بیشتر می‌توانند برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری کمک کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت صنایع بورسی و تاثیرپذیری آنها از قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری، بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم داشته و تشکیل سرمایه و سرمایه‌گذار را با چالش‌های زیاد مواجه کرده است. برخی صنایع مرگ خاموش دارند و ممکن است تاثیر چالش‌هایی که امروز بعضی از صنایع با آن مواجه هستند را مشاهده نکنیم، اما قطعا در بلند مدت آشکار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر صنایع باید در راس امور قرار گیرد و در این زمینه تقسیم وظایف شود، گفت: بخشی از این اقدامات باید در سطح خود شرکت‌ها و بخش دیگر در سطح انجمن‌ها، اصناف و در لایه‌های بعدی نیز مجلس و وزارت‌خانه‌ها و نهاد‌های نظارتی رقم بخورد.

عشقی با بیان اینکه ما متاسفانه در حال حاضر بیش از آنکه به دنبال سودآوری هر چه بیشتر صنایع باشیم، به دنبال عدم ضرر و زیان آنها هستیم، مطرح کرد: طی ۲ سال گذشته حداقل ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی به صورت سوبسید و رانت از دست رفته است که اگر این مقدار وارد چرخه تولید می‌شد قطعا در شرایط تحریم، تحرک کافی به صنایع مهم و بزرگ کشور داده می‌شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از عوامل آسیب‌زای این روز‌های بازار سرمایه را آثار انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی دانست و خاطرنشان کرد: انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی که توسط بانک مرکزی ابلاغ شد نه تنها در همان ابتدا آثار مخرب خود بر بازار سرمایه را گذاشت بلکه این تصمیم اشتباه که بدون اخذ نظرات کارشناسی تمامی نهاد‌های ذی‌ربط گرفته شد به ضرر خود دولت هم تمام شد.

وی ضمن اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری میزان تولیدات صنایع را کاهش محسوسی داده است، بیان کرد: صنعت خودرو اکنون با ۲۵۰ همت زیان انباشته مواجه بوده و در حالی که عملیات آن زیان‌آور است نمی‌تواند صرفا با تجدید ارزیابی‌های مکرر زنده بماند.

عشقی با اشاره به لزوم کمک‌های ویژه تیم اقتصادی دولت چهاردهم به بازار سرمایه، تصریح کرد: کابینه اقتصادی دولت به مجلس معرفی شده و خوشبختانه آقای دکتر همتی و دکتر طیب‌نیا با توجه به سابقه پیشین خود در امور اقتصادی کشور، بر مشکلات و مسایل واقف بوده و قطعا می‌توانند ما را در زمینه بازار سرمایه و قیمت‌گذاری کمک کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده