تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۴۸۸۶۵
سرویس خبر : انرژی

احیای پروژه راهبردی ایران ال‌ان‌جی به دست متخصصان داخلی

احیای پروژه راهبردی ایران ال‌ان‌جی به دست متخصصان داخلی
‌می‌متالز - پروژه راهبردی ایران ال‌ان‌جی با تلاش‌های هدفمند انجام‌شده در دو سال اخیر و فعال‌سازی دوباره و عبور از بحران هفده‌ساله، آینده روشنی در این صنعت دارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از شرکت مایع‌سازی گاز طبیعی ایران، رشد تجارت جهانی بازار ال‌ان‌جی به‌عنوان انرژی پاک مطابق نشریه IGU-۲۰۲۴ از ۳۷۲ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۴۰۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته و رشدی معادل ۷.۸ درصدی داشته است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به تغییرات اقلیمی و استفاده‌های جدید و بیشتر ال‌ان‌جی به‌عنوان انرژی پاک، تقاضای آن تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۷۰۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

در این میان، حدود ۲۰ سال است که ایران برای ورود به این بازار با تعریف طرح ایران ال‌ان‌جی تلاش می‌کند و سیر تکاملی این طرح که از سال ۱۳۸۶ تاکنون با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده، در سه سال اخیر تحولات بنیادینی داشته، به طوری که هم‌اکنون به پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصد رسیده است.

در سه سال اخیر، با توجه به سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در این طرح، با اعمال مدیریت جدید و بازنگری اقتصاد طرح و حل موضوعات راهبردی مانند تأمین مالی، فناوری مایع‌سازی و تجهیزات، خوراک و سامان‌دهی قرارداد‌های تعلیق‌شده و راکد، حمایت‌های همه‌جانبه سهام‌داران به منظور صیانت از دارایی بازنشستگان صنعت نفت، همچنین دستاورد‌هایی نظیر فعال‌سازی قرارداد‌های موجود و رشد پیشرفت ۱۴ درصدی طرح، تکمیل و راه‌اندازی هر پنج واحد گازی نیروگاه و درنتیجه کسب سود ۳۰۰ درصد از محل فروش برق این نیروگاه در سال جاری، خروج از قرارداد‌های تعلیق ۲۰۱۸ و گشایش برای انتقال تجهیزات مایع‌سازی از آلمان و صورت‌های مالی مقبول در مجمع طی دو سال متوالی پس از ۱۵ سال صورت‌های مالی مشروط داشته است.

طرح ایران ال‌ان‌جی که پیش از این بیم آن می‌رفت تأسیسات موجود در آن به دلیل قرارگرفتن در معرض نور خورشید از بین رفته باشد، با مدیریت جدید و نگاه راهبردی و بهره‌گیری از جوانان باانگیزه و توانمند در شرکت مایع‌سازی احیا شده و هم‌اکنون یکی از طرح‌های مهم صندوق بازنشستگی صنعت نفت به شمار می‌آید. در یک سال گذشته سرمایه این طرح ۱۶ هزار میلیارد ریال افزوده شد، همچنین تنوع محصول به‌منظور بهبود عملکرد مطلوب اقتصادی در این طرح افزایش یافت.

از دیگر دستاورد‌های موجود در این طرح می‌توان به اخذ مجوز خوراک واحد‌های مینی‌ال‌ان‌جی به میزان ۶ میلیون مترمکعب در روز با نگاه تولید محصولات ال‌ان‌جی و هلیوم در بازه زمانی دوساله، و ورود به باشگاه ال‌ان‌جی جهان و کسب درآمد بیش از ۵۰۰ میلیون دلاری در سال، تهیه مستر پلن جامع طرح (مگاپروژه) ساماندهی، فعال‌سازی و رفع ادعا‌های حقوقی سنواتی قرارداد‌های ۱۷ ساله، حل‌وفصل ۱۹۰۰ میلیارد تومانی جرایم بیمه تأمین اجتماعی، برگشت هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شرکت (ساختمان مرکزی) تدوین برنامه راهبردی و برنامه پنج‌ساله آتی و بودجه مورد نیاز تکمیل طرح اصلی و تعیین تکلیف مالکیت زمین و پیگیری خوراک و نرخ آن اشاره کرد. با تلاش‌های هدفمند انجام‌شده در دو سال اخیر و فعال‌سازی دوباره پروژه، آینده روشنی در این صنعت و عبور از بحران هفده‌ساله این طرح عظیم متصور است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده