تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۴۹۱۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رونق معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

رونق معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس
‌می‌متالز - بیش از ۷۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طی هفته گذشته در بازار ابزار‌های نوین مالی معامله شده است که حکایت از رشد ۱۱ درصد نسبت به هفته ماقبل خود دارد.

به گزارش می‌متالز، در هفته‌ای که گذشت در بازار‌های نوآفرین و توافقی حجم و ارزش معاملات رشد قابل‌ توجهی را تجربه کرد. به‌این‌ترتیب طی این مدت در بازار نوآفرین بیش از ۱۶ میلیون برگه به ارزش بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان دادوستد انجام شد که افزایش ۳۰۱ درصدی در حجم و ۳۸۴ درصدی در ارزش معاملات را ثبت کرد.

همچنین در بازار توافقی نیز طی این مدت بیش از ۳۲ میلیون برگه به ارزش بالغ‌بر ۳۱ میلیارد تومان، دادوستد ثبت شد که رشد ۲۵۳ درصدی در حجم و ۳۲۷ درصدی در ارزش را داشت.

این گزارش حاکی است در هفته‌ای که گذشت در مجموع بیش از ۲۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزشی بالغ‌بر ۸۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان دادوستد شد که رشد ۳۷ درصدی حجم و ۱۵ درصدی ارزش را به ثبت رساند.

همچنین ارزش معاملات به تفکیک بازار‌ها نشان می‌دهد در این مدت بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار اول فرابورس و بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در بازار دوم فرابورس برگه سهام دادوستد شده است. همچنین ارزش معاملات بازار ابزار‌های مشتقه نیز بالغ‌بر ۲۱ میلیارد تومان بوده است.

در بازار پایه فرابورس نیز طی هفته گذشته ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دادوستد ثبت شد.

رونق معاملات اوراق تسهیلات مسکن

نگاهی به آمار معاملات بازار ابزار‌های نوین مالی نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۷۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معاملات در این بازار ثبت‌شده که ۱۱ درصد نسبت به هفته ماقبل رشد داشته است.

گفتنی است نگاهی به ارزش معاملات ابزار‌های این بازار حاکی است در هفته منتهی به ۲۶ مردادماه، ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن با افزایش ۴۱ درصدی مواجه شده است. طی این مدت بیش از ۱۷۳ میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن دادوستد شده است.

همچنین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس با ۱۸ درصد رشد به عدد ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. در بخش اوراق مالی اسلامی نیز شاهد دادوستد بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان اوراق بودیم که ۹ درصد رشد داشت.

۴۶ درصد معاملات خرد در اختیار ۶ صنعت

این گزارش حاکی است ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام طی این مدت بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. نگاهی به ارزش معاملات خرد به تفکیک صنایع نشان می‌دهد حدود ۴۶ درصد ارزش معاملات طی این مدت متعلق به ۶ صنعت بوده است.

به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاری‌ها طی هفته گذشته ۱۱ درصد از کل ارزش معاملات خرد را در اختیار داشتند. پس از آن گروه محصولات شیمیایی ۹ درصد، خودرویی‌ها ۸ درصد، فلزات اساسی و رایانه هرکدام ۶ درصد و بیمه‌ای‌ها ۵.۷ درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند.

در پایان معاملات هفته گذشته شاخص کل بدون نوسان خاصی افت مختصر ۰.۲ درصدی را تجربه کرد و در عدد ۲۰ هزار و ۶۶۶ واحد هفته را به پایان رساند. در خاتمه هفته گذشته ارزش بازار نیز در سطح ۲.۲ میلیون میلیارد تومان قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
تداوم رشد بورس؟
اهالی بازار سرمایه ادامه محدودیت دامنه‌نوسان را به نفع بورس نمی‌دانند

تداوم رشد بورس؟